Data modyfikacji:

7 powodów, dla których warto jeść jajka. Nie tylko od święta!

Autor: Joanna Stanuch

Ciągle słyszysz, że jajek powinno się unikać? Nic bardziej mylnego! Wbrew wielu opiniom, jajka to prawdziwa skarbnica zdrowia. Kluczem jest przygotowywanie ich w odpowiedni sposób i łączenie z dodatkami, które podkręcą ich właściwości. Sprawdź 7 powodów, dla których warto zajadać jajka - nie tylko na Wielkanoc.

Wielu osobom trudno wyobrazić sobie Święta Wielkanocne bez jajek - w tych dniach są one gwoździem programu na niemal każdym, polskim stole. Jednak wraz z końcem Wielkanocy wielu powraca do uskuteczniania twierdzenia, jakoby jajka należałoby spożywać w minimalnych ilościach. Nie wszystkie, popularne opinie są jednak zbieżne z prawdą - spożywane rozsądnie, jajka mogą przynieść naprawdę wiele korzyści.

7 zalet jedzenia jajek

1. Są kopalnią witamin i minerałów

Jaja kurze są doskonałym źródłem witamin A, E, D, kwasu foliowego, a także licznych, łatwo przyswajalnych minerałów, takich jak chociażby fosfor, selen i cynk.

2. Skrywają moc kwasów tłuszczowych i dobrego cholesterolu

Zewsząd dochodzą cię informacje o tym, że spożywanie jaj grozi podwyższonym poziomem cholesterolu? To nie do końca prawda. Jajka są doskonałym źródłem zdrowych kwasów tłuszczowych, które wręcz zmniejszają ryzyko powstawania wielu chorób układu krwionośnego. Aby były zdrowsze, wystarczy zrezygnować z jajek w majonezie i łączyć je z lżejszymi dodatkami, na przykład domowej roboty sosami.

Jedno jajko zawiera ok. 200 g cholesterolu, co mogłoby wydawać się dużą ilością. Nie masz się jednak czego obawiać - ten zawarty w jajkach ma nikły wpływ na podwyższenie poziomu cholesterolu we krwi. Niektóre badania wskazują, że jajka podnoszą poziom cholesterolu tylko u 30% spożywających je osób, za co odpowiadają jedynie predyspozycje genetyczne. Zamiast tego, kurze jaja zapewniają nam dobroczynny cholesterol HDL.

3. To sycący i prosty posiłek

Nie masz czasu na przygotowywanie wymyślnego śniadania? Zwykłe jajko na miękko sprawi, że poczujesz się syta na dłuższy czas. Wszystko za sprawą dużej ilości białka, którego w jednym jaju znajdziesz aż 6 gramów.

4. Są zbawienne dla wzroku

Czy wiesz, że jajka to jedno z najlepszych źródeł luteiny? Ten składnik dba o kondycję twoich oczu i zapobiega wielu schorzeniom wzroku, takim jak np. zaćma. Podobnie oddziałuje również zawarta w jajach zeaksantyna.

5. Są doskonałe na diecie

Jedno jajko to zaledwie 81 kcal. Zdziwiona? Nic dziwnego - mit o kaloryczności jaj wywodzi się najpewniej z tradycji łączenia ich z majonezem, czy innymi niewskazanymi na diecie produktami. Dla porównania - jedno jajko w majonezie to już około 250 kcal.

6. Działają dobroczynnie na twój mózg

Witaminy i minerały zawarte w jajach wpływają dobrze również na pracę układu nerwowego. Na uznanie zasługuje w szczególności substancja zwana choliną, która usprawnia pamięć i koncentrację. Cholina wpływa również doskonale na pracę nerek i wątroby. O jej odpowiednią ilość zaleca się zadbać głównie kobietom ciężarnym.

7. Cechuje je kulinarna uniwersalność

O ile nie jesteś weganką, jajka w kuchni możesz stosować na multum różnych sposobów. Doskonale komponują się z warzywami, mięsem (np. w poczciwej jajecznicy) oraz - rzecz jasna - są składnikiem wielu domowych wypieków.

Jak często możesz jeść jajka?

Nawet po obaleniu mitu szkodliwości jajek, warto zastanowić się nad tym, ile należy ich spożywać, aby nie przesadzić. Tak naprawdę, nie istnieją szczegółowe badania, które odpowiedziałby na to pytanie jednoznacznie. Eksperci z WHO podają liczbę 10 jaj tygodniowo jako ilości maksymalnej (uwzględniając jajka zawarte w makaronach, ciastach itp.). Ograniczyć jaja powinny jedynie te osoby, które cierpią na choroby związane z podwyższonym poziomem cholesterolu - wtedy można pozwolić sobie na 2-4 jajka tygodniowo. Jeśli jednak cieszysz się dobrym zdrowiem, wcale nie musisz się tym przejmować.

