Data publikacji:

Pestki z dyni - dlaczego warto je jeść? Wartości odżywcze pestek z dyni 

Pestki dyni są niewielkie, ale zawierają mnóstwo wartościowych właściwości odżywczych. Ich działanie może być niezwykle pomocne w walce o piękną sylwetkę, zdrowie i świetlistą cerę. Zastanawiasz się, czy pestki z dyni są zdrowe? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj wszystkie właściwości pestek z dyni.
dynia

W tym artykule dowiesz się:

  • Pestki z dyni – czy są zdrowe?
  • Pestki z dyni: właściwości odżywcze i witaminy.
  • Pestki z dyni – najlepsze dla zdrowego serca.
  • Pestki z dyni a ochrona przed rakiem.
  • Pestki z dyni a odchudzanie.
  • Czy pestki z dyni tuczą?
  • Pestki dyni – pozostałe zastosowania.

Pestki z dyni – czy są zdrowe?

Niewiele osób wie, że jedząc nawet niewielkie ilości pestek z dyni dziennie, możesz dostarczyć swojemu organizmowi niezbędną dawkę zdrowych tłuszczy, cynku oraz magnezu.

Podobnie jak orzechy, pestki z dyni są świetnym źródłem białka, tłuszczów nienasyconych, w tym omega-3. Pestki z dyni zawierają także wiele składników odżywczych np. selen, wapń, witaminy z grupy B i beta-karoten. Z tego powodu pestki z dyni uważane są przez lekarzy za jeden z najzdrowszych rodzajów bakalii dostępnych w sklepach. Pestki z dyni mogą mieć zbawienne działanie na prawidłową pracę serca, zdrowie prostaty i przeciwdziałanie nowotworom.

Właściwości odżywcze i witaminy zawarte w pestkach dyni

Pestki z dyni – właściwości odżywcze

  • Wartość energetyczna - 574 kcal     
  • Tłuszcz - 49,1 g 
  • Węglowodany - 14,7 g 
  • Błonnik - 6,5 g
  • Białko - 29,8 g

Pestki z dyni – witaminy               

  • Niacyna  - 4,43 mg     
  • Kwas foliowy - 57 μg  

Składniki mineralne pestek z dyni       

  • Potas - 788 mg      
  • Fosfor - 1174 mg    
  • Magnez - 550 mg      
  • Żelazo - 8,07 mg     
  • Cynk - 7,64 mg 

Pestki z dyni dla zdrowego serca

Pestki z dyni są niezwykle bogate w przeciwutleniacze, czyli witaminę E oraz karotenoidy. Co kryje się pod tymi tajemniczymi nazwami? Przeciwutleniacze w znacznym stopniu mogą złagodzić stany zapalne oraz chronić komórki przed wolnymi rodnikami.

Duża zawartość przeciwutleniaczy w pestkach dyni sprawia, że nasiona te zyskały status prawdziwej bomby witaminowej, która korzystnie wpływa na zdrowie. Co więcej nasiona dyni są dobrym i wartościowym źródłem tłuszczów nienasyconych, w tym kwasu alfa-linolenowego (ALA).

Ze względu na dużą zawartość kwasu alfa-linolenowego jedzenie pestek dyni może wpływać na poprawę pracy i kondycji serca oraz zapobieganie chorobom układu krążenia.

Czy pestki dyni chronią przed rakiem?

W kolorowych magazynach lub poradnikach często spotkasz się ze stwierdzeniem, że pestki z dyni chronią organizm przed rakiem. I choć wciąż nie wymyślono lekarstwo na raka, pestki z dyni na pewno nie zaszkodzą twojej diecie.

Istnieją dowody na to, że jedzenie w sposób zdrowy i zbilansowany może w niewielkim stopniu zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka. Pestki z dyni są bogate w przeciwutleniacze, które pomagają usunąć z organizmu wolne rodniki, czyli cząsteczki odpowiedzialne za uszkodzenia komórek.

Badania przeprowadzone w Niemczech i Kanadzie pokazują, że spożywanie nasion dyni miało związek ze znacznym zmniejszeniem raka piersi u kobiet po menopauzie. Okazuje się, że same pestki dyni mogą również złagodzić skutki menopauzy.

Pestki z dyni a odchudzanie

Już wiesz, że nasiona dyni są dobrym źródłem witamin z grupy B, magnezu, żelaza oraz białka. Co więcej pestki te mają wysoki poziom niezbędnych kwasów tłuszczowych, które pozwalają utrzymać zdrowie naczyń krwionośnych i obniżają poziom niezdrowego cholesterolu we krwi.

To jednak duża zawartość błonnika sprawia, że pestki z dyni są idealnym uzupełnieniem diety odchudzającej. Wszystko dlatego, że błonnik przez długi czas zapewnia uczucie nasycenia. Dodatkowo nasiona dyni są wartościowym źródłem cynku, który może pomóc w lepszym metabolizmie organizmu. Jeśli chcesz wprowadzić pestki dyni do swojej diety, możesz to zrobić na wiele sposobów.

Pestki z dyni świetnie smakują „na surowo” – chrupiące pestki z dyni będą ciekawym uzupełnieniem każdej sałatki lub twarożku. Pestki z dyni możesz dodawać także do zup, dań mięsnych a nawet deserów.  Dlatego gdy następnym razem nabierzesz ochotę na słodką przekąskę, sięgnij po pyszne pestki z dyni – idealne połączenie zdrowia i smaku. Nie możesz oprzeć się słodyczom? Wybierz pestki z dyni w karmelu, które zastąpią nawet najsmaczniejsze batoniki i cukierki.

Czy pestki z dyni tuczą?

Wiele osób zastanawia się, czy pestki z dyni tuczą. Ma to związek przede wszystkim z dużą kalorycznością tych bakalii oraz znaczną zawartością tłuszczów. Prawdą jest, że w 100 gramach nasion dyni jest 574 kalorii i 49,05 gramów tłuszczu. To aż 164% zalecanej dziennej dawki tłuszczu. Upewnij się więc, że jesz pestki dyni w sposób zrównoważony i rozsądny. W przeciwnym razie w szybki sposób możesz przybrać na wadze.

Pestki dyni wykorzystywane są często w dużych ilościach w dietach osób cierpiących na wychudzenie lub niedowagę. Niewielka ilość wystarczy, by zapewnić organizmowi niezbędną dawkę tłuszczy na cały dzień. Nie jesteś pewien, czy wprowadzać pestki dyni do swojej diety? Skontaktuj się ze swoim lekarzem rodzinnym lub dietetykiem. Fachowa pomoc to gwarancja zbilansowanej i zdrowej diety.

Pestki dyni – pozostałe zastosowania

To nie wszystkie właściwości pestek z dyni. Nasiona są także bogatym źródłem aminokwasu o nazwie tryptofan. Jest on wykorzystywany w leczeniu przewlekłej bezsenności, ponieważ organizm przekształca w go w serotoninę, czyli hormon tzw. dobrego samopoczucia i snu.

Jeśli cierpisz na problemy ze snem, dobrym rozwiązaniem może okazać się zjedzenie wieczorem kilku nasion dyni w połączeniu z niewielką dawką węglowodanów (np. owoców).
Autorka: Patrycja Hendzel