Data publikacji:

Niedobór witaminy D - suplementacja

Szacuje się, że około 90% społeczeństwa cierpi na niedobór witaminy D (D3), co przekłada się na stan zdrowia i rozwój wielu groźnych chorób zarówno w wieku dziecięcym, jak również później wśród dorosłych. Czy suplementacja witaminy D to jedyny sposób aby wyrównać jej niedobór? Jak dawkować witaminę D? O tym dowiesz się w poniższym artykule.

Czemu suplementujemy witaminę D?

Aby uzmysłowić sobie, dlaczego powinno się suplementować witaminę D, należy przyjrzeć się jej syntezie. Większość witamin jest syntetyzowana przez organizm z pożywienia. W przypadku witaminy D, człowiek nie jest w stanie dostarczyć jej w głównej mierze z pokarmem, gdyż powstaje ona w znacznej ilości podczas kontaktu promieni słonecznych (dokładnie UV) ze skórą. Prosto mówiąc - (zdrowe!) opalanie jest najlepszym naturalnym źródłem witaminy D. Mówi się, że dla prawidłowego stężenia witaminy D w organizmie, zaleca się codzienne wystawienie nieosłoniętego ciała na 15-20 minut na promienie słoneczne. Wydaje się proste prawda? A jednak mimo to, większość z nas boryka się z problemem niedoboru witaminy D.

Niedobór witaminy D - choroby

Powszechnie wiadomo, że niedobór witaminy D u dzieci prowadzi do krzywicy, rzadko jednak wspomina się, że jej brak wpływa także między innymi na upośledzenie odporności, rozwój cukrzycy, choroby metaboliczne oraz osteoporozę i rozmiękanie kości (krzywica dorosłych). 

Objawy niedoboru witaminy D są bardzo niespecyficzne, należą do nich bóle kości, stawów, biegunki, choroby przyzębia, osłabienie u dzieci krzywica i powolny wzrost. Jeśli obserwujesz te objawy - wykonaj badanie krwi i rozpocznij suplementację według zaleceń lekarza.

Kto powinien suplementować witaminę D?

Oczywiście osoby z niedoborami ale także wszyscy, którzy znajdują się w grupie ryzyka, a są to:
  • osoby z nowotworami,
  • cukrzycy,
  • osoby cierpiące na choroby tarczycy,
  • osoby posiadające problemy związane z pracą jelit,
  • wszystkie osoby posiadające niedobory odporności,
  • osoby po przebytych zawałach oraz zmagające się z chorobą wieńcową,
  • osoby otyłe ale także ze zbyt niską masą ciała.

Jak dawkować witaminę D?

Nie ma jednego, uniwersalnego sposobu dawkowania witaminy D. Wiele artykułów internetowych sugeruje suplementowanie witaminy D i K łącznie, jednak medycyna jak dotąd nie opisuje realnego wzmocnienia efektu terapeutycznego poprzez połączenie tych dwóch związków. Odpowiednią dawkę witaminy D powinno się ustalić indywidualnie po konsultacji z lekarzem, biorąc pod uwagę wiek, płeć, wagę, predyspozycje i przede wszystkim tryb życia, który ma wpływ na to - jak długo przebywamy na słońcu. Zwykle dawka waha się między 1000 a 2000jm na dobę.

Dlaczego skonsultować się z lekarzem? - witaminę D można przedawkować. Stąd stosowanie megadawek liczących dziesiątki tysięcy jednostek na dzień - mogą zaszkodzić, a nie wspomóc zdrowie twoje lub twojego dziecka.

Polecane preparaty - lek czy suplement?

Vigantoletten

Nie jest to co prawda suplement diety, a lek wydawany bez recepty. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że preparaty oznaczone jako leki, muszą zagwarantować opisany na opakowaniu skład oraz opisywanie działanie do końca daty ważności - jest to zatem „pewniak” jeśli chodzi o dawkę i sposób działania.

Olimp Gold-Vit D 

Suplement diety polskiego producenta zawierający od 1000 do 2000 j.m witaminy D w otoczce z żelatyny, która ulega trawieniu w prosty sposób nie obciążając żołądka i jelit.

D - vitum

Zaletą tego produktu jest dostępność zarówno dla dorosłych jak i dzieci. Dodatkowo wersje dla pociech oferują różne bardziej i mniej dogodne formy podania, tak by to rodzic mógł wybrać, jaka droga dostarczenia leku będzie najlepsza. D - vitum dla dorosłych oferuje witaminę D w dawce od 1000 - 4000 j.m 

D - vitum dla dzieci

Występuje w 3 formach: rybek (kapsułki), aerozolu oraz kropel. W przypadku kropel oraz aerozolu - jedna dawka oznacza 200 j.m witaminy D, jedna kapsułka to od 400 - 1000 j.m, dzięki temu rodzic w łatwy sposób może kontrolować zalecaną przez lekarza dawkę witaminy D dla dzieci.

Autorka: Oliwia Mazurek