Data publikacji:

Piłka fitness – jaką kupić i jak ćwiczyć?

W klubach fitness zajęcia z piłkami gimnastycznymi to pozycja obowiązkowa. Wykorzystuje się je zarówno do ćwiczeń spalających tłuszcz, wzmacniających, rozciągających, jak i rehabilitacyjnych. To także doskonały przyrząd do treningu domowego. Sprawdź, jaki rodzaj piłki fitness wybrać i jakie ćwiczenia możesz z nią wykonywać.

Piłka fitness – co to jest i do czego służy?

Piłka fitness, inaczej fit ball to doskonały przyrząd do ćwiczeń. Trening z wykorzystaniem piłki fitness wzmacnia mięśnie głębokie, które na co dzień odciążają stawy i podtrzymują kręgosłup w linii prostej. Opierając się na piłce, pracujesz dodatkowo nad stabilizacją i utrzymaniem równowagi. Dzięki temu aktywujesz mięśnie, które nie pracują podczas ćwiczeń na płaskiej powierzchni. Trening z piłką fitness jest bardziej efektywny i spala więcej kalorii. Ćwiczenia rozciągające i rehabilitacyjne z kolei wypływają korzystnie na ruchomość stawów, przynoszą ulgę w bólach pleców i zmniejszają napięcia nerwowe. Piłka fitness to znakomity pomysł na trening w domu.

Piłka fitness – rozmiary i rodzaje

Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów piłek gimnastycznych, które różnią się rozmiarem i kształtem w zależności od ich przeznaczenia.

Klasyczna piłka fitness

Pompowana kula o średnicy 55-75 cm wykonana z gumy PCV lub specjalistycznej pianki ABS (materiału dużo bardziej wytrzymałego na przebicie czy pęknięcie). Wykorzystywana jest do każdego rodzaju treningu fitness i w rehabilitacji. Doskonale sprawdzi się m.in. jako ćwiczenie na mięśnie brzucha. Znudziła ci się tradycyjna deska? Ćwiczenie urozmaicisz dzięki klasycznej piłce fitness.

Piłka pitness z wypustkami

Od klasycznej wersji różni się jedynie dodatkowymi wypustkami, które podczas ćwiczeń masują ciało i pobudzają mikrokrążenie w skórze. Ten rodzaj piłki do ćwiczeń chętnie wykorzystywany jest podczas zajęć rozluźniających i rehabilitacyjnych.

Mini ball

Mniejsza wersja klasycznej piłki ze średnicą 15-25 cm. Wykorzystywana jest jako dodatkowe utrudnienie podczas ćwiczeń stabilizacyjnych, dzięki czemu jeszcze mocniej aktywujemy do pracy mięśnie głębokie.

Fasolka i peanut ball

Podłużna piłka fitness w kształcie w kształcie ziarenka lub z delikatnym wgłębieniem na środku, przypominająca fistaszka. Wykorzystywana głównie w rehabilitacji i na zajęciach korekcyjnych. Doskonale sprawdza się także do ćwiczeń dla kobiet w ciąży i po porodzie.

Piłka fitness skacząca

Duża pompowana piłka do fitnessu z 2 długimi wypustkami przypominającymi uszy, które służą jako uchwyty. Wykorzystywana często jako zabawka do skakania dla dzieci podczas zajęć gimnastycznych.

Piłka fitness – jaką kupić?

Jeżeli chcesz kupić piłkę fitness, musisz odpowiednio wybrać rozmiar. Masz możliwość przymierzenia się do niej w swoim klubie fitness? Świetnie! Usiądź na piłce i sprawdź, czy możesz stabilnie ustawić stopy na podłodze, zachowując mniej więcej kąt prosty między udami i łydkami. Jeśli nie, dobierz rozmiar piłki do wzrostu według schematu:

  • 155-165 cm wzrostu – średnica piłki 55 cm
  • 165-175 cm wzrostu – średnica piłki 65 cm
  • 175-185 cm wzrostu – średnica piłki 75 cm

Wybieraj piłki z warstwą antypoślizgową, z grubej gumy PCV o właściwościach antywybuchowych lub z pianki ABS. W charakterystyce produktu szukaj informacji o certyfikatach jakości i bezpieczeństwa oznaczonych CE, TUV, GS.

Ćwiczenia z piłką fitness dla każdego

Ćwiczenia z piłką fitness może wykonywać każdy, zarówno osoby zaczynające swoją przygodę z treningiem, jak i te zaawansowane. Siłę treningu można regulować za pomocą dodatkowego obciążenia lub trudniejszych wariantów ćwiczeń. Co więcej, piłki fitness sprawdzają się idealnie w treningu kobiet ciężarnych. Ćwiczenia z piłką pomagają wzmacniać mięśnie dna miednicy, rozluźniają i eliminują uporczywe bóle pleców.

Dzisiaj proponujemy trening z piłką fitness dla początkujących, podczas którego zaangażujesz do pracy wszystkie partie mięśniowe. Gwarantujemy, że poczujesz satysfakcję, a szalejące w organizmie endorfiny sprawią, że będziesz chcieć więcej. Włącz swoją ulubioną muzykę do ćwiczeń i do dzieła!

Autorka: Daria Dziechciarz