Data modyfikacji:

12 sposobów na ograniczenie spożycia sodu

Autor: Paulina

Współczesna dieta obfituje w sód. Pierwiastek, który wspomaga działanie organizmu, w nadmiarze może wywoływać różne problemy zdrowotne. Przedstawiamy 12 sposobów na ograniczenie spożycia sodu.

Sód nie jest Twoim wrogiem, o ile spożywasz go w rozsądnych ilościach. Nasze tempo życia, przesalanie potraw i zamiłowanie do słonych przekąsek sprawiają, że coraz więcej osób niebezpiecznie zbliża się do górnej granicy dopuszczalnej normy. W nadmiarze sód może prowadzić do nadciśnienia tętniczego, zaburzenia pracy serca, obrzęków (zatrzymanie wody), zaburzenia pracy nerek i powstawania piasku i kamieni nerkowych. Aby zapobiec rozwojowi tych schorzeń, zaleca się ograniczenie spożywania sodu, a nawet stosowanie diet niskosodowych (np. dieta DASH).

1. Zamień sól na niskosodową

Jeżeli musisz dosolić swoją potrawę, to skorzystaj z soli o obniżonej zawartości sodu. Przyjrzyj się dokładnie sklepowym półkom - znajdziesz ją bez problemu.

2. Czytaj etykiety produktów

Sód kryje się w wielu produktach, nawet w tych, w których nie spodziewasz się ją znaleźć. Sprawdź oznaczenia zawarte w tabeli wartości odżywczych. Zwracaj również uwagę na skład: upewnij się, czy producent wymienił glutaminian sodu lub E621 (oznaczenie glutaminianu).

3. Unikaj żywności wysokoprzetworzonej

Żywność wysokoprzetworzona jest źródłem nie tylko niezdrowych cukrów prostych i tłuszczów utwardzanych, lecz także sporej ilości sodu.

4. Zrezygnuj ze słonych przekąsek

Mieszanki przypraw, dzięki którym nasze kubki smakowe wręcz proszą się o kęs "czegoś na słono", zawierają dużo soli i glutaminianu sodu.

5. Ogranicz jedzenie gotowych dań

O ile sama czegoś nie ugotowałaś, o tyle nie możesz być pewna składu danej potrawy. Dotyczy to zarówno jedzenia na wynos, gotowych sosów, jak i stołowania się w restauracjach.

6. Nie kupuj paczkowanych wędlin i konserw

To kolejna grupa produktów zawierających bardzo duże ilości soli.

Podczas gotowania dokonuj przemyślanych wyborów. A jeśli nie masz pomysłu na zdrowe posiłki do pracy, to skorzystaj z naszych pomysłów! :)

7. Gotuj sama

Najlepszą metodą na kontrolowanie ilości spożywanego sodu jest samodzielne przygotowywanie posiłków według wskazówek dietetycznych. Poza tym nikt nie doprawi dania lepiej od Ciebie. Jeśli jesteś zapracowana i nie masz czasu gotować, to sprawdź 5 trików na to, dzięki którym czynność ta stanie się łatwiejsza i przyjemniejsza.

8. Używaj soli pod koniec gotowania

Dosalaj do smaku, nie dla zasady. Dużym błędem jest solenie dań już na samym początku gotowania. Wtedy bardzo łatwo przesolić jedzenie.

9. Zastąp sól ziołami

Twoje kubki smakowe szybko odzwyczają się od słonego smaku - ale o tym zdążyłaś się przekonać, gdy przeprowadziłaś cukrowy detoks. Zamiast soli stosuj inne przyprawy, najlepiej zioła.

10. Schowaj solniczkę

W wielu domach obowiązkowym gadżetem w jadalni jest solniczka. Postawiona na stole, kusi Cię do dosolenia potrawy. Schowaj ją do szafki i nie wyciągaj na czas posiłków.

11. Korzystaj ze świeżych lub mrożonych produktów

Oczywiście mowa o owocach, warzywach i mięsie/rybach, ale niebędących składnikiem mrożonych potrawek.

12. Ogranicz konserwowe warzywa i owoce

Konserwy owocowe i warzywne także mogą się pochwalić podwyższoną zawartością sodu, aczkolwiek jest na nie trik! Lubisz sałatkę z oliwkami? Zamiast wrzucać do miski pół słoiczka przysmaku, pokrój kilka w plasterki. Oczom i żołądkowi będzie się wydawać, że zjadasz ich znacznie więcej.

materace

Materac zdrowotny dla osób z problemami kręgosłupa. Jaki wybrać?

2021-09-01
Dzięki specjalistycznemu materacowi nie tylko zadbasz o kondycję swojego kręgosłupa, ale w końcu będziesz wypoczęty i pełen siły. Sprawdź!
Grejpfrut, a leki. Czy sok z grejpfruta może zabić?

Grejpfrut, a leki. Lista leków, które mogą zaszkodzić w połączeniu z owocem

2020-11-23
Sięgasz po ukochane cytrusy i myślisz – samo zdrowie. Tymczasem okazuje się, że łącząc niektóre owoce z lekami możemy sobie poważnie zaszkodzić. Świadomość na t...
żeń-szeń właściwości

Żeń-szeń. Właściwości i przeciwwskazania

2019-09-09
Poprawia pamięć, łagodzi stres, a do tego może być stosowany jako naturalny lek na obniżone libido… Mowa oczywiście o żeń-szeniu, którego cenne właściwości doceniono już tysiące lat temu. W ostatniej dekadzie ta azjatycka roślina zdobyła ogromną popularność w Polsce. Sprawdź, czym jest żeń-szeń, jakie są przeciwwskazania do jego przyjmowania i jak działa.
cholesterol jak obniżyć

Cholesterol - jak obniżyć? Domowe sposoby i dieta

2019-09-03
Zdrowa dieta to podstawa leczenia wysokiego poziomu cholesterolu we krwi, ale co to tak naprawdę znaczy „zdrowa”? Chcesz wiedzieć co jeść mając wysoki cholesterol i jak obniżyć cholesterol bez leków? Przeczytaj.
dynia

Pestki z dyni - dlaczego warto je jeść? Wartości odżywcze pestek z dyni

2019-08-27
Pestki dyni są niewielkie, ale zawierają mnóstwo wartościowych właściwości odżywczych. Ich działanie może być niezwykle pomocne, dowiedz się więcej!
uśmiech

Ranking wybielających past do zębów

2019-08-26
Aby zęby prezentowały się idealnie w szerokim uśmiechu, muszą być białe. Sprawdź nasz ranking past wybielających, które pomogą ci odzyskać biel uśmiechu.