Data publikacji:

Nadczynność tarczycy: dieta na poprawę samopoczucia

Jeśli zdiagnozowano u ciebie nadczynność tarczycy, twój styl życia powinien ulec zmianom - jedna z tych najważniejszych dotyczy codziennej diety. Modyfikacja jadłospisu jest konieczna, aby zminimalizować nieprzyjemne objawy tego zaburzenia i zapobiec jego pogłębianiu. Dowiedz się, jak powinna wyglądać zdrowa dieta na nadczynność tarczycy.

Przeczytaj również: Cichy udar - objawy

nadczynność tarczycy dieta

Nadczynność tarczycy – na czym polega?

Nadczynność tarczycy to zaburzenie rytmu jej pracy, polegające na wzmożonym wydzielaniu hormonów. Objawami, które mogą zwiastować pojawienie się tego problemu, są przede wszystkim:

  • szybkie chudnięcie,
  • biegunki,
  • zaburzenia miesiączkowania,
  • bezsenność,
  • wzmożona potliwość,
  • przyspieszona akcja serca.

Zauważając u siebie takie objawy, jak najszybciej sprawdź poziom hormonów tarczycy. Nadczynność należy zacząć leczyć jak najwcześniej, aby uniknąć poważnych zmian w organizmie, w tym uszkodzenia narządów wewnętrznych.

Prócz farmakoterapii, chory powinien wprowadzić zmiany do swojego trybu życia. Bardzo ważnym elementem walki z symptomami nadczynności tarczycy jest dobrze zbilansowana dieta, bogata w składniki, których organizm potrzebuje.

Dieta w nadczynności tarczycy

Dieta przy nadczynności tarczycy nie musi być skomplikowana i wymyślna. W praktyce, jeśli do tej pory odżywiałeś się zdrowo, nie czekają cię drastyczne zmiany. Jednak te osoby, które ze zdrowymi produktami spożywczymi żyją na bakier, będą musiały diametralnie zmienić sposób odżywiania. W takim razie, co jeść przy nadczynności tarczycy?

Nadczynność tarczycy – dieta bogata w białko

Dobrej jakości produkty bogate w białko są bardzo ważne w diecie osoby chorej na nadczynność tarczycy. Bierze ono istotny udział we wspieraniu układu odpornościowego. Sięgaj po chudy nabiał, drób oraz jajka. W twojej diecie powinny znaleźć się także warzywa strączkowe.

Zadbaj o poziom wapnia

Przy nadczynności tarczycy wzrasta zapotrzebowanie na wapń. Jego dobrym źródłem są produkty mleczne, a zwłaszcza ich fermentowane warianty (np. kefir).

Dieta w nadczynności tarczycy a witaminy

Organizm osoby chorującej na nadczynność tarczycy potrzebuje również więcej witamin A, C, E. Jak pewnie się już domyślasz, w jadłospisie musi znaleźć się miejsce na dużą ilość owoców i warzyw (co najmniej 5 porcji dziennie). Powyższe witaminy znajdziesz również w pełnoziarnistych produktach oraz rybach morskich.

Jedz mało, lecz często

Ze względu na przyspieszony metabolizm, chorzy na nadczynność tarczycy powinni jeść 6, a nawet 7 małych posiłków dziennie. Organizmowi należy dostarczać energii w krótkich odstępach czasu, aby uniknąć napadu ospałości i rozdrażnienia.

Czego nie jeść przy nadczynności tarczycy?

Nadczynność tarczycy wiąże się również z listą produktów zakazanych. Choć osoby chorujące na tę przypadłość szybko chudną i trudno przybrać im na wadze, nie powinny sięgać po produkty stanowiące źródła pustych kalorii. Słodycze, fast foody, słodzone napoje oraz wszelka przetworzona żywność zaburzają florę bakteryjną jelit, które u osób z nadczynnością są bardzo wrażliwe.

By chronić układ pokarmowy, osoby z nadczynnością powinny unikać także alkoholu oraz papierosów – te używki działają destrukcyjnie na środowisko panujące w jelitach. Nie należy przesadzać również z kawą, ponieważ przyspiesza ona perystaltykę jelit.

Zioła na nadczynność tarczycy

Zdrową dietę na nadczynność tarczycy warto wesprzeć, zażywając zioła działające dobroczynnie na gospodarkę hormonalną. Należy do nich np. karbieniec. Herbata przygotowywana z jego suszu „uspokaja” tarczycę oraz pozytywnie wpływa na ogólne samopoczucie.

Autorka: Joanna Stanuch