Data publikacji:

Co jeść przed bieganiem? Najlepsze posiłki przedtreningowe

Na efektywność ćwiczeń wpływa bardzo wiele czynników: jednym z tych najbardziej znaczących jest to, po jaki posiłek sięgnęłaś zaraz przed treningiem. Innego rodzaju produkty warto wybierać przed ćwiczeniami siłowymi, z kolei inne sprawdzą się jako „paliwo” do treningów cardio. Dziś zdradzamy, co jeść przed bieganiem, aby uzyskiwać maksymalnie zadowalające efekty i czuć się wyśmienicie!

biegaczka w kuchni

Jedzenie przed bieganiem – kiedy?

Warto zacząć od tego, kiedy należy spożyć ostatni posiłek przed treningiem. Wiele osób zastanawia się nad tym, co zjeść rano przed bieganiem zamiast zapewnić sobie odpowiednią zdrową przerwę pomiędzy jedzeniem, a wysiłkiem fizycznym.

Przeczytaj również: Jakie efekty daje bieganie? Zauważysz po miesiącu

Najlepiej jeśli posiłek zjesz na 2 do 4 godzin przed bieganiem. Dzięki takiemu odstępowi pozwolisz swojemu układowi pokarmowemu na spokojne strawienie posiłku i oszczędzisz sobie wysiłku z pełnym żołądkiem. Uwierz – nawet, jeśli zjesz najbardziej odżywczą przekąskę na świecie, biegając zaraz po jedzeniu zafundujesz sobie złe samopoczucie. Bezpośrednio przed treningiem możesz sięgnąć po niewielką zdrową przekąskę.

Co zjeść przed bieganiem? Wybieraj dobre węglowodany

Węglowodany są jak paliwo dla całego twojego organizmu, dlatego to właśnie one powinny zagościć na twoim talerzu na 2-4 godziny przed bieganiem. Sprawdzą się więc wszelkie potrawy z produktami pełnoziarnistymi, naturalny ryż i kasze.

Nie trzeba obawiać się cukrów pochodzących z produktów takich, jak miód czy owoce. Jeśli tylko nie przesadzisz z ich ilością, mogą zagościć na twoim przedtreningowym talerzu.

Jedzenie przed bieganiem – solidna porcja białka

W przedtreningowym menu nie powinno zabraknąć dobrych źródeł białka, takich jak chude mięso z kurczaka, ryby, wysokiej jakości produkty mleczne (jogurt, sery) oraz jaja.

Posiłek przed treningiem: warzywa

Posiłkom mięsnym i węglowodanowym powinny towarzyszyć warzywa w dowolnej postaci (najlepiej sprawdzą się gotowane na parze).

Śniadanie przed treningiem – co jeść?

No dobrze, ale co zjeść przed bieganiem rano? Kurczak z ryżem nie dla każdego będzie wymarzonym śniadaniem. Dobrym posiłkiem przed treningiem okażą się naturalne muesli z jogurtem, pełnoziarniste pieczywo z masłem orzechowym lub miodem, a także świeże owoce.

Jeśli należysz do osób, które nie czują rano dużego łaknienia, nie musisz zmuszać się do jedzenia obfitego śniadania. W wielu przypadkach banan przed bieganiem okaże się wystarczającym posiłkiem.

Kawa przed bieganiem – tak czy nie?

Jeśli uwielbiasz kawę, nie musisz rezygnować z niej przed treningiem. Wprost przeciwnie – wiele osób uważa, że może być dobrym naturalnym wspomagaczem.

Warto jednak pamiętać, że kawy nie powinno się pić na pusty żołądek (działa podrażniająco). Ponadto, kawa ma właściwości odwadniające, dlatego na trening warto zabrać ze sobą butelkę wody mineralnej.

Co jeść przed bieganiem żeby schudnąć?

Jeśli zastanawiasz się, po jakie produkty przed bieganiem sięgać, by skuteczniej pozbywać się zbędnych kilogramów lepiej sprawdź… czego nie jeść. Istnieje „czarna lista” przekąsek, które oddalą cię od wymarzonej sylwetki – nawet wtedy, gdy zaraz po ich zjedzeniu wybierzesz się na trening.

  • Unikaj żywności przetworzonej, czyli napakowanej konserwantami, spulchniaczami, sztucznymi barwnikami. 
  • Zapomnij o fast-foodach i sklepowych słodyczach.
  • Zrezygnuj z napojów energetycznych – to kopalnia najgorszej postaci cukru!
  • Unikaj potraw bardzo tłustych, obciążających układ pokarmowy.

Idealny posiłek przed bieganiem powinien nastąpić nie później niż 2 godziny przed treningiem i dostarczać organizmowi niezbędnych składników odżywczych.

Autorka: Joanna Stanuch