Data publikacji:

Nasiona chia – jak jeść modny superfood?

Nasiona chia to popularny i zdrowy dodatek do wielu potraw i deserów. Z ich pomocą w domowym zaciszu przygotujesz zaskakujące przekąski o dużych walorach odżywczych. Jeśli zastanawiasz się, co możesz przygotować z nasion chia, jak jeść ten zdrowy dar natury oraz jak wpływa on na twój organizm, przeczytaj poniższy artykuł. Będziesz zaskoczony!
Czytaj również: Właściwości imbiru

Nasiona chia, czyli szałwia hiszpańska

Chia to powszechna nazwa szałwii hiszpańskiej – jednej z najstarszych roślin uprawnych. Nasiona chia zyskały dużą popularność kilka lat temu, dzięki licznym właściwościom odżywczym. Niedługo trzeba było czekać, aby stały się składnikiem deserów, dodatkiem do sałatek i koktajli.

Nasiona chia – właściwości

  • Olej z nasion chia zawiera 30% kwasów omega-3 oraz 40% kwasów omega-6. Oznacza to, że równowaga między omega-3 a omega-6 w nasionach chia jest praktycznie idealna. Kwasy omega doskonale wpływają na układ nerwowy oraz odporność organizmu.
  • Nasiona chia są bogate w wapń, dlatego sprawdzą się w przypadku osób, które nie spożywają nabiału.
  • To cenne źródło błonnika rozpuszczalnego, który dba o funkcjonowanie układu pokarmowego.
  • Nasiona chia zawierają kwercetynę, która zmniejsza objawy alergii.
  • Jako, że nasionka wchłaniają wodę, pęcznieją w żołądku i zapewniają szybkie uczucie sytości.

Nasiona chia: ile dziennie możesz zjeść?

Zaleca się jedzenie 20 g, czyli 2 łyżek nasion chia dziennie. Spora ilość błonnika może sprawić, że ich zwiększone spożycie może stać się powodem zaparć i wzdęć.

Wiele osób zastanawia się, czy na diecie można jeść nasiona chia – kalorie zawarte w tym superfood mogą zaskakiwać. Okazuje się, że w 100 g ziaren jest aż 486 kcal!

Nasiona chia – przepisy. Deser z nasionami chia

Jak jeść nasiona chia? Przygotowanie pysznych przekąsek z nasionami chia jest banalnie proste. Podstawowa zasada mówi, że należy je wymoczyć przed spożyciem – dzięki temu, ziarenka łatwiej uwalniają substancje odżywcze, a także stają się przyjemnie miękkie.

Nasiona chia sprawdzą się przede wszystkim w przygotowywaniu zdrowych, domowych deserów. Z ich pomocą w kilka chwil przyrządzisz m. in.:

  • Nasiona chia z jogurtem.
    Jogurt naturalny zmieszaj z 1 łyżką nasion i pozostaw na 2 godziny. Po tym czasie nasionka spęcznieją, tworząc wraz z jogurtem sycącą przekąskę. Do deseru możesz dodać ulubione owoce.
  • Nasiona chia z mlekiem.
    Nasionka możesz wymoczyć również w mleku krowim. Po upływie 1,5 godziny zwiększą swoją objętość i staną się miękkie, a ty będziesz mógł dodać je do dowolnego deseru.
  • Nasiona chia z mlekiem kokosowym.
    Równie dobry efekt uzyskasz, mocząc nasionka w mleku kokosowym, które doda im pysznego smaku.
  • Nasiona chia – pudding.
    Namoczone w dowolny sposób nasionka chia połącz z mlekiem, jogurtem lub musem owocowym. Uzyskasz pudding o idealnej konsystencji, który doskonale sprawdzi się jako drugie śniadanie lub przekąska.

Nasiona chia nie tylko do deserów

Ziarenka chia namoczone wcześniej w wodzie możesz dodać do wielu innych potraw. Sprawdzą się jako dodatek do sałatek, zup czy mięs. Nie ma żadnych przeszkód ku temu, by dodać odrobinę nasion do porannych kanapek.
Nasiona chia mogą stanowić zdrowy składnik deserów, które nie wymagają dużego nakładu pracy. Jeśli lubisz przygotowywać pożywne przekąski samodzielnie, koniecznie musisz przekonać się o właściwościach cudownych ziarenek.
Autorka: Joanna Stanuch