Data publikacji:

Witaminy na oczy: jakie witaminy na wzrok przyjmować?

Wzrok to jeden z naszych najważniejszych zmysłów. Dzięki niemu jesteśmy w stanie zorientować się w terenie, zobaczyć twarze naszych bliskich, oddawać się lekturze czy oglądać kinowe produkcje. Nie dziwi więc fakt, że bardzo chcemy o niego zadbać. Wielu z nas zapomina jednak o tym, że nasza dieta, a dokładniej minerały i witaminy, mają ogromny wpływ na wzrok. Jakie więc witaminy na oczy przyjmować? Gdzie znajdziemy je w jedzeniu? Oto nasze podpowiedzi!
witaminy na oczy

Jakie witaminy na oczy warto dostarczać organizmowi?

Witaminy na oczy znajdziemy przede wszystkim w pożywieniu. Czasem jednak zdarza się tak, że nie jesteśmy w stanie dostarczyć naszym oczom wszystkich składników odżywczych z jedzenia. Wtedy z pomocą przychodzą suplementy diety. Jakich substancji w nich szukać? Witaminy na wzmocnienie oczu to:
  • witamina A,
  • witaminy z grupy B,
  • witamina C,
  • witamina D,
  • witamina E.

Ponadto warto też zwrócić uwagą na zawartość innych składników w suplementach oraz pokarmach, które pozytywnie wpływają na oczy. Są to:

  • luteina,
  • cynk,
  • selen,
  • miedź,
  • kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6,
  • zeaksantyna.

Witaminy na oczy w diecie

W codziennych posiłkach możemy znaleźć mnóstwo witamin, pozytywnie wpływających na wzrok. Oczywiście, część z nich, jak choćby witaminę D, powinniśmy suplementować przez cały rok. Dostarczenie prawidłowej ilości tej witaminy z pokarmem jest bardzo trudne. Podobnie jak wytworzenie jej przez organizm pod wpływem promieni słonecznych – w Polsce mamy zbyt wiele pochmurnych dni, aby nasz poziom witaminy D był prawidłowy. Oto lista niektórych produktów, w których znajdziemy witaminy na oczy:
  • witamina E: pestki dyni oraz słonecznika, oleje słonecznikowy, sojowy i kukurydziany, pomidory, szpinak, papryka, migdały,
  • witamina D: ryby słonowodne (łosoś, tuńczyk, śledź, makrela), jaja, mleko, nabiał,
  • witamina C: truskawki, kiwi, dzika róża, czarne porzeczki, czerwona papryka, kapusta, pietruszka, kalafior,
  • witaminy z grupy B: rośliny strączkowe, mięso, nabiał, rzepa, marchew,
  • witamina A: jaja, podroby, marchew, niektóre ryby, pomidory, jarmuż, brzoskwinie, wiśnie, mango.

Witamina A na oczy – działanie i niedobór

Najpopularniejszą pośród witamin na oczy jest witamina A. Wpływa ona pozytywnie na pracę siatkówki oraz jest silnym antyoksydantem. Oznacza to, że witamina A chroni komórki przed procesami starzenia. Jej niedobór zwiększa ryzyko zachorowania na tzw. kurzą ślepotę, która objawia się utrudnionym widzeniem po zmierzchu. Niewielka ilość witaminy A może również powodować rogowacenie wierzchnich warstw oka, a także schnięcie spojówek i rogówek. Ekstremalny niedobór tej witaminy prowadzi do martwicy rogówki i całkowitej utraty wzroku.

Witamina C na oczy – działanie i niedobór

Witamina C jest doskonale znana wszystkim, którzy dbają o odporność. Niewielu jednak wie, że ta substancja świetnie wpływa również na wzrok. Witamina C reguluje proces produkcji filmu łzowego, naturalizuje wolne rodniki i wzmacnia ściany naczyń krwionośnych oczu. Jeśli nie dostarczymy odpowiedniej ilości witaminy C, możemy borykać się z krwotokami i wylewami wewnątrz oka, które mogą uszkodzić wzrok.

Witamina D na oczy – działanie i niedobór

Witamina D uczestniczy w regulowaniu ciśnienia wewnątrz gałki ocznej. Jest to niezwykle istotna kwestia. Skutków niedoboru witaminy D jest bardzo wiele, jednak jeśli chodzi o oczy najczęściej zdarzają się: zapalenie spojówek, rozwój jaskry, krótkowzroczność, zwyrodnienie plamki, wysuszenie powierzchni oka.

Witaminy są niezwykle istotne dla prawidłowego funkcjonowania naszych oczu. Właśnie z tego powodu koniecznie należy zadbać o ich odpowiednią podaż w diecie lub przy pomocy suplementów. Już dziś zatroszczmy się o oczy, aby przez wiele lat cieszyć się nienagannym wzrokiem.

Autor: Olga Sadowska