Data publikacji:

Suplementacja cynku. Ile cynku dziennie można przyjmować?

Cynk jest składnikiem mineralnym, który odpowiada za wiele procesów w organizmie. W sezonie jesienno-zimowym jest szczególnie ceniony przez swoje właściwości niezbędne dla prawidłowego działania systemu odpornościowego. Istnieją jednak zasady, których powinniśmy się trzymać, by dostarczany organizmowi cynk był jak najlepiej przyswajalny. W jaki sposób można zmaksymalizować działanie cynku? Czy suplementacja cynku jest konieczna?
sumplementacja cynku

Jak cynk wpływa na organizm?

Od dawna znane jest dobroczynne działanie cynku na procesy zachodzące w ciele człowieka. Cynk reguluje prawidłowe działanie zmysłu węchu i smaku, jest odpowiedzialny za metabolizm alkoholu, a także jest składnikiem niezbędnym do produkcji hormonów i ich sprawnego funkcjonowania.

Ten składnik mineralny pełni znaczącą rolę w układzie nerwowym człowieka. Zapewnienie odpowiedniego poziomu cynku wspomaga procesy zapamiętywania i uczenia się. Jest on odpowiedzialny za przewodzenie sygnałów w mózgu. Osoby, które chcą wesprzeć swoją pamięć oraz układ nerwowy, mogą suplementować cynk wzbogacony o kwasy DHA i EPA.

Nie bez przyczyny cynk występuje również w tabletkach mających na celu poprawę stanu włosów i paznokci – jest to składnik, którego niedobór wpływa między innymi na łamliwość płytki paznokcia czy wypadanie włosów. Osoby borykające się z problemami skórnymi również mogą liczyć na zbawienne działanie cynku.

Udowodniono, że oprócz wymienionych korzyści, cynk pełni ważną rolę w procesie tolerancji glukozy oraz wpływa na neutralizację nadmiaru wolnych rodników. W przypadku, gdy w organizmie zachodzi stan zapalny, cynk wpływa na jego zmniejszenie i złagodzenie. Jak widać, cynk jest nieocenionym składnikiem dla prawidłowego funkcjonowania kluczowych funkcji całego organizmu.

Cynk – dlaczego jest ważny podczas Covid-19?

Cynk odpowiada za prawidłowe odczucia węchowe i smakowe, dlatego jest ważnym składnikiem w dobie Covid-19. Podczas tej choroby często występuje zaburzenie węchu i smaku. Osoby po przejściu choroby miewają niedobory tego składnika. W takiej sytuacji lekarze zalecają suplementację cynku, np. cynkiem w tabletkach. Inną chorobą, w której przydatny może okazać się cynk, jest depresja – udowodniono, że zapewnienie odpowiedniego poziomu cynku łagodzi jej przebieg. Osoby z obniżoną odpornością mogą przyjąć cynk razem z olejem z wątroby rekina oraz witaminą D.

Ile można przyjmować cynku dziennie?

Dawkowanie dzienne cynku wśród dorosłych to (średnio): dla kobiet dawka 8 mg, a dla mężczyzn 11 mg. Można zapewnić odpowiedni poziom cynku w diecie – roślinnej i zwierzęcej, a także przyjmować tabletki z cynkiem. Przed podjęciem decyzji o suplementacji cynku, warto zbadać jego poziom w organizmie. Posiadając wiedzę na temat poziomu niedoboru, można ustalić indywidualną dawkę cynku potrzebną dla danej osoby. Badanie poziomu cynku wykonujemy poprzez badanie krwi. Podczas takiego badania nie trzeba być na czczo.

Jak suplementować cynk?

Ważną zasadą jest niespożywanie cynku z niektórymi innymi ważnymi składnikami. Cynku nie spożywamy z żelazem, wapniem, miedzią i magnezem. Związki te neutralizują wzajemnie swoje działanie. Przyjmując cynk z tymi składnikami, sprawimy, że będzie się gorzej wchłaniać. Związki te powinny więc być przyjmowane w większych odstępach czasowych, np. o różnych porach dnia.

Które produkty zawierają cynk?

