Data publikacji:

Wegetariański pasztet z selera – przepis

Jesteś wegetarianką i poszukujesz bezmięsnych zamienników tradycyjnych potraw? A może po prostu od czasu do czasu lubisz spróbować czegoś nowego? Jeśli tak, koniecznie sprawdź przepis na pasztet z selera. Zero mięsa, sto procent smaku!
pasztet z selera

Prozdrowotne właściwości selera

Warto zacząć od tego, dlaczego warto włączyć seler do codziennego jadłospisu. To warzywo , które najlepiej znasz z domowych zup, wspaniale wpływa na zdrowie, zmniejszając ryzyko wystąpienia wielu chorób, a nawet lecząc już te obecne.

Seler posiada aż dwukrotnie więcej witaminy C niż cytryna! Dzięki temu doskonale wspomaga odporność organizmu i uszczelnia naczynia krwionośne. Witamina C - właściwości, jakie jeszcze ma znaczenie dla naszego organizmu.

Seler jest cennym źródłem witamin z grupy B, istotnych dla prawidłowej pracy układu nerwowego.

Chcesz być młoda jak najdłużej? Chrup seler. Podobno gwiazdy Hollywood zajadają się nim, ponieważ posiada ogromne ilości witaminy E, zwanej witaminą młodości.

Seler to najbogatsze źródło fosforu wśród warzyw. Posiada również sporo cynku i potasu. Te pierwiastki sprawiają, że seler dobrze wpływa na pracę układu krwionośnego oraz obniża ciśnienie krwi.

Jeśli zależy ci, aby zrzucić kilka kilogramów, warto jeść seler. To warzywo skutecznie usuwa toksyny, poprawia pracę metabolizmu, a ponadto na długo zapewnia uczucie sytości.

To tylko niektóre z wielu zalet korzenia selera. Jak go jeść, aby był nie tylko zdrowy, ale i smaczny?

Jak jeść seler?

Jak w przypadku większości warzyw, najzdrowszym wyborem będzie seler w postaci surowej, dodany np. do sałatki. Wiele osób nie przepada jednak za smakiem tego warzywa, przez co w ogóle rezygnuje z jego jedzenia.

To błąd! Seler może grać główne skrzypce w wielu pysznych potrawach, a odpowiednio przyprawiony zyskuje zupełnie inny charakter. Doskonałym tego przykładem jest pasztet z selera, który wielu osobom smakuje bardziej, niż mięsny oryginał.

Pasztet warzywny z selera. Co to takiego?

To nic innego, jak starty na tarce, a następnie pieczony seler z odpowiednimi dodatkami. Taki wege pasztet może być znakomitym rozwiązaniem dla osób niejedzących mięsa, ale i dla tych, którzy lubią kuchenne eksperymenty.

Jak zrobić pasztet z selera? Pasztet pieczony - przepis

Przygotowaliśmy prosty przepis na pasztet warzywny, który z pewnością ci się uda. Doskonale komponuje się z pieczywem, a osoby na diecie tradycyjnej mogą śmiało potraktować go jako dodatek do mięs. Spróbuj sama!

Składniki:

  • 2 selery,
  • 4 jajka,
  • 2 cebule,
  • 200 g masła,
  • sól, pieprz do smaku,
  • 250 g bułki tartej.
Przygotowanie:
  1. Selery obierz, umyj i zetrzyj na tarce o dużych oczkach wraz z cebulą. Dokładnie wymieszaj, a następnie duś na maśle, aż masa stanie się miękka.
  2. Uduszony z cebulą seler odstaw do ostygnięcia. Następnie dodaj jajka oraz przyprawy i wszystko razem dokładnie wymieszaj.
  3. Formę do pieczenia posmaruj masłem i wysyp bułką tartą. Przełóż do formy masę selerową. Ile piec pasztet? Wystarczy 1 godzina w temperaturze 160 stopni Celsjusza w trybie „góra-dół”.
Uwaga: swój pasztet z selera możesz dowolnie urozmaicać; dobierając odpowiednie dodatki przygotujesz pasztet z selera i marchewki czy też pasztet z selera i pieczarek. Wystarczy dodać do masy wybrane warzywa na etapie duszenia.

Jak zrobić wegański pasztet z selera bez jajek?

Jeśli jesteś weganką i nie chcesz używać jajek, do przygotowania pasztetu z selera wykorzystaj ugotowaną kaszę jaglaną, która zapewni pasztetowi spójną konsystencję.

Banalnie prosty przepis na doskonały pasztet warzywny zaskoczy zarówno ciebie, jak i twoich najbliższych. Spróbuj sama, a gwarantujemy, że zakochasz się w selerze!

Autorka: Joanna Stanuch