Data publikacji:

Atak paniki - jak reagować? Przyczyny, objawy i zapobieganie

Atak paniki to uczucie przeszywającego lęku, który odbiera kontrolę nad ciałem. Może zdarzyć się każdemu, choć częściej występuje u osób z zaburzeniami lękowymi, nerwicą lub depresją. Chcesz wiedzieć ile trwa napad lęku, jak sobie pomóc i jak pomóc innym? Przeczytaj.
atak

Czym jest atak paniki?

To reakcja organizmu na silny lęk i strach. Brak tchu, uczucie gorąca, poczucie utraty panowania nad własnym ciałem i silny, niepohamowany lęk przed śmiercią. Może temu towarzyszyć tachykardia, czyli szybsze bicie serca, pocenie się i trzęsienie. Tak właśnie najczęściej wygląda atak paniki.

Atak paniki - przyczyny:

Mogą się pojawiać bez żadnej świadomej przyczyny (np. napady paniki w przebiegu zespołu lęku napadowego), jak również mogą zostać zainicjowane przez określone sytuacje, miejsca lub stany chorobowe.

Ataki paniki dotyczą aż 9% populacji, częściej występują u kobiet niż u mężczyzn. Dokładne przyczyny ich występowania nie są znane. Wiadomo, że ataki często są odpowiedzią na silny i nagły stres lub towarzyszą zaburzeniom psychicznym, takim jak:

  • uogólnione zaburzenia lękowe (nerwica lękowa),
  • zaburzenia afektywne (depresja),
  • fobie,
  • zaburzenia adaptacyjne.

Atak paniki - objawy:

To zaburzenie o podłożu psychologicznym, ale daje silne objawy fizyczne. Napady paniki są nieprzyjemne. Część ludzi się ich wstydzi, co jeszcze bardziej je potęguje.

Atak paniki średnio trwa od kilku do kilkunastu minut. Maksymalnie może trwać dwie godziny, ale rzadko się to obserwuje. Objawy ataku paniki mogą się różnić u poszczególnych osób. Są to najcześciej:

  • duszność,
  • ból w klatce piersiowej,
  • przyspieszony oddech,
  • uczucie dławienia się
  • pocenie się,
  • przyspieszone tętno,
  • palpitacje serca,
  • drżenia mięśni,
  • uderzenia gorąca,
  • zawroty głowy,
  • zaburzenia świadomości,
  • trzęsienie się,
  • poczucie odrealnienia,
  • brak kontaktu z otoczeniem,
  • przekonanie o nadchodzącej śmierci.
Atakom lęku często towarzyszą obawy przed śmiercią (udarem, zawałem, uduszeniem) lub utratą kontroli nad ciałem i umysłem (chorobą psychiczną).

Atak paniki - co robić, jak się zachować?

Wszystko zależy od tego, czy to ty masz atak paniki czy jesteś świadkiem ataku u kogoś innego. Nie ma konkretnego schematu zachowań i działań, ale stosując się do kilku wskazówek możesz pomóc sobie oraz pomóc innym.

Atak paniki - jak sobie pomóc?

Skup się na swoim oddechu, staraj się go kontrolować, ale nie przejmuj się, jeśli nie uda ci się od razu powstrzymać ataku. Może to zająć nawet kilkanaście minut.

Nie rozglądaj się, raczej skup wzrok na jednym punkcie. Nie miej do siebie pretensji o atak. Postaraj się go zaakceptować, nie broń się przed objawami. Jeśli masz ochotę płakać - płacz, jeśli masz ochotę milczeć - milcz, jeśli czujesz potrzebę zamknięcia oczu - zamknij je. To pomoże ci się uspokoić. Powtarzaj sobie, że atak nie będzie trwał w nieskończoność, zaraz poczujesz się lepiej.

Jeśli jesteś w domu, możesz przeczekać atak w… wannie. Owiń się ręcznikiem lub kocem i wejdź do pustej wanny lub do wanny z ciepłą wodą. Połóż się i przeczekaj atak. Możesz zapalić świeczki lawendowe lub dodać do wody kilka kropel lawendowego olejku eterycznego, który działa uspokajająco.

Atak paniki - jak pomóc innym?

Jeśli czujesz się na siłach, zaproponuj swoją pomoc lub zapytaj kogo możesz poprosić o pomoc. Być może osoba wskaże kogoś bliskiego lub poprosi o zawiadomienie pogotowia.

Pomoc przy ataku paniki polega przede wszystkim na wsparciu psychicznym, ale nie tylko. Możesz otworzyć szeroko okna, podać szklankę zimnej wody do wypicia lub po prostu wysłuchać, jeśli osoba będzie chciała z tobą porozmawiać.

Staraj się nie oceniać i próbować zrozumieć problem. To trudne, ale kompletnie niepotrzebne w chwili, kiedy ktoś ma atak. Skup się na tej osobie, ale nie analizuj i nie oceniaj jej. Po prostu ją zaakceptuj.

Ataki lęku w pracy - jak sobie z nimi radzić?

Jeśli czujesz, że masz atak lęku w pracy, powiadom o tym koleżankę lub szefa. Wyjdź do łazienki lub do miejsca, w którym będziesz czuła się bezpieczna. Możesz poprosić kogoś, by poszedł z tobą. Daj sobie czas na uspokojenie się. Kiedy poczujesz się lepiej, możesz wytłumaczyć kolegom i koleżankom z pracy, że zdarzają ci się ataki lęku, i prosisz o zrozumienie oraz wsparcie w takich momentach.

Ataki paniki - leczenie:

Leczenie ataków paniki nie jest proste. To zaburzenie na podłożu psychicznym, które często towarzyszy depresji lub nerwicy, dlatego powinno być leczone w poradni psychiatrycznej - u psychiatry i pod okiem psychologa.

Podstawą leczenia jest psychoterapia z psychologiem. Konieczne może się okazać włączenie leków, które przepisuje psychiatra.

Jak zapobiegać atakom paniki?

Aby skutecznie zapobiegać atakom, musisz zrozumieć swój lęk, żeby wiedzieć z czym walczysz. Strach i lęk rosną jedynie do pewnego momentu. Z czasem zaczynają opadać. Są przeważnie związane z przyszłością, choć to nie zawsze jest regułą.

Atak paniki - film o zaburzeniach lękowych?

Ataki paniki to poważne zaburzenia, które należy leczyć. Nie można ich pozostawić samych sobie. Podchodząc do tematu z dystansem, czy wiesz, że atak paniki to także świetna komedia?
Autorka: Natalia Ciszewska