Data publikacji:

Dietetyczny grill - co dietetycznego przygotować na grilla?


Polacy kochają grillowanie. Gdy tylko aura staje się sprzyjająca, szukamy okazji, by spotkać się ze znajomymi przy grillu. Najczęściej grillujemy mięso - karkówkę lub boczek, rzadziej zaś sięgamy po dietetyczne potrawy na grilla. Tymczasem grill umożliwia przygotowanie pysznych i zdrowych dietetycznych dań. Jak przygotować dietetycznego grilla? Przedstawiamy zasady zdrowego grillowania!
grill

Dietetyczne dania z grilla - co zrobić, by grillowanie było zdrowe?


Zanim zaczniemy opowiadać o zdrowych pysznościach, które możecie przygotować na grillu, musimy poświęcić chwilę na zgromadzenie informacji o tym, co zrobić, by grillowanie było zdrowe. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na rodzaj grilla, z którego korzystamy. Najpopularniejsze grille to te węglowe, jednak korzystanie z nich może mieć przykre konsekwencje dla zdrowia. Choć wiele osób uważa, że dania z grilla węglowego mają specyficzny, niezastąpiony smak, ich nadmierne spożywanie nie jest zdrowe. Podczas takiego grillowania uwalniane są substancje rakotwórcze, które później zjadamy wraz z posiłkiem.

Lepszym pomysłem będzie zatem skorzystanie z grilla gazowego. Choć taki grill jest droższy od tradycyjnego, warto zdecydować się na niego z uwagi na zdrowie. Ponadto grill gazowy jest prostszy w użyciu - nie wymaga długotrwałego rozpalania z wykorzystaniem rozpałki i nie generuje bałaganu w postaci węglowego pyłu.

Jeśli nie masz możliwości korzystania z grilla gazowego, zawsze używaj specjalnych tacek do grillowania. Pomogą one zniwelować problem kapiącego tłuszczu na rozżarzony węgiel. Dzięki temu zmniejszy się ilość wytwarzanych substancji rakotwórczych.

Dietetyczne potrawy na grilla - mięso


Jeśli jesteś na diecie i zależy ci na zdrowym jedzeniu z grilla, lepiej zrezygnuj z tradycyjnych kiełbasek, karkówki czy boczku. O wiele lepszym rozwiązaniem będzie ugrillowanie kurczaka lub indyka. Pamiętaj jednak, że oba te mięsa są stosunkowo chude, dlatego dla lepszego smaku warto zamarynować je z odrobiną oleju rzepakowego z dodatkiem przypraw. Tak ugrillowane mięso zjadaj z dużą ilością warzyw, najlepiej bez dodatkowych sosów.

Na grillu świetnie sprawdzają się także ryby. Bardzo popularne jest grillowanie łososia, który smakuje przepysznie z odrobiną soku z cytryny! Nie zapominaj, że łosoś ma w sobie dużo tłuszczu i jego porcja nie powinna przekraczać 90-100 g. Szaszłyki to kolejny pomysł na dietetyczne potrawy z grilla. W tym przypadku daj się ponieść fantazji! Na patyczki do szaszłyków nadziej mięso, ale też warzywa - paprykę, cukinię, a nawet ziemniaki czy bataty. Świetnie sprawdzą się również: cebula, pieczarki, bakłażany. Możesz również przygotować szaszłyki z owoców, np. z truskawek i ananasów.

Grillowanie warzyw


Dietetyczne potrawy na grilla to także warzywa. Doskonałym wyborem będą dobrze znane nam ziemniaki, które ugrilluj z dodatkiem ulubionych przypraw. Świetnie sprawdzi się również cukinia - oprószona solą i pieprzem smakuje doskonale. Na grillu możesz też położyć szparagi, bataty czy korzeń selera. Ogranicza cię tylko wyobraźnia!

Dietetyczne potrawy na grilla mogą być pyszne i dostarczać tyle samo satysfakcji, co tradycyjne kiełbasy czy karkówka. Jeśli więc jesteś na diecie, śmiało korzystaj z naszych przepisów. Pamiętaj jednak, by kontrolować porcje, aby nie przekroczyć dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Do każdego dania dokładaj surowe warzywa, bogate w witaminy i błonnik. Ciesz się dietetycznymi potrawami z grilla w towarzystwie przyjaciół lub rodziny!
Autor: Olga Sadowska