Data publikacji:

Migdały – jakie mają właściwości?

Uwielbiasz migdały? Świetnie, bo mają one mnóstwo cennych właściwości zdrowotnych. I to właśnie je bierzemy dziś pod lupę, sprawdzając, dlaczego warto regularnie jeść migdały.

migdały

Przeczytaj również: Czy ryż basmati jest zdrowy? Ile ma kalorii? Właściwości ryżu basmati

Migdały – właściwości odżywcze

Nie bez powodu wielu dietetyków zachęca swoich pacjentów do włączenia do codziennej diety migdałów. Ich właściwości odżywcze naprawdę robią wrażenie! Oprócz pysznego smaku, który idealnie dopełni i słodkie, i słone potrawy, nasiona owoców migdałowca zwyczajnego zawierają mnóstwo magnezu, żelaza, wapnia i potasu. Znajdziesz w nich również niacynę, selen oraz cynk, a także cholinę czy kwas foliowy.

Na tym jednak właściwości odżywcze migdałów się nie kończą. Są one także doskonałym źródłem białka roślinnego, dzięki czemu powinny lądować na talerzu każdej osoby, która zrezygnowała z mięsa i pozostałych produktów odzwierzęcych. 100 g migdałów ma około 575 kcal.

Migdały – jakie mają właściwości zdrowotne?

Czas przyjrzeć się bliżej migdałom i sprawdzić, jakie mają właściwości zdrowotne. A jest ich naprawdę sporo! Do najważniejszych z nich zaliczamy:
  • wsparcie prawidłowej pracy mózgu,
  • obniżenie ryzyka wystąpienia choroby Alzheimera,
  • ochronę serca i zadbanie o ogólne zdrowie układu sercowego poprzez zmniejszenie ryzyka wystąpienia ataku serca i rozwoju różnych chorób,
  • regulację poziomu cholesterolu i utrzymanie równowagi między tym dobrym a złym,
  • zwiększenie wytrzymałości zębów i kości,
  • zapobieganie przedwczesnemu wystąpieniu osteoporozy,
  • wsparcie prawidłowej pracy układu odpornościowego dzięki wysokiej zawartości przeciwutleniaczy, które chronią ciało przed wolnymi rodnikami,
  • walkę z zaparciami i nieocenione wsparcie w prawidłowym działaniu układu pokarmowego.
Co więcej, uważa się, że migdały mają również właściwości antyrakowe. Jak to możliwe? Dzięki wsparciu właściwego pasażu jelitowego, nasiona chronią przed zaleganiem zanieczyszczeń i toksyn w układzie pokarmowym. Efekt? Zmniejszone ryzyko wystąpienia raka jelita grubego.

Migdały – zastosowanie w kosmetyce

Czy wiesz, że branża kosmetyczna chętnie korzysta z migdałów i ich cennych właściwości? Mowa, oczywiście, o olejku ze słodkich migdałów, który wykazuje działanie nawilżające i regenerujące. Dzięki temu sprawdzi się doskonale w pielęgnacji skóry podatnej na podrażnienia, wrażliwej czy nadmiernie przesuszonej.

Równie chętnie stosuje się kwas migdałowy, który można znaleźć najczęściej w peelingach enzymatycznych. Dlaczego warto sięgnąć po czystą formułę lub kosmetyk zawierający ten składnik? Dzięki niemu możesz walczyć z procesem starzenia się skóry, ujednolicić koloryt cery, a nawet raz na zawsze rozprawić się z trądzikiem. Migdały wykorzystuje się także do produkcji mydeł.

Czy każdy może korzystać z cennych właściwości migdałów?

Wiesz już, że migdały mają naprawdę cenne właściwości zdrowotne i lecznicze. Czy jednak każdy może rozkoszować się ich smakiem i korzyściami, jakie płyną z ich regularnego spożywania? Jak się okazuje – niestety nie. Migdały należą do grupy silnych alergenów, dlatego, jeśli zauważysz u siebie jakiekolwiek jej objawy, to znak, że należy całkowicie wyeliminować z codziennej diety nasiona owoców migdałowca zwyczajnego.

Warto również pamiętać, że migdały:
  • są dość kaloryczne, dlatego ich nadmierne spożywanie może prowadzić do przybrania na wadze,
  • mogą być szkodliwe dla osób z zaburzeniami rytmu serca i problemami z prawidłową pracą układu nerwowego.

Aby uniknąć niechcianych skutków ubocznych, zaleca się spożywanie maksymalnie około 15 gramów migdałów dziennie, czyli mniej więcej jednej garści.

Autorka: Katarzyna Wendzonka