Data publikacji:

Niedobór witaminy D: objawy i skutki. Co powoduje niedobór witaminy D i jak ją uzupełnić?

Niedobór witaminy D to powszechny problem w naszej szerokości geograficznej – zwłaszcza jesienią oraz zimą. Stan ten powodować może wiele przykrych symptomów i schorzeń, takich jak spadek odporności czy też osteoporozę. Jakie są objawy niedoboru witaminy D? Jak go uzupełnić? Sprawdź!
niedobór witaminy d

Niedobór witaminy D – czym jest witamina D?

Witamina D to nazwa steroidowych związków chemicznych, z których największe znaczenie mają ergokalcyferol (witamina D1) oraz cholekalcyferol (witamina D3). Są one rozpuszczalne w tłuszczach i niezbędne do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Wpływają między innymi na zdrowie i funkcjonowanie kości, układ odpornościowy czy też samopoczucie psychiczne.

Witamina D jest witaminą jedyną w swoim rodzaju. Jej główne źródło dla człowieka stanowią bowiem nie pokarmy, tylko… słońce. Cholekalcyferol jest wytwarzany w skórze pod wpływem działania promieni słonecznych. Uważa się, że biosynteza witaminy D3 może pokrywać nawet 100% dobowego zapotrzebowania na ten składnik, jednak na proces ten wpływa bardzo wiele czynników. Należą do nich m.in. stopień nasłonecznienia i zachmurzenia, pora roku czy też pora dnia. Dlatego niedobór witaminy D jest powszechnym problemem w naszej części świata, zwłaszcza że w dzisiejszych czasach nie spędzamy na dworze zbyt wiele czasu. Ergokalcyferol natomiast uznawany jest za gorsze źródło witaminy D dla człowieka.

Witamina D – rola w organizmie, właściwości i zastosowanie

Witamina D pełni w organizmie następujące funkcje:
  • ma wpływ na metabolizm kości i odpowiada za zdrowie układu kostnego,
  • reguluje gospodarkę wapniową,
  • wpływa na układu odpornościowy,
  • zapobiega procesom nowotworowym,
  • wspomaga regenerację wątroby,
  • ma wpływ na układ nerwowy i krwionośny.

Niedobór witaminy D – objawy

Objawy niedoboru witaminy D u dorosłych obejmują nieprawidłowości w funkcjonowaniu układu kostnego, immunologicznego czy też nerwowego. Stan ten może powodować bóle kostne i mięśniowe, bóle głowy i stawów, podatność na złamania i osteoporozę.

Do objawów neurologicznych niedoboru witaminy D zaliczyć można problemy ze snem, osłabienie i depresję. Niedobór witaminy D powoduje także wypadanie włosów, stany zapalne skóry oraz choroby zębów.

Co powoduje niedobór witaminy D?

Jakie są przyczyny niedoboru witaminy D? Zwykle jest to wynik niedostatecznej ekspozycji na słońce. Powodem mogą być także zaburzenia wchłaniania, nieodpowiednio zbilansowana dieta czy też niektóre schorzenia całego organizmu.

Niedobór witaminy D – skutki

Do skutków niedoboru witaminy D zaliczyć można:
  • częstsze złamania,
  • zwyrodnienia układu kostnego,
  • stany zapalne skóry,
  • obniżenie odporności i częstsze infekcje,
  • problemy psychiczne,
  • choroby zębów,
  • zwiększona zapadalność na nowotwory,
  • osteoporoza,
  • pogorszenie słuchu,
  • krzywica (skutek i objaw niedoboru witaminy D u dzieci).

Jak uzupełnić niedobór witaminy D?

Najlepszym sposobem na uzupełnienie niedoboru witaminy D jest częstsza ekspozycja na słońce. Warto codziennie wychodzić na zewnątrz z odsłoniętymi ramionami na co najmniej 15 minut między godziną 10.00 a 14.00. Zimą oraz w chłodne, deszczowe dni o innej porze roku może to jednak być trudne. Jak uzupełnić niedobór witaminy D z pożywieniem? Dość dobrym jej źródłem są morskie ryby, nabiał, jaja, roślinne oleje.

Ergokalcyferol wchłania się jednak gorzej niż cholekalcyferol. Dlatego jeśli zastanawiasz się, jak uzupełnić niedobór witaminy D3, sięgnij po sprawdzone suplementy diety. Niektórzy specjaliści zalecają, żeby wszyscy ludzie żyjący w naszej szerokości geograficznej suplementowali ten związek jesienią i zimą. Skonsultuj się ze swoim lekarzem, aby spytać o zalecenia.
Autorka: Olga Wacholc