Data publikacji:

Jakie będą najlepsze witaminy na włosy?

Piękne włosy i paznokcie to wizytówka każdej kobiety. Nic więc dziwnego, że poświęcamy mnóstwo czasu na ich pielęgnację. Niestety, czasem nawet najlepsze kosmetyki nie są w stanie przeciwdziałać wypadaniu czy matowieniu włosów. Jak więc zachować idealną fryzurę bez wydawania majątku? Odpowiedzią może okazać się urozmaicenie diety! Dlaczego włosy tracą piękny wygląd? Jakie witaminy na włosy będą najlepsze? Dowiesz się w tym artykule!
witaminy na włosy

Przeczytaj również: Olej z czarnuszki na włosy i twarz – jak działa?

Dlaczego włosy straciły swój blask?

Organizm człowieka jest bardzo mądry, a jego głównym celem jest przetrwanie. Właśnie z tego powodu składniki mineralne z pokarmu, który mu dostarczamy, są najpierw przekazywane do najważniejszych części ciała - serca, mózgu, wątroby czy nerek. W przypadku niedoborów witamin lub innych składników może okazać się, że nie wystarcza ich do codziennego wspierania włosów i paznokci, ponieważ nie są one najważniejsze dla przetrwania organizmu.

Właśnie z tego powodu to włosy i paznokcie tracą swoją pierwotną kondycję podczas odchudzania czy zimową lub jesienną porą - wtedy dostarczamy organizmowi zbyt mało witamin. Jakich składników potrzebuje organizm, byś mogła cieszyć się piękną fryzurą i mocnymi paznokciami? Podpowiadamy, jakie witaminy na włosy będą najlepsze!

Witaminy na włosy - spójrz na początek alfabetu!

Odpowiedź na pytanie, jakie witaminy na włosy są najlepsze, kryje się na początku alfabetu. Na kondycję naszych włosów wpływają bowiem witaminy A, z grupy B, C, D oraz E. Każda z nich odpowiada za inną funkcję w organizmie, jednak ich prawidłowy poziom pozytywnie wpływa na wygląd włosów i paznokci. Gdzie znajdziemy te witaminy i za co odpowiadają?
  • Witamina A chroni przed nadmiernym wypadaniem włosów, wzmacnia je i sprawia, że stają się silne i gęste. Występuje w wątróbce oraz tłustych mięsach, a także jajach, serze, maśle, pełnotłustym mleku oraz w warzywach: marchwi, pomidorach, papryce i zielonych warzywach liściastych.
  • Witaminy z grupy B stymulują wzrost włosów i chronią je przed wpływem czynników zewnętrznych, a nawet przeciwdziałają łupieżowi. Znajdziesz je w ziarnach zbóż, orzechach, bananach, wątróbce, czerwonym mięsie czy pieczarkach.
  • Witamina C, czyli jedna z najbardziej znanych witamin wspierających układ odpornościowy. Witamina C tworzy również kolagen, który jest budulcem włosów. Występuje w papryce, kapuście kiszonej, pomidorach, czarnej porzeczce czy dzikiej róży, a także w owocach cytrusowych. Dobrym pomysłem jest także zażywanie suplementów z witaminami.
  • Witamina D, na której niedobór cierpi większość z nas. Brak witaminy D może przyczyniać się do wypadania włosów. W diecie znajdziemy ją w mleku i jego przetworach, wątróbce wieprzowej, jajach czy rybach morskich. Aby uzupełnić witaminę D, konieczna jest także codzienna ekspozycja na słońce. Lekarze zalecają również suplementację witaminy D w dawkach do 4000 jednostek w okresie jesienno-zimowym i 2000 jednostek przez pozostałą część roku.
  • Witamina E, której niedobór sprawia, że włosy stają się matowe. Witamina ta znajduje się w migdałach, oleju sojowym czy ziarnach zbóż.

Biotyna na piękne włosy i paznokcie

Biotyna, czyli witamina H, to kolejny składnik, który świetnie wpływa na kondycję włosów. Zapobiega łysieniu i siwieniu, a także sprawia, że włosy stają się gęste i błyszczące. Na co dzień znajdziemy biotynę w orzechach, szpinaku czy sardynkach. W aptekach znajdziemy także suplementy diety z biotyną, które uzupełniają niedobory witaminy H i poprawiają kondycję włosów.

Witaminy na włosy znajdziemy zarówno w codziennej diecie, jak i wielu suplementach, po które warto sięgać zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. Pamiętajmy, że przyjmowane witaminy będą znacznie lepiej wchłaniane w towarzystwie tłuszczy, dlatego ich również nie powinno zabraknąć w codziennej diecie.
Autorka: Olga Sadowska