Data publikacji:

Jak obniżyć puls? Sposoby na obniżenie pulsu

Puls (tętno) to pomiar pracy naczyń krwionośnych (żył i tętnic), który jest zależny od pracy serca. Chcesz wiedzieć, jak badać puls? Zastanawiasz się, jak obniżyć tętno domowymi sposobami? Sprawdź.

Czytaj również: Ranking opasek sportowych mierzących puls

jak obniżyć puls

Jak mierzyć puls?

Weź do ręki zegarek, który liczy sekundy lub telefon ze stoperem. Przyłóż trzy środkowe palce do tętnicy promieniowej, która znajduje się na po wewnętrznej stronie ręki lub do tętnicy szyjnej. Licz uderzenia przez jedną minutę lub przez 15 sekund i pomnóż wynik razy 4. Pamiętaj, jeśli chcesz zmierzyć tętno drugiej osobie, nigdy nie używaj do tego kciuka, ponieważ możesz wówczas omyłkowo liczyć swoje tętno.

Urządzeniem, które pomoże ci zmierzyć puls nie tylko w warunkach szpitalnych, ale też tych domowych, jest pulsoksymetr. Przyrząd szybko i precyzyjnie bada puls i wysycenie krwi tlenem. Dostaniesz go w skle-pach (także tych internetowych) ze sprzętem medycznym.

Sprawdź również, na co zwrócić uwagę podczas kupna pulsometru.

Wysoki puls – jak obniżyć?

Domowe sposoby na obniżenie pulsu są skuteczne, jeśli przyczyną wysokiego tętna jest stres czy łagodne zaburzenie gospodarki wodno-elektrolitowej, spowodowanej np. niedostateczną podażą płynów. Musisz jednak wiedzieć, że wysoki puls może też być objawem schorzeń naczyń lub kardiologicznych, dlatego wymaga konsultacji z internistą lub kardiologiem.

Domowe sposoby na obniżenie pulsu 

Oddychaj spokojnie i świadomie

Wyjdź na świeże powietrze, jeśli to możliwe, i skup się na oddechu. Rób głębokie wdechy i wydechy, ale nie spiesz się. Zamknij oczy i oddychaj spokojnie. Możesz wypróbować metodę oddychania Butejki. Próbowałaś kiedyś medytacji? Koniecznie spróbuj sesji medytacji dla początkujących.

Wypij szklankę zimnej wody

Wysoki puls może być objawem odwodnienia organizmu, dlatego wypicie szklanki lub dwóch zimnej wody powinno pomóc. 

Zredukuj poziom stresu

Odczuwasz przewlekły niepokój? Stres towarzyszy ci każdego dnia? Pomyśl, co możesz zmienić w swoim życiu, by zredukować poziom stresu. 

Zadbaj o jakość i ilość snu

Chodzi nie tylko o to, jak długo śpisz, ale też o to, jak efektywnie regenerujesz siły podczas spania. Kup wygodny materac, włącz relaksacyjną muzykę, gdy zasypiasz i włącz oczyszczacz powietrza lub przewietrz wcześniej pokój. Staraj się chodzić spać regularnie, o tej samej godzinie, i zadbaj o to, by spać minimum 8 godzin.

Uważaj na dodatkowe kalorie

Utrzymuj stałą, prawidłową dla twojego wzrostu i wieku masę ciała. Nadwaga i otyłość mogą być przyczyną niewydolności krążeniowo-oddechowej.

Ćwicz codziennie

Może zamienisz jazdę samochodem do pracy na jazdę rowerem lub spacer? Aktywność fizyczna podwyższa tętno, ale tylko podczas wykonywania ćwiczeń. Regularne uprawianie sportu obniża tętno spoczynkowe. Lekarze szczególnie zalecają regularne pływanie, spacery i jazdę na rowerze.

Jak obniżyć puls przy nerwicy?

Podwyższony puls może być jednym z objawów nerwicy, dlatego chcąc go obniżyć, należy przede wszystkim uderzyć w przyczynę problemu, czyli leczyć nerwicę. Unikanie sytuacji, w których nasilają się objawy nerwicy nie zawsze jest możliwe. Dlatego warto zapisać się do psychiatry i psychoterapeuty. Specjaliści zaproponują odpowiednie leczenie, którego efektem powinno być obniżone tętno.

Jak obniżyć puls ziołami?

Dobrym pomysłem jest regularne picie naparu z melisy, która ma właściwości uspokajające. Spróbuj też naparu z serdecznika pospolitego

Autorka: Natalia Ciszewska