Data publikacji:

Dieta karniwora – czy jedzenie samego mięsa może być zdrowe?

Co rusz można usłyszeć o nowych dietach, wykluczających z jadłospisu dane produkty spożywcze. Zasadność niektórych sposobów żywienia nie pozostawia wątpliwości; są jednak i takie diety, które zadziwiają, a nawet wzbudzają przeciw. Jedną z nich jest dieta karniwora, opierająca się wyłącznie o produkty pochodzenia zwierzęcego. Jak działa na ludzki organizm? I czy w ogóle może być zdrowa?

Na czym polega dieta karniwora?

Dieta karniwora jest jedną z najbardziej restrykcyjnych diet niskowęglowodanowych. Polega na całkowitym wykluczeniu warzyw, owoców, ziół, strączków, produktów zbożowych. Jej ortodoksyjna forma zakłada spożywanie wyłącznie mięsa, ryb, jaj i nabiału.

Zwolennicy diety karniwora sądzą, że człowiek z natury jest mięsożercą – miałoby to wynikać z funkcji naszego układu pokarmowego, który nie jest w stanie trawić zawartej w roślinach celulozy. Do tego zdolne są wyłącznie tzw. przeżuwacze, w organizmach których powstaje enzym trawiący celulozę – celulaza.

Dla kogo dieta karniwora jest najlepsza?

Stosunkowo niewielka ilość badań nad nową, modną dietą nie pozwala jednoznacznie stwierdzić, dla kogo stuprocentowo mięsny jadłospis okaże się najlepszy. Zwolennicy diety karniwora wskazują przede wszystkim na jej następujące zalety:
  • zmniejszone łaknienie słodyczy,
  • zwiększona siła mięśniowa,
  • zdrowsza cera,
  • poprawa widzenia,
  • wyrównanie ciśnienia tętniczego,
  • mocny i lepszy sen,
  • zwalczenie problemów trawiennych,
  • regulacja pracy tarczycy.
Z czego mogą wynikać takie efekty diety karniwora? Okazuje się, że oddziałuje ona na organizm podobnie, jak głodówka – karniwora to dieta niskowęglowodanowa, a wiec pozbawiona tego, co na układ pokarmowy działa najbardziej zapalnie – cukrów. Rezultaty mięsnego jadłospisu, o jakich zapewniają jego miłośnicy, mają więc prawo się pojawić. Trzeba pamiętać, że cukry w diecie przyczyniają się do rozmaitych problemów zdrowotnych – zarówno na tle pokarmowym, nerwowym jak i tych w postaci wyprysków czy kłopotów hormonalnych. Zmniejszenie ich ilości czy nawet całkowita eliminacja przyczynią się również do prędkiego spadku wagi ciała.

Weganie chorują częściej?

Dieta karniwora została osławiona również jako sposób żywienia osób odpornych na infekcje. Mogą przemawiać za tym niektóre badania naukowe potwierdzające, że brak tłuszczów zwierzęcych w jadłospisie może odbijać się niekorzystnie na odporności organizmu. Brytyjska firma Fisherman's Friend przeprowadziła badania na swoich 1000 pracownikach biurowych. Okazało się, że ludzie unikający mięsa chorują dwukrotnie częściej niż ci przebywający na „tradycyjnej” diecie. Dowodem na to mają być znacznie częstsze i dłuższe zwolnienia lekarskie roślinożerców.

Spadek naturalnej odporności to kolejny z argumentów, po który sięgają zwolennicy diety karniwora. Powołują się wówczas na dane wskazujące, że niektóre składniki produktów roślinnych (np. kwas szczawiowy) wpływają niekorzystnie na wchłanianie ważnych dla budowania zdrowia pierwiastków, w tym wapnia.

Sprawdź również - alfabet zdrowia - uzupełnianie witamin

Dieta karniwora – jadłospis

Co można jeść na diecie mięsnej? Wiele zależy od tego, jak bardzo restrykcyjnie do niej podejdziesz. Ogólne zasady diety karniwora zezwalają na spożywanie wszelkich produktów pochodzenia zwierzęcego, a więc mięsa i podrobów, jaj, produktów nabiałowych. Niektórzy ortodoksyjni mięsożercy decydują się jedynie na spożywanie samego mięsna. W diecie karniwora zakazane są wszelkie produkty i dodatki roślinne – nawet tłuszcze. Mięsożerca do podsmażenia posiłku na patelni użyje gęsiego tłuszczu lub smalcu – na pewno nie oliwy z oliwek.

Zapoznaj się również z dietą tłuszczową.

Karniwora to dieta lecznicza

Dietę karniwora warto potraktować jako tymczasowy sposób żywienia, mający przeznaczenie lecznicze. Jej lżejszą odmianą jest znana od lat dieta Atkinsa. Mięsny jadłospis poleca się osobom, które chcą schudnąć (uda się to dzięki wyeliminowaniu węglowodanów z diety), pozbyć się kłopotów trawiennych lub zwiększyć swoją siłę mięśniową. Jeśli zdecydujesz się na spróbowanie diety karniwora pamiętaj, aby pomysł ten skonsultować ze swoim lekarzem oraz wykonać szereg badań, które pomogą ustalić, czy taki sposób żywienia jest dla ciebie.

Nauka przeciw diecie mięsożercy?

Choć liczba osób, które decydują się na dietę mięsną rośnie, karniwora wciąż nie znalazła się na liście najzdrowszych sposobów żywienia. A takim jest m. in. dieta DASH, „wynaleziona” w trakcie rewolucyjnego badania przeprowadzonego w Narodowym Instytucie Serca, Płuc i Układu Krwiotwórczego w USA. Eksperymenty wykazały, że ten program żywieniowy doskonale reguluje ciśnienie krwi, odchudza, dodaje energii i sprawności fizycznej. Twórcy DASH dowiedli, że jest ona odpowiednia niemal dla każdego człowieka. Jakie są zasady jednej z najzdrowszych diet świata? Po pierwsze – porzucenie białego pieczywa, słodyczy oraz… czerwonego mięsa. Zamiast tego, w diecie DASH stawia się na duże nawodnienie organizmu, pełnoziarniste produkty, warzywa i owoce, chude mięso i nabiał, zdrowe tłuszcze roślinne.

Przeczytaj: Alfabet zdrowia - migdały

Wciąż zbyt mało badań naukowych odnosi się do skuteczności diety karniwora, a o jej efektach można usłyszeć przede wszystkim z ust osób, które zastosowały ją na sobie. Z racji odstawienia węglowodanów można założyć, że dieta karniwora może być jednym ze sposobów leczenia tymczasowych problemów zdrowotnych. Warto jednak pozostać ostrożnym w dobieraniu jej jako diety na resztę życia. Badania naukowe nie zaskakują – wciąż podkreśla się, że w diecie człowieka najzdrowsza jest różnorodność.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

Autorka: Joanna Stanuch