Data publikacji:

Imbir a nadciśnienie: jaki ma wpływ?

Oprócz intensywnego smaku i ostrego zapachu ma wiele właściwości prozdrowotnych. Dodawanie jego plasterków do herbaty to tylko szczypta tego, co dobrego możesz zrobić dla swojego organizmu, jeśli stosujesz imbir. Szukasz informacji na temat „imbir a nadciśnienie: jaki ma wpływ”? W tym miejscu dowiesz się, że zależność „imbir a wysokie ciśnienie” istnieje naprawdę i odkryjesz, jak spożywać imbir, aby wpływał korzystnie na ciało.
imbir a nadciśnienie

Imbir – właściwości – a nadciśnienie

Właściwości imbiru są szerokie. Wymieniamy najważniejsze z nich, dzięki którym korzeń imbiru jest powszechnie stosowany w kulinariach, medycynie konwencjonalnej i ziołolecznictwie. Imbir wykazuje następujące działanie na organizm człowieka:
  • rozgrzewające,
  • poprawiające trawienie,
  • przeciwzapalne, przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe,
  • grzybobójcze.
Imbir zawiera: witaminę C, witaminy z grupy B i wapń. Jest źródłem fosforu, żelaza i magnezu. A oprócz tego ma nieco białka, błonnika i tłuszczu. Herbata z imbirem albo napar z imbiru łagodzą kaszel, rozrzedzają śluz i hamują skurcze oskrzeli. Dodatkowo – działają przeciwgorączkowo i przeciwbólowo, więc jeśli dopadła cię infekcja górnych dróg oddechowych, koniecznie wkrój imbir do ciepłego naparu.

Jeśli chcesz zaserwować sobie coś skutecznie działającego, a przy tym w pełni naturalnego, zrób napój z imbirem. Dodaj cynamon, kurkumę i nie żałuj cytryny. Gdy przestygnie – wlej miód naturalny. Taka kuracja to natychmiastowe rozgrzanie przeziębionego organizmu. Wykazano także, iż imbir ma właściwości obniżające ciśnienie tętnicze krwi. Ponadto podawanie imbiru może polepszać przepływ krwi przez naczynia krwionośne. Poniżej znajdziesz odpowiedzi dotyczące relacji „imbir a nadciśnienie”.

Imbir a nadciśnienie tętnicze – jaki ma wpływ?

Zawarty w imbirze gingerdion (antyoksydant fenolowy) wykazuje właściwości obniżania ciśnienia krwi. Substancja ta (oraz inne, takie jak na przykład cyneol) wpływa na redukcję poziomie cukru we krwi, poprawę przemiany materii, spadek poziomu cholesterolu. Działa także immunostymulacyjnie.

Imbir a leki na nadciśnienie – jak to połączyć?

Osoby zażywające leki na nadciśnienie powinny być ostrożne przy spożywaniu imbiru. Najważniejsza zasada to: zachować umiar i z niczym nie przesadzać. Imbir a tabletki na nadciśnienie wykazują bowiem taką zależność, że łączenie imbiru z farmaceutykami zwiększa ryzyko osiągnięcia zbyt niskiego poziomu ciśnienia krwi. Jeśli więc stosujesz leki na nadciśnienie i chcesz zajadać imbir, skonsultuj się z lekarzem prowadzącym.

Przeciwskazania do stosowania imbiru

Jeśli znajdujesz się w którejś z czterech wymienionych poniżej grup, uważaj przy stosowaniu imbiru. Jego zażywanie skonsultuj ze lekarzem specjalistą. Imbiru powinny bowiem unikać:
  • osoby z przewlekłymi chorobami układu pokarmowego (refluks, wrzody żołądka),
  • osoby chore na hemofilię,
  • kobiety w ciąży i karmiące piersią – zachowaj zasadę zdrowego rozsądku,
  • osoby z wysokim ciśnieniem – stosuj imbir z bardzo dużą ostrożnością, aby zanadto nie obniżyć poziomu ciśnienia tętniczego krwi, bo imbir i nadciśnienie nie idą w parze. Kłącze imbiru zmniejsza ciśnienie krwi. Jeśli przyjmujesz leki hipotensyjne – uważaj!
Imbir a nadciśnienie oraz imbir a leki na nadciśnienie - lepiej uważaj Imbir a ciśnienie krwi prezentuje taką zależność, że kłącze imbiru w naturalny sposób obniża ciśnienie tętnicze krwi.

Jeśli jednak stosujesz leki na nadciśnienie, imbir może wchodzić w interakcje z nimi (zwłaszcza z lekami przeciwzakrzepowymi i opartymi na insulinie). Istnieje ryzyko, że imbir (nawet kilka plastrów dziennie dodanych do herbaty) hamuje pozytywne działanie leków na cukrzycę i na nadciśnienie.

Ile imbiru dziennie stosować?

Dzienna dawka korzenia imbiru dla osoby dorosłej to 4-5 gram. Dzieci poniżej 3 lat nie powinny jeść imbiru.

Jak spożywać imbir?

Imbir możesz spożywać na surowo oraz dodawać do potraw jako przyprawę oraz dodatek do koktajli w postaci sproszkowanej. Popularne są też soki, nalewki i syropy z imbiru. Specjaliści od odporności oraz zdrowego odchudzania polecają picie na czczo szklanki ciepłej wody z dużą ilością soku z cytryny oraz kilkoma plastrami imbiru. Stosuj imbir do dań kuchni indyjskiej i orientalnej, a także polskiej.

Czy obierać imbir?

Obierać imbir czy nie? To zależy od tego, jak lubisz. Skórka zawiera właściwości podobne do tych, które kryją się w miąższu, a nawet jest od niego bogatsza… w błonnik. Jeśli wolisz nie zdejmować skóry z imbiru, pamiętaj, aby przed dodaniem do herbaty, wody albo jedzenia solidnie wymyć korzeń w gorącej wodzie, najlepiej z użyciem szczoteczki do mycia warzyw i owoców.

Jak przechowywać imbir?

Imbir umieść w suchym, ciemnym miejscu, z dostępem do świeżego powietrza. Możesz trzymać go przez 3-4 tygodnie w lodówce, ale pamiętaj o zawinięciu kłącza w papierowy ręcznik. Imbir można mrozić, a proces ten nie wpływa znacząco na jego właściwości prozdrowotne.

Czy imbir uczula?

Alergie na imbir należą do rzadkości, ale oczywiście mogą wystąpić. Jeśli więc spożywałeś imbir, a odczuwasz ból brzucha, masz biegunkę albo wysypkę, odstaw imbir i przyjrzyj się uważnie swojemu organizmowi. Nadmierne spożycie imbiru to także kołatanie serca, zawroty głowy i osłabienie. Szczególną ostrożność zachowaj, gdy stosujesz imbir po raz pierwszy. Pamiętaj, że imbir może obniżać ciśnienie krwi.

Jeśli więc przyjmiesz leki na nadciśnienie, zachowaj szczególną uwagę przy spożywaniu imbiru i skonsultuj to z lekarzem. Nawet mała ilość może bowiem spowodować, że stosowane leki zaczną źle działać na twój organizm.
Autor: Ewa Doniec