Data publikacji:

Domowe sposoby na skurcze nóg: czy sok z cytryny działa na skurcze mięśni nóg?

Skurcze w nogach wybudzają w nocy. Przychodzą niespodziewanie podczas treningu. Są częstą dolegliwością kobiet w ciąży. Mięsień kurczy się z dużą siłą i pozostaje w takim stanie na około minutę, a potem noga boli przez większość dnia. Jakie są przyczyny skurczy nóg? W artykule podajemy domowe sposoby na skurcze nóg. Czy sok z cytryny działa na skurcze mięśni nóg? Czy skurcze nóg to objaw jakiejś choroby?
skurcze nóg

Skurcze nóg – przyczyny 

Skąd się biorą skurcze nóg? Jest kilka przyczyn ich postawania. Podajemy je w naszym artykule, abyś z największym prawdopodobieństwem zdiagnozował, co u ciebie wywołuje skurcze nóg.

  1. Niedobór soli i minerałów – jeśli masz skurcze nóg w nocy, które pojawiają się nagle i zaburzają twój rytm snu, możesz mieć zaburzoną gospodarkę kwasowo-zasadową i mineralną krwi. Przyczyny tego zjawiska są zazwyczaj trzy: odchudzanie za pomocą leków z niepewnego źródła lub bez konsultacji ze specjalistą, niepełnowartościowa dieta, zażywanie środków moczopędnych, które wypłukują witaminy i minerały z organizmu. Wpływa na to także częste picie kawy. A gdy potas i magnez są we krwi w za niskim stężeniu, pojawiają się skurcze nóg.
  2. Odwodnienie organizmu, będące konsekwencją nieodpowiedniej diety.
  3. Picie kawy i innych produktów zawierających kofeinę.
  4. Siedzący tryb życia.
  5. Zbyt intensywne treningi, po których nie następuje odpowiednia regeneracja organizmu, w tym jego nawodnienie.
  6. III trymestr ciąży.
  7. Przegrzanie (oraz odwodnienie – najczęściej idą w parze) – po długiej ekspozycji na słońce, po wizycie w solarium. Skurcz może objąć nogi, ramiona i brzuch. 
  8. Otyłość, anemia i cukrzyca.
  9. Przewlekła niewydolność żylna i miażdżyca.
  10. Nowotwory.
  11. Zespół cieśni kanałów nerwowych.
  12. Choroba zwyrodnieniowa, osteopatyczna, stan zapalny organizmu oraz choroby krążka międzykręgowego.

Doraźna pomoc, gdy złapie skurcz łydki i przedramienia 

Pytasz, co na skurcze nóg, jeśli dopadną cię w drodze do pracy, na treningu lub w śnie? Gdy tylko poczujesz skurcz w łydce lub ramieniu, od razu zacznij masować bolący mięsień. Uciskaj go delikatnie, zaczynając od bocznej krawędzi łydki, a kończąc na jej środku. Zrób kilka ćwiczeń rozciągających. 

Opisujemy przykładowe ćwiczenie rozciągające, które pomaga na skurcze mięśni nóg. Oprzyj dłonie o ścianę. Obie stopy dotykają podłogi. Prawą nogę ugnij w kolanie, a lewą wyciągnij do tyłu. Przysuwaj biodra do ściany aż poczujesz naciągnięcie mięśnia. Zostań w pozycji od 10 do 20 sekund. Powtórz z drugą nogą.

Jakie są domowe sposoby na skurcze nóg?

W zaciszu domowym możesz wiele zrobić, aby skurcze mięśni nóg przestały być nieprzyjemną codziennością. Mamy dla ciebie szereg sprawdzonych metod radzenia sobie ze skurczami nóg. Oto one:

1. Ogranicz picie kawy, szczególnie zaś mocnej, czarnej kawy. W ten sposób magnez i potas nie będą wypłukiwane z obiegu krwi. Maksymalna dzienna dawka kofeiny dla dorosłej osoby nie powinna przekraczać 300 mg. Kofeina znajduje się także w herbacie i napojach energetycznych. 

2. Stosuj pełnowartościową dietę, bez objadania się. Ogranicz produkty bogate w szczawiany (szpinak, rabarbar, szczaw, kawa, herbata) i w nasycone kwasy tłuszczowe (masło, smalec, olej kokosowy, olej palmowy, podroby, jajka).

3. Zrezygnuj z wszelkich źródeł alkoholu.

4. Nawadniaj organizm – pij minimum 2 litry wody dziennie.

5. Uzupełniaj elektrolity zwłaszcza po treningu. Do wody dodaj łyżeczkę miodu, sok z cytryny i szczyptę soli. 

6. Zastosuj sok z cytryny na skurcze nóg, nie tylko pijąc go. Rano i wieczorem smaruj stopy sokiem z cytryny. Poczekaj z zakładaniem skarpetek i butów aż dobrze wchłonie  się w skórę. Kuracja zalecana jest na okres maksymalnie 2 tygodni.

7. Regularnie rób ciepłą wieczorną kąpiel z odprężającymi zapachami olejków i płynów do kąpieli.
8. Uprawiaj umiarkowaną aktywność fizyczną – pamiętaj o spacerach, a także o rozgrzewce przed ćwiczeniami i rozciąganiu po treningu.

9. W godzinach pracy rób częste przerwy na zmianę pozycji ciała.

10. Przyjmuj preparaty witaminowe zawierające magnez i potas.


Przeczytaj także: Co na stawy? Kolagen czy glukozamina?

11. Noś komfortowe buty, które nie uciskają stóp oraz kostek po to, by krążenie krwi przebiegało prawidłowo.

12. Zakładaj luźne spodnie i bezuciskowe skarpety.

13. Unikaj zakładania nogi na nogę, aby nie komplikować przepływu krwi w żyłach.

14. Pamiętaj o odpoczynku z nogami uniesionymi do góry.

15. Wykonuj masaże i okłady nóg z użyciem kompresów żelowych do termoterapii.

Co powinna zawierać dieta na skurcze nóg?

Dieta, która przeciwdziała skurczom nóg to ta zawierająca witaminy z grupy B. Jedz  więc sporo orzechów, ziaren i nasion. Zadbaj o dostarczenie do organizmu potasu, który znajdziesz w pomidorach, papryce, bananach, kaszy gryczanej, migdałach i nasionach roślin strączkowych. Bardzo ważny z punktu widzenia skurczy nóg jest magnez. Produkty bogate w magnez to: kakao, pestki dyni, płatki owsiane, brązowy ryż oraz orzechy: laskowe, pistacjowe i ziemne. Wapń znajdziesz w rybach, fasoli i produktach mlecznych, a witaminę C w kiwi, czarnych porzeczkach, papryce, truskawkach, cytrusach i natce pietruszki.

Nocne skurcze nóg

Szacuje się, że 75% skurczów łydek, ud i stóp ma miejsce w porze nocnej i pojawiają się one u osób bardzo aktywnych w dzień. Ale mogą się zdarzyć człowiekowi w każdym wieku. Dopadają 40% kobiet w ciąży i do 8% nastolatków. 

Jeśli stosowanie domowych sposobów na skurcze nóg przez około miesiąc nie pomaga w wykluczeniu ich, koniecznie udaj się po pomoc lekarską. Nocne i poranne skurcze mogą być bowiem przyczyną bardziej poważnego schorzenia, więc warto, byś fachową opiekę nad zdrowiem twojego organizmu powierzył specjaliście.

Autorka: Ewa Doniec