Data publikacji:

Witamina D3: skutki uboczne nadmiaru

Czy można przedawkować witaminę D? Wszak mało dni z pełnym słońcem w ciągu roku, a ty jeszcze siedzisz w biurze w porach najbardziej słonecznych, kiedy to ciało przyjmuje najbardziej potrzebne promieniowanie i syntezuje je w witaminę D… Wiele osób w Polsce cierpi na niedobór witaminy D3, więc zaczyna ją suplementować… bez kontroli nad całością procesu. Odpowiednia dieta, przyjmowanie suplementów lub leków będących witaminą D to nie wszystko… Ważny jest poziom stężenia tejże we krwi, bo jeśli w twoim organizmie nadmiernie rozgości się witamina D3, skutki uboczne nadmiaru poczujesz w bardzo nieprzyjemny sposób. To samo dotyczy niedoboru.
witamina d

Witamina D3 nadmiar – objawy

Praktycznie nie ma możliwości przedawkowania witaminy D3 w procesie opalania i podczas stosowania diety, ponieważ organizm człowieka sam mądrze steruje regulacją pożądanego poziomu tejże witaminy w ciele przez melaninę. Melanina to barwnik skórny, który decyduje o karnacji. Natomiast w przypadku, kiedy zaczynasz przyjmować witaminę D3 jako suplement, może ci grozić nadmiar witaminy D. Skutki uboczne zobaczysz dość szybko, a są nimi:
  • ogólne osłabienie organizmu,
  • biegunka,
  • nudności,
  • wzmożone pragnienie,
  • spowolnienie wzrostu i/lub opóźnienie rozwoju umysłowego,
  • ból głowy oraz oczu,
  • zwiększone oddawanie moczu (mocz może być mętny),
  • brak apetytu i/lub metaliczny smak w ustach,
  • stany zapalne skóry,
  • nieregularna praca serca,
  • rozdrażnienie, nadpobudliwość, nadmierna nerwowość.
Dlatego zawsze zaczynaj suplementację witaminy D (a także innych mikroelementów, witamin i pierwiastków ważnych dla organizmu człowieka) po konsultacji z lekarzem.

Sprawdź jakie są źródła witaminy D.

Witamina D – skutki uboczne nadmiaru wiążą się z tym, że w naczyniach krwionośnych oraz w organach ciała człowieka zaczyna się odkładać większa ilość wapnia, niż jest to przewidziane dla funkcjonowania zdrowego organizmu. Może dojść do powiększenia śledziony oraz wątroby. Kolejna istotna konsekwencja to niewydolność nerek oraz nadciśnienie tętnicze.

Witamina D3 nadmiar – ile to jest?

Przedawkowanie następuje z reguły podczas przyjęcia dawki w ilości 100 000 UI. Standardowa dobowa dawka dla człowieka dorosłego wynosi 800 UI. Jednak, aby doszło do zatrucia witaminą D, musiałbyś przyjmować dawki powyżej wspomnianych 100 000 UI przez długi czas. Jeśli jednorazowo (albo nawet przez kilka dni z rzędu) pomylisz się przy odmierzaniu ilości, nic ci nie grozi. Ale bądź czujny i lepiej nie przekraczaj zalecanej dobowej ilości.

Jakie objawy powoduje nadmiar witaminy D? Dowiedz się więcej!

Jakie są skutki uboczne braku witaminy D3?

Z racji położenia Polski na kuli ziemskiej, kąt padania promieni słonecznych od września do końca kwietnia (oraz ich natężenie i ilość) jest zbyt mały, by ciało człowieka syntezowało witaminę D przez skórę. Dlatego nawet do 90% osób żyjących w Polsce ma niedobór tej witaminy. Skutki uboczne niedoboru witaminy D3 prowadzą do chorób układu kostnego oraz do zapadania na szereg chorób cywilizacyjnych.

Decyzję o suplementacji podejmij zawsze po konsultacji z lekarzem prowadzącym, by wykluczyć, czy nie ma żadnych przeciwskazań, abyś regularnie przyjmował tę witaminę oraz aby dostosować niezbędną jej ilość.

Witamina D3 skutki uboczne niedoboru – jakie są?

Brak odpowiedniej diety oraz potrzebnego poziomu nasłonecznienia powoduje niedobór D3. Objawy niedoboru witaminy D3 to: - zły nastrój, depresja, chandra, - większa wrażliwość ciała na ból, - osłabienie mięśni całego ciała, - zwiększona podatność kości za złamania, - stres, nerwowość, podwyższone ciśnienie krwi.

Jakie są przeciwskazania do suplementacji witaminy D3?

Nie stosuj witaminy D3, jeśli jesteś uczulony lub nadwrażliwy na nią. Jeśli cierpisz na wapniową kamicę nerek albo niewydolność nerek – również nie przyjmuj tej witaminy. W przypadku, gdy stosujesz leki przeciwpadaczkowe, tiazydy, ryfampicynę, zażywasz magnez albo ciekłą parafinę – nie suplementuj witaminy D3. Ona bardzo silnie reaguje z podanymi substancjami, więc lekarze i farmaceuci nie zalecają połączeń tego typu.

Witamina D3 i K2 – skutki uboczne

K2 i D3 stoją na straży mocnych kości, uczestnicząc w przemianach wapniowo-fosforanowych. Witamina K2 działa komplementarnie do witaminy D3. Sprzyja mineralizacji kości, wspomaga funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego. Większość osób nie dostarcza K2 do organizmu w wystarczającej ilości w diecie, potrzebna jest więc suplementacja.

Przeciwwskazaniem do suplementowania K2 jest stosowanie leków przeciwzakrzepowych. Jeśli zatem zauważasz jakikolwiek defekty funkcjonowania układu kostnego oraz krążeniowego, czas zbadać poziom witamin D3 i K2.

Ciąża a witamina D – jakie są zalecenia?

Kobiety w ciąży powinny przykładać szczególną staranność do dbałości o zdrowie, aby i mama, i rosnące dziecko, czuły się dobrze i prawidłowo znosiły przebieg okresu ciąży. Witamina D działa na płód i gwarantuje odpowiednią ilość wapnia, który jest niezbędny do prawidłowego rozwoju układu kostnego u dziecka. W okresie ciąży nadmiar witaminy D3 – tak samo jak niedobór – może być groźny dla mamy i dziecka. Zbyt mała ilość D3 to ryzyko zaburzeń pracy mózgu, a nadmiar – deformacji kostnych dziecka.

Jeśli spodziewasz się dziecka, powinnaś zacząć przyjmować witaminę D3 nie później niż od początku drugiego trymestru. Ilość konsultuj z lekarzem prowadzącym ciążę. Waha się ona w przedziale 1500 - 2000 j.m. na dobę. Jeśli karmisz mlekiem swoje dziecko, także pamiętaj o odpowiedniej suplementacji. Ważne – pamiętaj o systematycznej kontroli poziomu witaminy D3 we krwi.
Witaminy D i K to związki dobrze rozpuszczające się w tłuszczach. Przy ich stosowaniu, regularnie używaj dobrej jakości olejów w diecie. Na zdrowie!

Sprawdź także witaminy rozpuszczalne w wodzie.

Autor: Ewa Doniec