Jajka na miękko czy na twardo?

Które będą zdrowsze? Jajka na twardo, choć tak lubiane, mogą przyczyniać się do wzdęć i zaparć jako, że są ciężkostrawne. Jajka na miękko to o wiele lżejsza opcja (najlepsze będą te, w których białko jest jedynie lekko ścięte). Dodatkowo, jaja na miękko zapewnią ci więcej substancji odżywczych niż ich te gotowane dłużej.

Jajka wielkanocne i naturalne barwniki

Niebawem większość z nas zacznie zastanawiać się nad ustrojeniem wielkanocnych stołów i rzecz jasna - koszyczków. Choć w sklepach znajdziesz gotowe barwniki do jajek, ja polecam ci stosować te stuprocentowo naturalne - wówczas nie musisz martwić się o reakcje alergiczne czy ewentualną toksyczność sklepowych farbek. Sposoby na naturalne farbowanie jaj na pewno już znasz z rodzinnego domu. Proponuję te najciekawsze, które na pewno zaskoczą twoich bliskich:

  • Jasnoniebieskie - mocz jajka w ciepłej wodzie z dodatkiem mrożonych jagód.
  • Intensywnie niebieskie - ¼ główki kapusty wrzuć do wrzącej wody. Dodaj 2 łyżki octu. W wywarze, który uzyska temperaturę pokojową wymocz jaja.
  • Jasnoczerwone - mocz jajka w gorącej wodzie z dodatkiem czerwonej papryki i 2 łyżek octu.
  • Brązowe - jaja w tym kolorze uzyskasz mocząc je w mocnej kawie z dodatkiem octu.
  • Różowe - mocz jajka w gorącej wodzie z pokrojonym burakiem i 2 łyżkami octu.
  • ryż basmati

    Czy ryż basmati jest zdrowy? Ile ma kalorii? Właściwości ryżu basmati

    2020-05-23
    Ryż jest jednym z najpopularniejszych produktów spożywczych na całym świecie. Duży wybór gatunków tego zboża sprawia, że każdy bez problemu znajdzie ten idealnie dopasowany do indywidualnej diety. Jedną ze sławniejszych odmian jest ryż basmati. Jakie są jego właściwości odżywcze i jak wykorzystać go w kuchni?
    tapioka

    Tapioka – gdzie kupić?

    2020-05-21
    Tapioka to nic innego jak kasza wyrabiana z egzotycznej rośliny o nazwie maniok. Jakie właściwości ma tapioka oraz gdzie ją kupić? Sprawdź!
    Grejpfrut, a leki. Czy sok z grejpfruta może zabić?

    Grejpfrut, a leki. Lista leków, które mogą zaszkodzić w połączeniu z owocem

    2020-05-06
    Sięgasz po ukochane cytrusy i myślisz – samo zdrowie. Tymczasem okazuje się, że łącząc niektóre owoce z lekami możemy sobie poważnie zaszkodzić. Świadomość na t...
    Taśmy do ćwiczeń

    Taśmy do ćwiczeń. Trening w domu z gumowymi taśmami

    2020-03-16
    Taśma do ćwiczeń to prosty i tani gadżet, dzięki któremu wykonasz pełnowartościowy trening w domowym zaciszu. Są cenione przede wszystkim jako wsparcie w treningu pleców, jednak to nie jedyny sposób na ich wykorzystanie. Dowiedz się, co jeszcze możesz zyskać dzięki ćwiczeniom z taśmą!
    Produkty z niskim indeksem glikemicznym

    Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jak ułożyć jadłospis na tydzień? Jakie produkty i zasady?

    2020-02-21
    Indeks glikemiczny (IG) jest parametrem, który pozwala na klasyfikowanie produktów spożywczych pod względem ich wpływu na podniesienie poziomu glukozy we krwi. Kontrola indeksu glikemicznego spożywanych posiłków jest szczególnie ważna dla cukrzyków, jednak coraz częściej zaleca się ją i zdrowym osobom, które chcą cieszyć się smukłą linią i zapobiegać wielu chorobom. Jak powinna wyglądać dieta o niskim indeksie glikemicznym? Sprawdź listę „dozwolonych” oraz „zakazanych” produktów.
    Sportowe walentynki - 7 pomysłów na to, jak je spędzić

    Sportowe walentynki - 7 pomysłów na to, jak je spędzić

    2020-01-20
    Niebawem Dzień Zakochanych, a ty nadal nie wiesz, jaką niespodziankę sprawić swojej drugiej połowie? Walentynki nie muszą oznaczać sztampowych róż, bombonierek ...