Data publikacji:

10 pomysłów na szybkie, zdrowe śniadanie

Z pewnością wiesz, że zdrowe śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Jego zadaniem jest pobudzenie całego organizmu do sprawnej pracy – pomijając je, robisz naprawdę poważny błąd. Jeśli jednak nie masz czasu rano, bez obaw – mam dla ciebie aż 10 pomysłów na to, jak zrobić dobre śniadanie na szybko. Będziesz zaskoczona, jakie to proste!

Pomysły na zdrowe śniadanie:

  1. Zdrowy koktajl
  2. Bananowe placki bez mąki
  3. Kanapki
  4. Nocna owsianka
  5. Jajecznica, jajka sadzone albo na miękko
  6. Szakszuka
  7. Kasza jaglana
  8. Sałatka
  9. Zapiekanka
  10. Pudding z nasion chia

Dlaczego zdrowe śniadanie jest takie ważne?

Mogłoby się wydawać, że przesunięcie pierwszego posiłku na kilka godzin do przodu nie wyrządzi organizmowi wielkiej szkody. Jest wprost przeciwnie: regularne odpuszczanie śniadań może przynieść wiele, negatywnych skutków dla działania twojego metabolizmu, ale i samopoczucia.

Oto powody, dla których warto wstać kilka minut wcześniej, by przygotować śniadanie:

  • Śniadanie poprawia koncentrację i samopoczucie,
  • Wspomaga prawidłowe działanie metabolizmu,
  • Poprawia odporność organizmu.
  • Osoby, które nie jedzą śniadania, zaburzają rytm dziennego odżywiania. W takim wypadku, częściej pojawiają się nagłe napady głodu, a więc i skłonność do podjadania. Opuszczanie śniadań nie jest więc metodą na to, by schudnąć, a wręcz zwiększa ryzyko przybrania na wadze. Dodatkowo, nie jedząc śniadań ryzykujesz złym samopoczuciem, kiepską koncentracją i pogorszeniem pamięci.

    Jak widać, warto podejść do porannych posiłków nieco poważniej. Co jednak, jeśli wstajesz bardzo wcześnie i masz naprawdę niewiele czasu przed wyjściem z domu?

    Jak zrobić dobre śniadanie na szybko?

    Przygotowywanie śniadań wcale nie musi być czasochłonne. Czasem naprawdę postawić na najprostsze rozwiązania. Wiele z poniższych dań możesz przygotować dzień wcześniej, aby rano zaoszczędzić na czasie.

    Pomysł nr 1: zdrowy koktajl

    Czy wiesz, że owocowy koktajl to doskonała forma szybkiego i zdrowego śniadania? Zapewni ci zastrzyk potrzebnych o poranku witamin i minerałów, a dodatkowo świetnie nasyci. Grunt to dobranie odpowiednich składników: polecam owoce takie jak banany, cytrusy, mango. Do koktajlu śniadaniowego warto jest dodać otręby pszenne lub płatki owsiane, co sprawi, że będzie jeszcze bardziej pożywny.

    Pomysł nr 2: bananowe placki bez mąki

    Przepis ten podpatrzyłam u Ewy Chodakowskiej. Do przygotowania rewelacyjnych placków bananowych potrzebne będą ci 2 jajka i 1 banan. To wszystko! Wystarczy zmieszać roztrzepane jaja ze zblendowanym bananem i z tak przygotowanego „ciasta” usmażyć na minimalnej ilości oleju kilka placuszków. Możesz podać je z jogurtem naturalnym, odrobiną miodu lub syropu klonowego.

    Najpopularniejsze książki kucharskie:

    Pomysł nr 3: zdrowe kanapki

    Kanapki nie muszą być „oklepanym” pomysłem na śniadanie. Warto je urozmaicić, na przykład stosując jeden z zamienników pieczywa. Pamiętaj, aby do przygotowania kanapek stosować przede wszystkim sezonowe warzywa – takie będą najzdrowsze.

    Pomysł nr 4: nocna owsianka

    To jeden z najlepszych pomysłów dla tych, którzy rano kompletnie nie mają czasu na gotowanie. Garść płatków owsianych zalej wieczorem odrobiną wody lub mleka roślinnego. Rano będą cudownie miękkie i gotowe do spożycia. Dodaj ulubione dodatki: owoce lub bakalie.

    Pomysł nr 5: jajka na śniadanie

    Tradycyjny i szybki sposób na zdrowe śniadanie to jajka. Pewnie wiesz, że zawierają mnóstwo składników odżywczych i wbrew popularnemu mitowi, nie trzeba ich bardzo ograniczać. Szybka jajecznica ze szczypiorkiem, jajko sadzone lub na miękko to dania, które przygotujesz w zaledwie kilka minut.

    Popularne patelnie:

    Pomysł nr 6: szakszuka

    Wygląda jak wyszukane i pracochłonne śniadanie, a robi się praktycznie sama. Połączenie jajek oraz pomidorów to prawdziwy zastrzyk energii dla organizmu o poranku! Najprostszą szakszukę przygotujesz, podsmażając krojone pomidory bez skórki (możesz kupić je już gotowe), a następnie wbijając na patelnię 1-2 jajka i doprawiając. Pamiętaj, że od momentu wbicia jajek, szakszuki nie wolno już mieszać. Po kilku minutach, pyszne i odżywcze śniadanie będzie gotowe.

    Pomysł nr 7: kasza jaglana

    Kasza lub płatki jaglane zawierają mnóstwo minerałów, które pobudzą cię o poranku. Doskonale komponują się z owocami, orzechami, ziarnami czy naturalnymi konfiturami.

    Pomysł nr 8: sałatka na śniadanie

    Kto powiedział, że sałatka może być wyłącznie dodatkiem do obiadu? Odpowiednio przygotowana, pomoże ci wyśmienicie rozpocząć dzień. Poza owocami lub warzywami, warto dodać do niej zdrowe, nienasycone tłuszcze, na przykład w formie naturalnego oleju, oliwy czy też awokado.

    Pomysł nr 9: zdrowa zapiekanka

    Zdrowa żywność:

    Zapiekanki to nie tylko marnej jakości fast food. Z pełnoziarnistego pieczywa, warzyw, koziego sera i chudego mięsa jesteś w stanie przygotować przepyszną, śniadaniową zapiekankę z piekarnika.  To również doskonały pomysł na drugie śniadanie w pracy.

    Pomysł nr 10: pudding z nasion chia

    Wieczorem zalej odrobinę nasion chia wybranym mlekiem roślinnym i wstaw do lodówki. Rano naturalny pudding będzie gotowy! Wystarczy połączyć go ze zblendowanymi, wybranymi owocami i łyżką masła orzechowego.

    Mam nadzieję, że moje pomysły na szybkie i zdrowe śniadanie okażą się dla ciebie przydatne. A może masz inne, ciekawe propozycje na to, jak zacząć dzień na pełnych obrotach?

    Autorka: Joanna Stanuch