Data modyfikacji:

Jak dobrać długość skakanki do wzrostu? Jak wybrać skakankę?

Skakanka już dawno temu przestała być traktowana wyłącznie jako dziecięcy gadżet. Dziś to funkcjonalny przyrząd do ćwiczeń dla każdego, kto chce polepszyć swoją wydolność i zawalczyć o smukłą sylwetkę. Dobór linki do skakania nie powinien być jednak przypadkowy; elementem, na który warto zwrócić szczególną uwagę jest długość skakanki. Czym kierować się podczas wyboru tej pierwszej? Zapoznaj się z naszym poradnikiem!
jak wybrać skakankę

Skakanka dla dorosłych: zalety treningu

Używając jej podczas dziecinnych zabaw z pewnością nawet nie myślałaś, że może wpływać na twoją kondycję, zdrowie i figurę. Tymczasem skakanka to jeden z najprostszych, a zarazem  najbardziej przydatnych przyrządów treningowych. Dziś stanowi obowiązkowe wyposażenie siłowni i klubów fitness. Ze względu na to, że najprostsza skakanka kosztuje dosłownie kilka złotych, coraz więcej osób decyduje się na stosowanie jej podczas ćwiczeń w domu.

Popularność skakanki wcale nie dziwi; treningi z jej wykorzystaniem przynoszą organizmowi bardzo wiele korzyści. Oto niektóre z nich:
  • skakanie na skakance doskonale wzmacnia wydolność organizmu,
  • poprawia krążenie krwi,
  • wspomaga walkę ze zbędnymi kilogramami,
  • modeluje mięśnie - zwłaszcza nóg i rąk,
  • stymuluje wydzielanie endorfin,
  •  poprawia poczucie równowagi i koordynacji ruchowej,
  • doskonale rozgrzewa cały organizm przed innymi ćwiczeniami.
Skakanie na skakance jest wykorzystywane przez sportowców uprawiających kolarstwo, boks (skakanka bokserska), podnoszenie ciężarów, bieganie czy pływanie. To uniwersalna aktywność, która znakomicie przygotowuje ciało do zróżnicowanego wysiłku.

Trening na skakance – dla kogo?

Ćwiczenia ze skakanką może podjąć niemal każdy, bez względu na wiek i poziom zaawansowania. To świetny sposób na podreperowanie słabej kondycji, jak i pozbycie się kilku kilogramów. Skakanie na skakance może być również doskonałą formą rozgrzewki przed treningiem. Do nielicznych przeciwwskazań dla skakania na skakance należy zaliczyć choroby stawów oraz dużą otyłość.

Czytaj również: Ćwiczenia rozciągające

Jaka długość skakanki będzie najlepsza?

Długość skakanki istotnie wpływa na przebieg treningu. Zasadniczo  im linka dłuższa, tym bardziej wyczerpujące będą podskoki – przerzucenie nad sobą bardzo długiej skakanki wymaga sporego wysiłku, a jednocześnie spowalnia osobę ćwiczącą. Długość skakanki powinna być zatem precyzyjnie dostosowana do wzrostu skaczącego.

Prostym i szybkim sposobem na określenie idealnej długości skakanki dla dorosłych jest stanięcie na niej obiema stopami i rozciągnięcie obydwu końców. Jeśli rączki skakanki znajdują się na wysokości pach, jej długość jest odpowiednia.

Drugą metodą jest dobieranie długości skakanki dokładnie do wzrostu. Oto jak przedstawiają się zależności długości linki od wzrostu skaczącego:
  • poniżej 165 cm: 213 cm,
  • 165-175 cm: 274 cm,
  • 175-185 cm: 304 cm,
  • powyżej 185 cm: 335 cm.
Oczywiście  powyższe zalecenia są orientacyjne i nie trzeba stosować się do nich bardzo restrykcyjnie. Zdarza się, że osoby o średnim wzroście lepiej czują się skacząc na długiej skakance zapewniającej solidny „wycisk” i odwrotnie. Przed zakupem własnego modelu skakanki warto wybrać się na siłownię i wypróbować kilk a opcji.


Jaką skakankę kupić?

Kolejne kryteria doboru dobrej skakanki to materiał, z jakiego jest wykonan a oraz wbudowane funkcje. Jaka skakanka będzie najlepszym wyborem? Na rynku znajdziesz kilka rodzajów przyrządów do skocznych treningów.

  • Najłatwiej dostępnym i najtańszym wyborem będzie zwykła skakanka wykonana z PCV – zupełnie ta sama, której używałaś w dzieciństwie. To dobry wybór dla osób początkujących, które dopiero wprawiają się w sztukę skakania i nie są pewne, czy będą chciały ją kontynuować. Skakanka PCV kosztuje dosłownie kilka złotych.
  • Na siłowniach i w klubach fitness możesz spotkać metalowe skakanki powleczone PCV lub sznurem. To skakanki z obciążeniem, dedykowane bardziej wymagającym sportowcom. Lepiej nie sięgać po nią, jeśli nie jesteś zaawansowanym skoczkiem – uderzenie może być bardzo bolesne.
  • Skakanki z licznikiem doskonale sprawdzą się w treningach domowych. Prosty mechanizm krokomierza wbudowanego w rączkę pozwoli ci monitorować swoje ćwiczenia i stale polepszać wyniki.
  • Skakanki skórzane cechują się dużą wytrzymałością i stylowym, oldschoolowym  wyglądem. Ich zaletą jest to, że nie plączą się w trakcie ćwiczeń, a ruch linki jest bardzo płynny.

skakanka

Jak prawidłowo skakać na skakance?

Odpowiednia długość skakanki i jej dobra jakość to jeszcze nie gwarancja udanego treningu. Pamiętaj, że podczas podskoków kolana muszą być lekko ugięte, podobnie jak łokcie. Trzymaj wyprostowaną sylwetkę i wpatruj się w jeden punkt (nigdy pod nogi!). Intensywność treningu dopasuj do swoich aktualnych możliwości, sukcesywnie wydłużając czas ćwiczeń.

Pamiętaj również o urozmaicaniu stylu skakania. To dobry moment na przypomnienie sobie „ósemek” czy „rowerka”, którym popisywałaś się na placu zabaw. Różnorodne sposoby skakania jeszcze mocniej angażują mięśnie ud , a dodatkowo znakomicie wpływają na twoją koordynację ruchową.

Skakanie na skakance może być pełnowartościowym treningiem lub jedynie rozgrzewką. To, jak je wykorzystasz, zależy od ciebie. Pamiętaj o doborze odpowiedniej długości skakanki i zasadach skutecznych ćwiczeń – efekty przyjdą szybciej, niż się spodziewasz.


Czytaj również:
Autorka: Joanna Stanuch