Data modyfikacji:

Twarda czy miękka – po jakiej nawierzchni biegać?

Autor: Sylwia Stwora

Bieganie to przyjemne odprężenie po ciężkim dniu w pracy lub domu. Aby nie przeciążać stawów i uniknąć kontuzji ważny jest wybór nawierzchni i odpowiednie zaplanowanie trasy. Poniżej przedstawiamy krótką charakterystykę kilku typów nawierzchni.

Najbardziej popularną nawierzchnią w wielkim mieście jest bez wątpienia beton, asfalt i kostka brukowa. Często stanowią najbliższe otoczenie naszego domu, więc instynktownie decydujemy się na taki wybór trasy. Nie każdy ma przecież możliwość biegania po lesie. Planując trening po jednej z wymienionych wyżej nawierzchni należy koniecznie zadbać o odpowiednie obuwie. Zwykłe adidasy przeznaczone do codziennego użytku mogą stać się źródłem kontuzji. Nie posiadają one żadnej amortyzacji, co może prowadzić do przewlekłego bólu nóg.

Według lekarzy, najbardziej przyjaznym podłożem dla stóp, stawów i kręgosłupa jest szutrowa, leśna lub trawiasta. Najlepszym wyborem wydaje się więc bieganie w pobliżu lasów, pól lub parków. Trening na naturalnej powierzchni jest trudniejszy niż np. na równym asfalcie, więc automatycznie zwiększa pracę mięśni i stawów. Do tego typu podłoża należy stosować obuwie inne od tego, przeznaczonego do biegania po mieście, ponieważ leśne ścieżki charakteryzują się mniejszą przyczepnością.

Jeśli odstrasza nas pogoda lub po prostu nie chcemy biegać na zewnątrz, zawsze możemy wybrać się na siłownię i wypróbować bieżnię. Taki trening jest o wiele mniej męczący. Wszystko dlatego, że w pomieszczeniu panuje odpowiednia, stała temperatura oraz wilgotność i nie ma oporu powietrza. Organizm tym samym nie musi tracić energii na utrzymanie prawidłowej temperatury, co prowadzi do zwiększenia możliwości fizycznych. Podczas treningu na bieżni spalamy mniej kalorii w porównaniu do zajęć w terenie. Dzieje się tak przez inną technikę biegu i układu stóp. Ćwiczenia na bieżni, mimo mniejszej efektywności, są jednak bezpieczniejsze dla stawów.

*Aby zapoznać się z ofertą butów i akcesoriów do biegania, kliknij w zdjęcie

Grejpfrut, a leki. Czy sok z grejpfruta może zabić?

Grejpfrut, a leki. Lista leków, które mogą zaszkodzić w połączeniu z owocem

2020-11-23
Sięgasz po ukochane cytrusy i myślisz – samo zdrowie. Tymczasem okazuje się, że łącząc niektóre owoce z lekami możemy sobie poważnie zaszkodzić. Świadomość na t...
biustonosze sportowe dla dużego biustu

Biustonosze sportowe do dużego biustu

2020-05-24
Jak dobrać stanik sportowy do dużego biustu? Ranking najlepszych biustonoszy sportowych w dużych rozmiarów.
jak się ubrać do groty solnej?

Jak się ubrać do groty solnej? Co to jest i jak działa?

2020-05-07
Grota solna to pomieszczenie stworzone z solnych bloków. Wewnątrz panuje mikroklimat bliski temu, który możesz spotkać nad morzem. Jakie działanie mają wizyty w grocie solnej i jak się do nich przygotować w prawidłowy sposób? Sprawdź też, jak się ubrać do groty solnej.
rowery do ćwiczeń

Najlepsze rowery do ćwiczeń w domu. Który rower treningowy wybrać?

2020-04-13
Rower stacjonarny ma jednak dużo więcej korzyści. Jak wybrać najlepszy rower do ćwiczeń w domu? Przed wami kilka wskazówek.
Taśmy do ćwiczeń

Taśmy do ćwiczeń. Trening w domu z gumowymi taśmami

2020-03-16
Taśma do ćwiczeń to prosty i tani gadżet, dzięki któremu wykonasz pełnowartościowy trening w domowym zaciszu. Są cenione przede wszystkim jako wsparcie w treningu pleców, jednak to nie jedyny sposób na ich wykorzystanie. Dowiedz się, co jeszcze możesz zyskać dzięki ćwiczeniom z taśmą!
Kettlebell. Jakie ćwiczenia? Pomysły na trening

Kettlebell. Jakie ćwiczenia? Pomysły na trening

2020-03-11
Wydaje Ci się, że trening z kettlebellem wspomaga jedynie budowę siły mięśni ramion? Porzuć to przekonanie i sama zacznij trenować z odważnikiem w kształcie kuli z uchwytem, aby harmonijnie wymodelować całą sylwetkę. Prezentujemy 5 ćwiczeń z kettlebellem.