Data publikacji:

Higiena na siłowni - jak ćwiczyć i unikać bakterii?

Zastanawiasz się, jak zacząć przygodę z siłownią? Z głową. Jeśli regularne ćwiczenia mają ci wyjść na zdrowie, zadbać należy nie tylko o prawidłową technikę ćwiczeń czy dobrze ułożony plan treningu. Należy także przestrzegać zasad higieny i uważać na bakterie, które mogą być szkodliwe dla skóry.

Siłownia to siedlisko bakterii

Dla wielu z nas pierwszą odpowiedzią na pytanie, jak zadbać o kondycję, jest siłownia. Jak ćwiczyć bezpiecznie w miejscu, które może być prawdziwym siedliskiem bakterii? Na szczęście w trosce o kondycję swojej skóry wcale nie musisz rezygnować z ćwiczeń na publicznej siłowni. Wystarczy, że będziesz przestrzegać kilku ważnych zasad higieny.

Jak zacząć przygodę z siłownią? Od zmycia makijażu!

Jeśli na co dzień stawiasz na mocny kryjący podkład i do tego dorzucasz jeszcze korektor, bronzer i rozświetlacz, takiego zestawu lepiej nie wybierać na siłownię.

Podczas treningu twoja skóra będzie się pocić, co oznacza, że pory pod grubą warstwą makijażu mogą się zapychać. Efekt najpewniej zobaczysz już niedługo po treningu – wypryski i krosty.

Jaki makijaż na siłowni?

Jeśli nie chcesz rezygnować z makijażu i lepiej będziesz się czuć, jeśli nałożysz na skórę kosmetyk, sięgnij po puder mineralny. Ma on znacznie lżejsza konsystencję i w kontakcie z potem nie wyrządzi twojej cerze takich szkód, jak klasyczny odpowiednik.

Warto też pamiętać, aby podczas treningu wystrzegać się dotykania dłońmi twarzy, ponieważ w ten sposób narażasz skórę na większy kontakt z bakteriami. Jeśli pot zalewa ci oczy, miej ze sobą paczkę chusteczek higienicznych.

Siłownia – jak ćwiczyć z troską o własną higienę?

Podczas ćwiczeń na siłowni, co i jak możesz zrobić, aby zminimalizować ryzyko kontaktu z bakteriami? Jest na to kilka sposobów. Zacznij od odkażania sprzętu. Na dobrze zaopatrzonej siłowni powinny znajdować się dystrybutory środka dezynfekującego.

Wystarczy nanieść go na papierowy ręcznik i przetrzeć sprzęt do ćwiczeń czy matę. Żele tego typu schną bardzo szybko, więc nie musisz obawiać się dyskomfortu.
Naturalnie trudno byłoby odkazić całą maszynę – w takim przypadku więcej czasu spędziłabyś czyszcząc sprzęt, niż ćwicząc. Dlatego zabierz ze sobą drugi ręcznik. Ułożysz go na oparciu czy siedzeniu maszyny lub położysz na macie treningowej. W ten sposób zminimalizujesz ryzyko bezpośredniego kontaktu skóry z bakteriami.
W trakcie treningu na siłowni, co i jak należy zrobić z pierwszym ręcznikiem, skoro rozprawiliśmy się już z tym drugim? Chodzi oczywiście o prysznic. Jeśli zaraz po treningu nie wskoczysz pod natrysk narażasz się na ryzyko infekcji skóry. Wszystko przez to, że pot jest dobrą pożywką dla bakterii, które z czasem mogą się namnażać. Dlatego jeśli zastanawiasz się w kwestii siłowni, co i jak zrobić, aby zachować higienę, prysznic jest punktem obowiązkowym. Dodatkowo gorąca kąpiel sprzyja rozluźnieniu mięśni i regeneracji.

Podczas kąpieli na siłowni nie zapomnij o klapkach, dzięki którym zminimalizujesz ryzyko infekcji czy zachorowania na grzybicę stóp.

Na koniec naszych rozważań w sprawie siłowni, jak ćwiczyć z przestrzeganiem zasad higieny, zwróć jeszcze uwagę na swój strój. Czy tobie też zdarza się wychodzić z treningu w tych samych ciuchach, w których wcześniej pociłaś się na sali treningowej? To duży błąd.

Wspomniane wcześniej bakterie, które mnożą się w twoim pocie, są obecne również na stroju sportowym. Jeśli zatem nie chcesz borykać się z infekcjami skóry, po treningu wskocz w czysty ubiór. A strój treningowy po każdej wizycie na siłowni powinien wylądować w pralce.
Jeśli dopiero zastanawiasz się, jak zacząć przygodę z siłownią i pierwszy trening dopiero przed tobą, weź sobie do serca powyższe rady. Dzięki temu trening z wyjdzie na zdrowie również twojej skórze.

Artykuły, które również mogą cię zainteresować:

Autorka: Kamila Zalińska-Woźny