Cynk występuje w wielu produktach spożywczych. Jego źródłem są między innymi: kasza gryczana, mięso, podroby, orzechy, jaja, pestki dyni. Dobrym źródłem cynku są nasiona roślin strączkowych, a także owoce morza. Obecny jest również w serach podpuszczkowych. Należy zaznaczyć, że cynk z produktów zwierzęcych jest lepiej przyswajalny dla naszego organizmu niż ten pochodzący ze źródeł roślinnych. W przypadku osób, które nie spożywają produktów pochodzenia zwierzęcego, może być konieczna suplementacja cynku, najlepiej po sprawdzeniu poziomu tego składnika w organizmie. Moczenie roślin strączkowych, a także dodawanie nieco octu jabłkowego do roślin bogatych w cynk może poprawić nieco przyswajalność cynku pochodzenia roślinnego.

Objawy niedoboru cynku

Cynk jest na tyle ważnym składnikiem dla naszego organizmu, że jego niedobór może przynosić uciążliwe konsekwencje. Przede wszystkim niedobór tego składnika wpływa na pogorszenie odczuwania smaku i węchu, skutkuje również obniżoną odpornością organizmu. Brak odpowiedniej ilości cynku sprawia, że rany długo się goją. Co ważne, niedobór cynku może wpłynąć na rozwój depresji i jej przebieg, ponieważ gdy brakuje tego elementu w organizmie, wytwarza się nadmierna produkcja wolnych rodników i kwasu chinolinowego. Podwyższony poziom kwasu chinolinowego zaobserwowano u osób z tendencjami samobójczymi. Warto pamiętać, by w przypadku depresji zachować prawidłowy poziom cynku, który wpływa na obniżenie poziomu tego kwasu w organizmie.

Czy cynk można przedawkować?

Jak prawie każdy przyjmowany suplement, tak i cynk można przedawkować. Nie kierujmy się zasadą „im więcej, tym lepiej”. Zapewnienie zbyt dużej dawki tego składnika w organizmie skutkuje obniżeniem odporności. Uzyskamy więc efekt odwrotny od zamierzonego. Nadmierna ilość cynku wpływa negatywnie na wchłanianie żelaza. Warto zaznaczyć, że zbyt duża ilość cynku jest szkodliwa dla neuronów, więc starając się o poprawę zapamiętywania i sprawności umysłowej, warto wystrzegać się zbyt dużej ilości tego składnika.

Który cynk wybrać? Rodzaje suplementów zawierających cynk

Podczas wyboru odpowiedniego suplementu zawierającego cynk, należy kierować się objawami i dolegliwościami organizmu. Przykładowo osoba, której włosy wypadają, paznokcie łamią się, a skóra sprawia problemy, może przyjmować cynk łącznie z innymi składnikami wzmacniającymi kondycję skóry i włosów. W takim przypadku preparaty zawierające cynk wzbogacane są w selen, witaminy z grupy B, witaminę A oraz biotynę.

Cynk dla osób, które są rozkojarzone, mają problem ze skupieniem się i zapamiętywaniem, wzbogacony jest w kwasy DHA. Gdy borykasz się z obniżoną odpornością i podatnością na nawracające infekcje, najlepszym suplementem z cynkiem będzie ten, który zawiera również olej z wątroby rekina. Jak widać, istnieje wiele rodzajów suplementów zawierających cynk. Warto odpowiednio dobrać cynk w tabletkach, by dodatkowe składniki zawarte w suplemencie wspomogły jego działanie.

Cynk jest niezbędnym elementem do prawidłowego funkcjonowania wielu procesów zachodzących w organizmie. Na dodatek jest składnikiem, którego nie potrzeba dostarczać w dużych ilościach, by spełniał swoje zadanie. Wystarczy zapewnienie optymalnej dawki, by poprawić funkcjonowanie układu nerwowego oraz układu odpornościowego. Niedobór tego składnika natomiast może nieść ze sobą problematyczne konsekwencje. Kierując się wskazówkami odnośnie suplementacji, dostarczenie odpowiedniej dawki cynku oraz jego prawidłowe wchłonięcie nie powinno stanowić problemu. Należy pamiętać, że cynk jest nieodzownym elementem zachowania sił umysłowych i witalnych w organizmie.

Autor: Justyna Belkiewicz