Data modyfikacji:

Wioślarz domowy do ćwiczeń - opinie, efekty. Jakie wiosła treningowe wybrać?

Wioślarz, zwany także ergometrem wioślarskim, to coraz popularniejsze urządzenie do ćwiczeń. Znajdziesz je w niemal każdej dobrej siłowni, tuż obok bieżni, orbitreków i rowerków.

Jeśli szukasz urządzenia do ćwiczeń w domu, wioślarz jest doskonałym wyborem. Dlaczego warto kupić ergometr wioślarski i jaki rodzaj wybrać?

wioślarz

Czym jest wioślarz i dlaczego warto go kupić?

Istnieje wiele maszyn do treningu cardio, ale wioślarz ma wśród nich szczególne miejsce. Angażuje bowiem wiele partii mięśniowych, np. plecy, ramiona, barki, nogi, pośladki a nawet mięśnie brzucha.

Dzięki temu ma przewagę m.in. nad bieżnią czy rowerkiem, których działanie skupia się głównie na mięśniach nóg.

Dowiedz się jak chronić stawy podczas ćwiczeń siłowych, aby nie uszkodzić swojego zdrowia.
Wioślarz to urządzenie, jak sama nazwa wskazuje, imitujące ruch wiosłowania.

Niektóre modele mają uchwyty wręcz do złudzenia przypominające wiosła i odwzorowujące ich ruch, inne jedynie luźno nawiązują do wioślarstwa. Za pomocą wioślarza można m.in.:

  • wzmocnić mięśnie,
  • uelastycznić ciało,
  • poprawić kondycję,
  • rozbudować masę mięśniową,
  • poprawić eksplozywność mięśni (a zatem i np. wyskok),
  • spalić tkankę tłuszczową i nadprogramowe kalorie,
  • ćwiczyć bez nadmiernego obciążenia stawów,
  • wzmocnić serce i układ krwionośny,
  • rehabilitować się.

Rodzaje wioślarzy treningowych

Wśród ergometrów wioślarskich można wyróżnić dwa typy. Pierwszy z nich ma dwa ramiona wioślarskie, imitujące prawdziwe wiosła. To doskonała propozycja dla osób, które uwielbiają wioślarstwo lub kajakarstwo i chcą trenować przed sezonem w realistyczny sposób, dbając o wzorce ruchowe.

Tego rodzaju wioślarze często oporowane są poprzez hydrauliczne tłoki, dające wrażenie oporu wodnego. Niestety, najczęściej nie zapewniają one regulacji oporu.

Drugi typ wioślarzy treningowych, znacznie popularniejszy, to ten znany z siłowni i klubów fitness. Ergometry wioślarskie z centralnym drążkiem, zawieszonym na lince lub łańcuchu, wymagają nieco odmiennej technik, jednak wciąż są bardzo funkcjonalne.

Największą zaletą jest możliwość łatwej regulacji oporu, gdyż pociągając za drążek, napędza się koło zamachowe. Dzięki temu uzyskasz płynność, która sprawi, że twój trening będzie przyjemny i satysfakcjonujący.

Siedzisko i konstrukcja wioślarza

Wybierając ergometr wioślarski, nie można zapomnieć o sprawdzeniu jego konstrukcji i obciążenia. Ćwiczenie na wioślarzu wymaga dynamicznych ruchów, dlatego urządzenie musi być stabilne, trwałe i działające płynnie.

Nawet niewielkie ruchy, skrzypnięcia czy wygięcia wioślarza w krótkim czasie doprowadzą cię do szału.

Przed zakupem sprawdź też, jakie jest maksymalne obciążenie ergometru wioślarskiego. Udźwig najtańszych modeli wynosi zaledwie ok. 80-90 kg.

Siedzisko wioślarza treningowego powinno być ergonomiczne, wystarczająco szerokie oraz osadzone na rolkach z łożyskami kulkowymi. To ważne, bo do komfortowego ćwiczenia niezbędny jest płynny ruch siodełka.

Dobrej jakości wiosła treningowe mają także regulowane podnóżki, które można dopasować do użytkowników o różnym wzroście.

Wioślarz magnetyczny, mechaniczny czy powietrzny?

Ważnym parametrem wioślarza treningowego jest system hamowania. Odpowiada on za opór, który będzie towarzyszył ci podczas ćwiczeń.

Opór może być stały (system hydrauliczny), regulowany (system mechaniczny i magnetyczny) oraz progresywny (system powietrzny). Jakie są wady i zalety poszczególnych systemów hamowania?

  • Wioślarz hydrauliczny – prosta konstrukcja, jednak oferująca jednostajną siłę oporu.
  • Wioślarz mechaniczny – w tym przypadku koło zamachowe hamowane jest mechanicznie. System stosowany w starszych i tanich wioślarzach. Opór jest mało realistyczny i niezbyt płynny.
  • Wioślarz magnetyczny – opór generowany jest przez magnes hamujący koło zamachowe. Wioślarze magnetyczne zapewniają precyzyjną regulację za pomocą pokrętła lub elektronicznego komputera.
  • Wioślarz powietrzny – w tego rodzaju wioślarzach opór generowany jest przez powietrze hamujące kręcący się wiatrak. Dzięki temu im mocniej pociągniesz za drążek, tym większy opór uzyskasz.

Komputer wioślarza treningowego

Wioślarze wyposażone w komputer mogą w zauważalny sposób poprawić twój trening. Dzięki nim poznasz m.in. pokonany dystans, liczbę powtórzeń, generowaną moc czy prędkość „płynięcia”.

Dobrej jakości ergometry wioślarskie można połączyć z dodatkowymi czujnikami, np. pasem pulsometru. Ciekawą opcją są także programy treningowe, które automatycznie zwiększa i zmniejszą obciążenie, w zależności od wybranego modułu.

W ten sposób możesz ukierunkować trening na konkretne działanie, np. spalanie tłuszczu (interwały), poprawę kondycji czy budowę mięśni.

Wioślarz treningowy do domu – o czym trzeba pamiętać?

Trening na wioślarzu bywa bardzo intensywny i dynamiczny, dlatego warto pamiętać o kilku rzeczach. Przede wszystkim warto podłożyć pod niego antypoślizgową matę, np. treningową, gumową lub z pianki EVA.

Dzięki temu wioślarz nie będzie przesuwał się w czasie ćwiczeń i nie uszkodzisz podłogi ani mebli.

W takcie ćwiczeń na ergometrze wioślarskim pot będzie ściekał po tobie strumieniami, dlatego zawczasu przygotuj ręcznik oraz frotowe opaski na nadgarstki, zapobiegające ściekaniu potu na dłonie.

Znaczą wygodę zapewni też wentylator skierowany na twarz.

Kupując wioślarz treningowy do domu, warto wybrać model składany, który zajmie o wiele mniej miejsca po złożeniu.

Po uniesieniu siedziska zyskasz cenną przestrzeń w pokoju. Składany wioślarz zazwyczaj wyposażony jest też w kółka, które ułatwią przestawianie urządzenia w inne miejsce.

Autor: Szymon Sonik