Data publikacji:

Step do ćwiczeń – jaki wybrać?

Step do ćwiczeń to jeden z podstawowych przyrządów do aerobiku. Choć przyjmuje postać prostego schodka, trening na nim może przynieść ci bardzo wiele korzyści. Wbrew pozorom na stepie wyćwiczysz nie tylko zgrabne nogi. Dowiedz się, jakie są zalety takiego treningu i czym kierować się podczas wyboru własnego stepu.

step do ćwiczeń

Ćwiczenia ze stepem dla początkujących

  1. Czym jest step do ćwiczeń?
  2. Dlaczego warto ćwiczyć na stepie?
  3. Kto nie powinien ćwiczyć ze stepem?
  4. Step – ćwiczenia. Jak się przygotować?
  5. Ćwiczenia ze stepem – jak robić to prawidłowo?
  6. Jaki step do aerobiku wybrać?
  7. Step do ćwiczeń – trenuj w domu, kiedy tylko chcesz

Czym jest step do ćwiczeń?

Step-aerobik powstał w latach 90. ubiegłego stulecia. Niejedna osoba kojarzy go z retro programów telewizyjnych, w których grupa ludzi radośnie ćwiczy wraz z trenerem. Ćwiczenia polegają na wchodzeniu i schodzeniu z niskiej platformy, co przypomina wchodzenie po schodach. Ćwiczenia na stepie mogą przyjmować rozmaite konfiguracje. Aerobik na stepie pozwala nawet na tworzenie skomplikowanych układów.

Dlaczego warto ćwiczyć na stepie?

Nic dziwnego, że step przetrwał aż do dziś. Efekty, jakie pojawiają się po treningu na tym prostym urządzeniu, są zauważalne bardzo szybko. Dlaczego warto trenować step aerobik?
  • To znakomity sposób na odchudzanie. Step aerobik angażuje do ćwiczeń całe ciało, a podczas jednego treningu możesz pozbyć się nawet 500 kalorii.
  • Dzięki ćwiczeniom na stepie, wymodelujesz zgrabne łydki, uda oraz pośladki.
  • Step pozwala budować lepszą wydolność i kondycję.
  • Trening na stepie poprawia koordynację ruchową. Można powiedzieć, że działa podobnie jak taniec.
  • To świetna zabawa – wystarczy godzina ćwiczeń na stepie, aby poprawić sobie humor i pozbyć się napięć.
Warto nadmienić, że step to sport niedrogi i dostępny dla każdego. Wystarczy zaopatrzyć się w jeden przyrząd, z którym ćwiczyć można praktycznie wszędzie.

Kto nie powinien ćwiczyć ze stepem?

Niestety, trening na stepie nie jest odpowiedni dla każdego. Nie powinny trenować na nim osoby, które borykają się z chorobami stawów i poważnymi wadami postawy. Ponadto step odradza się osobom z bardzo dużą nadwagą – u takich osób może dojść do mocnego przeciążenia stawów kolanowych i skokowych.

Step – ćwiczenia. Jak się przygotować?

Stepu nie powinno traktować się jako formy rozgrzewki – to pełnowartościowa aktywność fizyczna, wymagająca właściwego przygotowania. Przed ćwiczeniami zadbaj o porządną rozgrzewkę – skup się w szczególności na stawach kolanowych, skokowych oraz na biodrach.

Ćwiczenia na stepie wymagają zastosowania antypoślizgowego obuwia. Choć większość stepów pokryta jest zabezpieczającą przed poślizgiem warstwą, buty do treningu powinny zapewniać dodatkową stabilność.

Strój do treningu na stepie powinien być wygodny, elastyczny, jednak nie za luźny. Zwiewne ubrania mogą przeszkadzać ci w trakcie dynamicznego układu. Najlepszym rozwiązaniem okaże się sportowy top i legginsy.

Bądź przygotowana na to, że ćwiczenia na stepie są naprawdę intensywne i cechują się szerokim zakresem ruchu. Przed treningiem warto zdjąć biżuterię i inne elementy, które w trakcie ćwiczeń mogą przeszkadzać bądź stwarzać zagrożenie. Koniecznie pamiętaj o związaniu włosów.

Trening na stepie jest naprawdę męczący – zwłaszcza dla nowicjuszy. W trakcie przerw miej pod ręką butelkę wody lub napoju izotonicznego.

Ćwiczenia ze stepem – jak robić to prawidłowo?

Trening ze stepem opiera się na powtarzaniu ruchów trenera. Jeśli ćwiczysz w domu, możesz przygotować własny układ – ruchów, które można wykonywać na stepie jest na tyle dużo, aby każdy mógł dopasować trening do swoich możliwości. W trakcie ćwiczeń możesz angażować nie tylko nogi, ale także brzuch i ręce.

Jeśli jesteś osobą początkującą, pamiętaj, że na stepie należy stawiać całe stopy – nigdy nie ćwicz na palcach. Ruchy powinny być pełne, płynne i przemyślane. Jeśli pomylisz się w trakcie układu, spokojnie zacznij od nowa. Powolny, ale dokładny trening okaże się skuteczniejszy od tego, który wykonujesz szybko, ale chaotycznie.

Jaki step do aerobiku wybrać?

Stepy do ćwiczeń wchodzą w skład podstawowego wyposażenia klubów fitness. Możesz także zaopatrzyć się we własny model, który sprawdzi się podczas ćwiczeń w domu. Na co zwrócić uwagę, kupując własny step?
  • Step powinien być wykonany z wysokiej jakości materiału. Modele dostępne obecnie w sklepach internetowych wykonane są z tworzyw sztucznych, które jak do tej pory sprawdzają się najlepiej. Aby mieć pewność, że twój step będzie wytrzymały, wybierz spośród ofert renomowanych producentów. Zwracaj również uwagę na opinie internautów.
  • Dobry step musi posiadać regulację wysokości. Z czasem, gdy twoja kondycja będzie lepsza, będziesz mogła podwyższyć poprzeczkę.
  • Obowiązkowym elementem stepu są antypoślizgowe nóżki. Materiałem chroniącym przed upadkiem musi być pokryta również powierzchnia, na której stawiane są stopy.
  • Zapoznaj się z maksymalnym obciążeniem, jakie jest w stanie wytrzymać step.
  • Jeśli zamierzasz ćwiczyć nie tylko w domu, zwróć uwagę na wagę stepu. Lekki model bez problemu zabierzesz ze sobą w podróż.

Step do ćwiczeń – trenuj w domu, kiedy tylko chcesz

Kupując własny step do ćwiczeń, możesz zorganizować wartościowy trening w domowym zaciszu, w dogodnym dla siebie czasie. Na początku warto posiłkować się filmami instruktażowymi, tworzonymi przez doświadczonych trenerów. Z czasem trening na stepie będziesz mogła zaplanować samodzielnie.

Autorka: Joanna Stanuch