Data publikacji:

Kapusta kiszona – właściwości i sposoby przygotowania

Choć w kuchniach wielu narodów nie znalazłyby dla siebie miejsca, na polskich stołach goszczą bardzo często. Kiszonki znane są od dekad. Ich królową jest bez wątpienia kapusta kiszona – właściwości tego przetworu mogą cię naprawdę zadziwić. Szukasz prostego sposobu na odporność, zdrowy układ pokarmowy i zgrabną sylwetkę? Ukiś sobie kapustę!
kapusta kiszona właściwości
Wiele osób postrzega kapustę kiszoną jako element niezdrowej, ciężkiej diety. Ma to związek z tym, że często bywa łączona z ciężkimi mięsami i gotowanymi ziemniakami. Wiele osób wybiera również jej zasmażany wariant. Należy podkreślić, że kiszona kapusta solo lub w towarzystwie lekkich dodatków to czyste zdrowie.

Z reguły do przygotowania kiszonej kapusty używa się odmiany białej, lecz przygotowanie kiszonki z czerwonej również jest możliwe. Mogą towarzyszyć jej różnego rodzaju przyprawy.

Jak kapusta kiszona wpływa na organizm? Czy kiszona kapusta odchudza? Prozdrowotne właściwości kiszonek znane są od dziesięcioleci. Dowiedz się, dlaczego warto włączyć kapustę kiszoną do jadłospisu.

  • Kiszona kapusta to źródło błonnika pokarmowego, wpływającego na prawidłową pracę układu pokarmowego.
  • Znajdziesz w niej wcześniej wspomniany kwas mlekowy i dobre bakterie, które również usprawniają trawienie.
  • To prawdziwa skarbnica witaminy C. Jedzenie kiszonej kapusty wzmacnia odporność, zmniejsza ryzyko różnych infekcji.
  • W kapuście znajdziesz również witaminy z grupy B, a także witaminę K.
  • Zawartość witaminy C, ale i A to sama dobroć dla twojej cery. Kwas askorbinowy bierze udział w syntezie kolagenu, a witamina A opóźnia procesy starzenia.
  • Kapusta kiszona zawiera sporo żelaza, które zapobiegnie niedokrwistości.
  • Utrzymuje prawidłowy poziom cukru we krwi.
  • Jest niskokaloryczna (12 kcal w 100 g), dzięki czemu możesz jeść ją bez obaw o sylwetkę.

To, co czyni kapustę kiszoną niezwykle zdrową, to przede wszystkim bakterie probiotyczne przeprowadzające fermentację. Mają doskonały wpływ na florę jelitową, kształtują odporność, zmniejszają ryzyko depresji, produkują witaminy K i te z grupy B.


Przeczytaj także: Chcesz być zdrowa i szczupła? Jedz kapustę


Ze względu na zawartość naturalnych probiotyków, kapusta kiszona jest polecana przez wielu gastrologów, zwłaszcza osobom borykającym się z różnego rodzaju schorzeniami układu pokarmowego. Regularne spożycie kiszonek odbudowuje jelita, przywraca normalny rytm wypróżnień, niweluje gazy i niestrawność.
Czy wiesz, że spożycie kapusty kiszonej doskonale wpływa również na stan skóry i włosów? Zastrzyk witamin z grupy B sprawia, że kosmyki stają się silniejsze i mniej podatne na wypadanie. Kiszonki polecane są osobom, które borykają się z trądzikiem, ponieważ zawierają wiele mikroelementów wspomagających jego leczenie.

Nie kupuj kapusty kwaszonej - pamiętaj, że to nie to samo, co naturalna kiszonka. O ile kapusta kiszona powstaje w naturalnych warunkach i jest pełna zdrowych substancji, o tyle kwaszona produkowana jest szybko, z dodatkiem cukru, octu i substancji takich, jak benzoesan sodu czy sorbinian potasu. Wszystko po to, by przyspieszyć czas produkcji (w przypadku tej naturalnej trwa on około 2 tygodnie), z zachowaniem złudnie podobnego smaku. 

Czytaj etykiety, a jeśli kupujesz warzywa na targu lub w warzywniaku - zawsze upewnij się u sprzedawcy, czy kupujesz oczekiwany produkt. Jak to zrobić? Najprościej będzie poprosić o odrobinę na spróbowanie.

Jak odróżnić kiszoną od kwaszonej? Przede wszystkim naturalnie przygotowana kiszonka jest intensywnie żółta, kwaśna i oddaje zapach kwasu mlekowego. Jeśli masz do czynienia z bladą kapustą o niewyraźnym smaku oraz zapachu octu - miej się na baczności.

Warto włączyć kiszonki do diety, jeśli akurat planujesz zgubić parę kilogramów. Przemawiają za tym ich niskokaloryczność, duża zawartość błonnika i probiotyków. Usprawnisz trawienie, obniżysz apetyt i dodatkowo dostarczysz sobie cennych substancji odżywczych. Unikaj jednak popularnej diety kapuścianej - choć kiszona kapusta to samo zdrowie, nie może stanowić jedynego elementu diety odchudzającej.

