Data publikacji:

Niacyna: co to jest? Źródła, zastosowanie i działanie


Niacyna, nazywana witaminą PP i B3, to substancja niezwykle ważna dla twojego zdrowia i prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. To właśnie ona jest częścią setek procesów, które w każdej sekundzie zachodzą w twoim ciele. W poniższym artykule rozwiewamy wszelkie wątpliwości na jej temat. Sprawdź, czym jest niacyna, jakie są jej najlepsze źródła i jakie ma działanie.
tabletki

Niacyna – co to jest?


Niacyna to witamina B3 lub PP. Co to takiego? To kwas nikotynowy (kwas 3-pirydynokarboksylowy), który jest niezbędny do prawidłowego przebiegu licznych procesów życiowych w ludzkim organizmie. Choć niacyna może być produkowana w niewielkiej ilości naturalnie w organizmie, to jednak jej głównym źródłem jest albo jedzenie, albo suplementy.

Dlaczego należy zadbać o odpowiednią ilość przyjmowanej codziennie niacyny? Związek chemiczny jest rozpuszczalny w wodzie, a to oznacza, że organizm nie ma możliwość magazynowania witaminy B3. Niacyna znalazła swoje zastosowanie zarówno w profilaktyce wielu chorób, jak i w kosmetyce.

Niacyna – działanie


Niacyna to witamina wykazująca szerokie spektrum działania. To właśnie ona:

- bierze udział w metabolizmie węglowodanów i produkcji energii,
- chroni przed chorobami sercowo-naczyniowymi,
- obniża poziom cholesterolu,
- zmniejsza zmęczenie,
- wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego,
- bierze udział w zachowaniu zdrowia błon śluzowych,
- obniża ciśnienie krwi,
- wspomaga działanie mięśni,
- ma pozytywny wpływ na kondycję skóry i włosów.

Działanie niacyny na skórę – czy witamina B3 wpływa pozytywnie na cerę?


Jak się okazuje, witamina B3 ma pozytywny wpływ nie tylko na twoje zdrowie, ale także kondycję cery. Nic więc dziwnego, że producenci coraz chętniej wykorzystują ją podczas produkcji kosmetyków do pielęgnacji. Niacynę znajdziesz w formułach pod nazwą niacynamid.

Przeczytaj także jakie jeszcze witaminy z grupy B są ważne do prawidłowego funkcjonowania.

Działanie niacyny na skórę jest wielowymiarowe i udowodnione licznymi badaniami. Niacynamid, czyli amid kwasu nikotynowego:

- pomaga walczyć z wypryskami i trądzikiem,
- reguluje produkcję sebum,
- zmniejsza pory,
- stymuluje produkcję ceramidów i fibroblastów,
- nawilża,
- chroni przed powstawaniem przebarwieniami.

Niacyna – źródła


Gdzie szukać niacyny? Jej głównym źródłem są produkty mięsne i rybne. Znajdziesz ją przede wszystkim w mięsie wieprzowym i drobiowym oraz w wątrobie. Aby dostarczyć ciału cenną dawkę witaminy PP, możesz sięgnąć również po orzechy arachidowe, otręby pszenne, makrelę wędzoną i łososia.

Smacznym źródłem niacyny są także ziemniaki, kasza gryczana, ryż brązowy, kasza jęczmienna, fasola biała, pomidory, kasza manna, ryż biały, płatki owsiane, morele, banany czy brukselka.

Przeciwwskazania do przyjmowania niacyny


Jak się okazuje – ze względu na to, że niacyna występuje naturalnie w pożywieniu, nie ma wielu przeciwwskazań do jej suplementacji. Wyjątkiem są kobiety w ciąży i karmiące piersią. Rezygnację z przyjmowania preparatów zawierających witamin B3 zaleca się także osobom, które są uczulone na jakikolwiek składnik suplementu.

Niacyna – działania niepożądane


Warto pamiętać, że codzienne zapotrzebowanie na niacynę wynosi u dorosłych 14 mg w przypadku kobiet oraz 16 mg u mężczyzn. Z kolei kobiety w ciąży powinny zadbać o to, aby w ich diecie znalazło się więcej witaminy B3, ponieważ ich dzienne zapotrzebowanie wynosi około 18 mg.

A czy niacyna ma jakieś działania niepożądane? Tu warto podkreślić, że witamina PP jest wydalana z moczem. Nie oznacza to jednak, że nie można jej przedawkować. W takich sytuacjach pojawiają się skutki uboczne będące objawem hiperwitaminozy. Są to:

- zaczerwienienie skóry,
- ból głowy,
- niestrawność,
- utrata apetytu.

Co istotne, spożycie 3 mg powyżej dziennego zapotrzebowania niesie za sobą ryzyko problemów z wątrobą lub dny moczanowej. W przypadku kobiet w ciąży przedawkowanie niacyny powoduje działania niepożądane mogące prowadzić do wad u płodu.

Właśnie dlatego przed rozpoczęciem przyjmowania jakiegokolwiek suplementu należy skonsultować się z lekarzem i nigdy nie przekraczać zalecanej przez producenta preparatu dawki. Informacje na temat dawkowania znajdziesz albo na opakowaniu, albo na ulotce.

Objawy niedoboru niacyny


A jak rozpoznać niedobór niacyny? Na liście objawów znalazły się:

- problemy ze snem,
- przebarwienia skórne,
- bóle głowy,
- nieżyt żołądka i jelit,
- biegunki,
- depresja,
- niepokój,
- nieprzyjemny zapach z ust,
- problemy z koncentracją.

Przeczytaj także jakie witaminy dla mężczyzn warto stosować.

Suplementy z niacyną


Jeśli zdiagnozowano u ciebie niedobór niacyny i lekarz zalecił jej suplementację, to możesz zdecydować się na jeden z popularnych preparatów zawierających witaminę PP.

FertilMan Plus to kapsułki zawierające nie tylko niacynę, ale także koenzym Q10, witaminę C i L-karnitynę. Suplement diety jest przeznaczony dla mężczyzn, którzy razem z partnerką starają się aktualnie o dziecko. Mieszanka witamin i minerałów ma za zadanie utrzymać prawidłową płodność.
Artresan OPTIMA 90 to kolejny popularny suplement diety z niacyną. Kapsułki zawierają dodatkowo witaminę C, siarczan glukozaminy, kolagen typu II czy imbir i kurkumę. Dzięki temu są rekomendowane osobom zmagającym się z reumatyzmem. Suplement diety wspiera odbudowę stawów, chroni je przed uszkodzeniami, a do tego wpływa na poprawę ich elastyczności i ruchomości.
Vitotal dla kobiet to suplement diety dla kobiet zawierający niacynę, skrzyp polny, kwas foliowy, beta-karoten oraz witaminy B6, C i D. Suplement diety w formie tabletek działa zarówno na włosy, skórę i paznokcie, jak i wzmacnia serce. Preparat, dzięki bogactwu składników mineralnych i witamin, wspiera także produkcję czerwonych krwinek, poprawia funkcjonowanie układu nerwowego czy przyczynia się do regulacji aktywności hormonalnej.