Data publikacji:

Ranking witamin dla seniora

Seniorzy tworzą grupę, którą powinniśmy otaczać szczególną opieką. Warto odpowiednio wcześnie zadbać więc o zdrowie kochanych babć i dziadków, by mogli cieszyć się pełnią sił, a przecież – jak wiemy – nie zawsze jest to łatwe. Na przeszkodzie stają różnorodne schorzenia oraz braki w dostarczanych organizmowi składnikach odżywczych. Świadoma profilaktyka i systematyczne uzupełnianie niedoborów pozwoli czerpać radość z każdego dnia. Przygotowaliśmy więc listę najważniejszych do suplementowania witamin dla seniora. Ranking ułatwi wybór, co sprawdzi się idealnie na prezent dla dziadków!
ranking witamin dla seniora

Witaminy dla seniora – o czym należy pamiętać?

Na co dzień, jeśli odżywiamy się zdrowo i świadomie, większość najważniejszych składników odżywczych z powodzeniem dostarczamy wraz z pożywieniem (wyjątkiem może być witamina D). Seniorom jednak znacznie trudniej będzie niezbędne witaminy pozyskać z jedzenia. Wpływa na to obniżony apetyt, choroby i schorzenia współistniejące, a także gorsze funkcjonowanie układu trawiennego.

Seniorzy często też zapominają o prawidłowym nawodnieniu, co również zmniejszy ilość dobrze przyswajanych makro- i mikroelementów. O czym należy pamiętać, wybierając witaminy dla seniora? Ranking sam w sobie może być pomocny, ale podczas dodatkowej suplementacji należy być ostrożnym. Seniorzy uzupełniający niedobory witamin powinni sięgać po starannie wyselekcjonowane środki. Ideałem byłoby, gdyby stosowali je pod nadzorem lekarza i po wykonaniu najważniejszych badań – morfologii krwi czy badania ogólnego moczu, które pomogą określić, jakie składniki warto uzupełnić.

Witaminy dla babci i dziadka w formie suplementów czy leków bez recepty warto ograniczyć także do aptek i wybierać preparaty pochodzące ze znanych źródeł. W aptece można też zaczerpnąć porady farmaceuty – podpowie on, jakie środki będą najlepiej dostosowane do potrzeb seniorów.

Osoby starsze najczęściej zmagają się z niedoborami witamin D, K, A, C, E czy B12. W jesieni życia warto zadbać także o prawidłową podaż wapnia, żelaza, magnezu czy kwasu foliowego. Trzeba pamiętać, że w podeszłym wieku zmniejsza się zapotrzebowanie na wartość energetyczną posiłków, a zapotrzebowanie na witaminy wręcz przeciwnie – rośnie. Jakie witaminy dla babci i dziadka będą najlepsze? Prezentujemy ich listę.

Witamina D na mocne kości

Dziś coraz częściej sięgamy po suplementy diety i leki bogate w witaminę D. Bardzo słusznie – pełni ona szereg ważnych funkcji w organizmie, a trudno zadbać jest o jej prawidłową podaż wyłącznie z pożywienia. Do produkcji witaminy D dochodzi bowiem podczas wystawienia ciała na ekspozycję słoneczną. Witamina ta jest składnikiem budulcowym kości, wspomaga wchłanianie wapnia i fosforanów, wzmacnia układ odpornościowy, wspiera regenerację wątroby oraz poprawia funkcje poznawcze.

Niedobory witaminy D w organizmie seniora mogą więc prowadzić do osteoporozy, a co za tym idzie – większej podatności na złamania, częstszych infekcji czy też wyraźnego obniżenia nastroju. Warto zadbać więc o świadomą suplementację tego składnika i wybranie najlepszych witamin dla seniora 70+.

Seniorzy, którzy uzupełniać będą niedobór witaminy D w organizmie, mogą sięgnąć także po witaminę K2 MK7 wspomagającą prawidłowe rozmieszczenie wapnia w kościach.

Witamina C – nie tylko na odporność

Wszechstronne właściwości witaminy C znane są od pokoleń. Na co dzień możemy znaleźć ją w wielu owocach i warzywach. Problemy trawienne seniorów często wiążą się z ograniczeniem ich w diecie. Gotowane warzywa tracą też na wartości.

Witaminę C warto przyjmować więc w formie suplementów oraz leków nie tylko w trosce o układ immunologiczny. Spektrum działania kwasu L-askorbinowego jest znacznie szersze. Co go wyróżnia?
  • Witamina C pobudza produkcję białych krwinek, co przyczynia się do zwiększenia odporności.
  • Znacząco poprawia przyswajalność żelaza.
  • Wzmacnia naczynia krwionośne i wspiera pracę układu krążenia.
  • Zmniejsza uczucie znużenia, poprawia funkcje poznawcze, wspiera układ nerwowy.

Witamina A – polepszy wzrok

Witamina A jest również jednym z tych składników, który pełni szereg ważnych funkcji w organizmie. To kolejny silny przeciwutleniacz biorący udział w syntezie białek oraz lipidów. Seniorzy powinni sięgać właśnie po nią, ponieważ poprawia zdolność regeneracji komórek, a co za tym idzie – nie tylko spowalnia procesy starzenia, lecz również może stać się składnikiem chroniącym przed nowotworami, które znacznie częściej dotykają osoby starsze. Seniorzy gorzej widzący o zmierzchu również mogą sięgnąć po witaminę A. Jest ona bowiem składnikiem rodopsyny – barwnika w siatkówce oka odpowiadającego za prawidłowe procesy widzenia.

Sprawdź także jakie witaminy na oczy stosować.

Witamina B12 – ratunek dla krwi

O suplementację witaminy B12 powinni zadbać nie tylko wegetarianie, lecz także seniorzy spożywający znacznie mniej mięsa i produktów pochodzenia odzwierzęcego. Witamina ta odpowiada między innymi za produkcję czerwonych krwinek i wspomoże walkę z niedokrwistością. Za jej niedobór odpowiadać może zapalenie błony śluzowej żołądka, które jest dość powszechnym schorzeniem wśród osób starszych. Zmniejsza się wtedy wydzielanie kwasu solnego, a wchłanianie tego cennego składnika zostanie zmniejszone. Jeśli więc babcię i dziadka trudno nakłonić do zjedzenia steka w restauracji, warto sprezentować im preparat bogaty w witaminę B12.

Na aptecznych półkach widnieją różnorodne środki. Czekają witaminy w płynie dla babci i dziadka, leki w formie kapsułek i tabletek powlekanych. Wybierzmy jednak te o jak najlepszym składzie i dbajmy, by nasi starsi członkowie rodziny wykonywali profilaktyczne badania, które pozwolą określić, jakie witaminy dla seniora wybrać na prezent i bez okazji.
Autorka: Anna Mlonka