Do przygotowania kapusty kiszonej konieczne jest użycie większej ilości soli. Z jej spożycia powinny więc zrezygnować osoby wrażliwe na sód, a więc te, które cierpią na następujące schorzenia:

  • nadciśnienie tętnicze,
  • choroby nerek,
  • choroby serca i żył.

Poza tym spożycie kiszonek powinny ograniczyć osoby cierpiące na nadkwasotę oraz refluks.

Kiszoną kapustę w prosty sposób przygotujesz również w domu. Domowa kapusta jest pyszna - bez porównania z tymi, które możesz nabyć w sklepach. Domowe kiszonki przygotujesz dosłownie za grosze – potrzebujesz kilku warzyw, przypraw i dużego naczynia.

Przygotuj:

  • 10 kg kapusty białej,
  • 1 kg marchwi (opcjonalnie),
  • 200 g soli (najlepiej himalajskiej lub morskiej),
  • inne przyprawy według gustu (np. kminek).

Ponadto warto zaopatrzyć się w wiadro do kiszenia kapusty lub specjalną kamionkę.
  • Kapustę obierz z zewnętrznych liści, usuń twardy głąb ze środka, poszatkuj drobno. Obierz marchew i zetrzyj na drobnej tarce.
  • Przełóż marchew i kapustę do miski, dodaj sól, przyprawy i wymieszaj. Po około 20 minutach czas ubić kapustę - przyda ci się do tego płaska, drewniana łyżka lub specjalny kijek. Ubijaj, aż kapusta wypuści dużo soku. 
  • Przełóż kapustę do kamionki, dokładnie odciśnij (np. płaskim talerzem) tak, by pozbyć się nadmiaru powietrza. Zakryj kamionkę wieczkiem.
  • Kamionkę z kapustą trzymaj w temperaturze pokojowej. Po około 2-3 dniach należy zdjąć z wierzchu talerz i ponownie odpowietrzyć kapustę. Powtarzaj czynność co jakiś czas, do momentu, gdy kapusta przestanie “pracować” - czyli podnosić się na skutek intensywnej fermentacji.
  • Czas kiszenia zależny jest od temperatury otoczenia i trwa około 14 dni.
  • Gdy proces kiszenia zakończy się, przełóż kapustę do słoików, mocno je zakręć i trzymaj w zimnym miejscu.
Kiszenie kapusty nie uda się bez dodatku soli. Oczywiście jej ilość uzależniona jest od tego, ile kapusty kiszonej chcesz uzyskać. Jednak jak zrobić kapustę kiszoną, która nie będzie jednocześnie morzem sodu? Ogólna zasada mówi, że na 1 kg warzyw (marchewki, kapusty) należy użyć jedynie 1 łyżkę soli. Nie przekraczaj tej ilości, a twoja kapusta kiszona z pewnością się uda.

Polska kuchnia często zestawia kapustę kiszoną z niezbyt dietetycznymi dodatkami, takimi jak gotowane ziemniaki czy tłuste mięsa. Trzeba jednak pamiętać, że kiszonki same w sobie są bardzo niskokaloryczne i zdrowe. Jak zatem jeść kiszoną kapustę, aby nie zaszkodzić sylwetce i kondycji organizmu?

  • Kapusta kiszona posłuży ci do przygotowywaniu wielowarzywnych sałatek. Możesz łączyć ją np. z wiórkami selera.
  • Spożywaj kapustę kiszoną wraz ze zdrowymi tłuszczami, np. pochodzącymi z ryb. Dzięki temu twój organizm łatwiej przyswoi witaminy rozpuszczalne w tłuszczach pochodzące z kiszonek.
  • Wiele osób uwielbia spożywać kapustę kiszoną bez żadnych dodatków. Jeszcze nie próbowałaś? Przekonaj się – w tej postaci kiszonki również smakują wybornie.

Podczas procesu kiszenia, kapusta zacznie puszczać soki. Nie pozbywaj się ich jednak, kiedy nareszcie otworzysz upragniony słoik. Sok z kiszonej kapusty, tak jak ona sama, jest bardzo zdrowy.

  • Kapuściany sok to świetny sposób na problemy trawienne, takie jak zaparcia.
  • Chroni wątrobę i pęcherzyk żółciowy.
  • Wspomaga leczenie chorób pasożytniczych, reumatyzmu i miażdżycy.
  • Sok z kiszonej kapusty ma działanie przeciwnowotworowe.

Sok kapuściany to cenne źródło witamin z grupy B, a także witamin K i C. Zawiera błonnik, beta-karoten, siarkę, jod oraz żelazo. Warto sięgać po niego zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, kiedy łatwo o spadek odporności organizmu.

Kiszonki to prosty, tani i znany sposób na końskie zdrowie. Jeśli nie ufasz tym sprzedawanym w sklepach, bez trudu możesz przygotować własną kapustę kiszoną. Skorzystaj z naszego przepisu i zajadaj się nią na zdrowie.