Data publikacji:

Jak ograniczyć sól w diecie? Poznaj skuteczne sposoby

Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia, człowiek nie powinien spożywać dziennie więcej niż 5 g soli. Statystyki wskazują, że przeciętny Polak przekracza tę dawkę nawet o 2-3 gramy! Co zrobić, by ograniczyć sól w diecie i zmniejszyć ryzyko wystąpienia groźnych chorób?

Dlaczego nadmiar soli w diecie szkodzi?

Sól kuchenna jest jednym ze źródeł sodu, który jest niezbędnym składnikiem w diecie każdego człowieka. Reguluje on gospodarkę wodną organizmu oraz odpowiada za właściwe przewodnictwo nerwowe w komórkach.

Sód jest także składnikiem, który jest niezbędny dla prawidłowej pracy serca. Gdy w organizmie brakuje sodu, pojawiają się poważne problemy zdrowotne, a nawet zagrożenie życia.

Niestety – mimo, że sól jest zasobna w życiodajny pierwiastek, nie można powiedzieć, że jest w pełni bezpieczna dla ludzkiego zdrowia - tym bardziej, że statystyki wskazują, że przeciętny Polak spożywa jej zdecydowanie zbyt wiele.

Podczas, gdy WHO rekomenduje nieprzekraczanie 5 g soli w diecie dziennie, nasi rodacy spożywają jej nawet o 2-3 gramy więcej. Nie chodzi jednak o sól sypaną z solniczki, ale o sięganie po produkty, które zawierają ją w swoich składach. Dlaczego nadmiar soli jest tak groźny?

  • Nadmiar soli zwiększa ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego.
  • Pojawia się większa szansa na udar mózgu.
  • Nadmierna ilość soli w diecie jest powodem raka żołądka.
  • Sól może być przyczyną zawału serca.
  • Przyczynia się do powstawania osteoporozy.

Czym zastąpić sól w diecie? Jak ją ograniczyć? 5 sprytnych sposobów!

To jasne, że przyzwyczajenia kulinarne trudno zmienić. Solone potrawy, podobnie jak te słodkie, smakują nam bardziej, ale i uzależniają. Detoks warto przeprowadzać stopniowo, wykorzystując sposoby na zastąpienie soli w diecie.

Zdrowe przyprawy zamiast soli

Świat jest bogaty w tysiące przepysznych i zdrowych przypraw, a ty upierasz się przy soli? Czas to zmienić! Przeorganizuj półkę z przyprawami i zaopatrz się w tymianek, estragon, bazylię czy dobrej jakości pieprz. Uwierz, że bez problemu znajdziesz zdrowsze zamienniki soli.

Zrezygnuj z produktów „light”

Co „odchudzone” produkty mają do ograniczenia soli w diecie? Okazuje się, że towary typu „0% tłuszczu” mają jej w składach o wiele więcej. Poza tym tłuszcze to także element dobrze zbilansowanej diety – również te pochodzące z produktów nabiałowych.

Sięgając po odtłuszczone mleko czy ser, zapewnisz organizmowi znacznie mniejszy zastrzyk witamin i minerałów.

Uważaj na ukrytą sól

Solniczki warto pozbyć się m.in. dlatego, że producenci żywności dodają wystarczająco dużo soli do gotowych produktów. Przykłady? Chleb, wędliny, sery… ta lista mogłaby być długa.

Sól, paradoksalnie, znajduje się także w słodyczach. Jeśli chcesz ją ograniczyć, postaraj się przygotowywać więcej produktów samodzielnie. Możesz zacząć od domowej roboty chleba czy bułek.

Uważaj co jesz na mieście!

Dania typu fast-food, po które sięgasz na mieście, to prawdziwe morze soli. Ogranicz takie posiłki i wyrób w sobie nawyk przygotowywania jedzenia w domu.

Wybieraj słone, lecz zdrowe przekąski

Każdy czasami ma ochotę ulec pokusie zjedzenia czegoś słonego. Zamiast chipsów czy paluszków wybierz coś, co poza solą dostarczy ci paru wartościowych substancji. Może pistacje, fistaszki lub słonecznik?
Sól to składnik ogromnej ilości gotowych produktów spożywczych, dlatego nie warto dodawać jej jeszcze więcej. Ograniczenie spożycia soli pozwoli ci na zmniejszenie ryzyka powstania wielu groźnych chorób.
Autorka: Joanna Stanuch