Data modyfikacji:

Alfabet Zdrowia: śliwki

Autor: Paulina

Węgierki, mirabelki i renkloda - czy już wiesz, o czym mowa? Historia śliwek w diecie człowieka ma już 6000 tys. lat! Nic dziwnego, owoce mają rewelacyjny wpływ na Twój organizm. Przedstawiamy właściwości odżywcze i zdrowotne śliwek.

Do Europy trafiły z Bliskiego Wschodu dzięki Grekom i Rzymianom. Do dziś śliwki są cenionym składnikiem naszej kuchni. Lubimy je za ich smak i właściwości odżywcze i zdrowotne. W naszym kraju owoce są bardzo popularne i łatwo dostępne, a w sezonie również tanie. Bez trudu kupimy je w postaci świeżej, mrożonej i suszonej (lub wędzonej). Ponadto stanowią składnik m.in. smacznych przetworów, kompotów i syropów, a także herbat i leków!

Właściwości odżywcze i zdrowotne śliwek

Najczęściej spożywane są pod postacią surowych lub suszonych owoców. Różnią się one nie tylko stopniem przetworzenia, ale również zawartością składników.

Ogólnie o śliwkach

Śliwki są źródłem cennych witamin i minerałów. Owoce zawierają duże ilości witamin A, E oraz z grupy B, a ponadto potasu, fosforu, żelaza, magnezu i wapnia. Najczęściej podkreślana jest jednak ich zasobność w błonnik spożywczy - pektynę, która w połączeniu z kwasami winowym i jabłkowym skutecznie oczyszcza organizm z toksyn i poprawia działanie układu trawiennego. Regularne jedzenie śliwek pomaga zwalczyć problemy z zaparciami. Dodając je natomiast do ciężkostrawnych potraw (np. bigos, pieczeń), ułatwiasz ich trawienie i zapobiegasz przykrym przypadłościom, takim jak: wzdęcia, uczucie obrzmienia, przepełnienia, gazy.

Śliwki są dobre nie tylko na trawienie. Okazuje się, że stanowią również naturalny środek przeciwnowotworowy. Znajdujące się w nich polifenole hamują rozwój komórek nowotworowych, działają antyoksydacyjnie i przeciwmiażdżycowo. Lekarze i badacze zauważyli także, że pozytywnie wpływają na nasz ośrodek nerwowy i mogą poprawiać nasze samopoczucie (w tym łagodzić stres).

Na grafice: 1. Sok z suszonych śliwek Rabenhorst, 3,99 zł

Śliwki surowe a suszone

Istnieją dwie zasadnicze różnice między śliwkami surowymi i suszonymi. Po pierwsze, owoce charakteryzują się inną kalorycznością. Świeży miąższ zawiera niecałe 50 kcal (dla porcji 100 g), susz natomiast ma nawet sześciokrotnie wyższą kaloryczność (250-300 kcal). Dlatego należy zachować umiar w jedzeniu suszonych owoców.

Kolejną jest zawartość składników odżywczych i mineralnych. Pod tym względem bezapelacyjnym zwycięzcą jest śliwka suszona. Ilość witamin, błonnika i minerałów jest kilkukrotnie wyższa niż w surowym owocu.

Śliwki - na co uważać?

Przede wszystkim śliwkami nie należy się przejadać. Nie dotyczy to jedynie kaloryczności samego owocu, lecz także skutków ubocznych związanych z "przedawkowaniem" błonnika. W efekcie możemy dostać wzdęć, a nawet biegunki.

Kolejną ważną kwestią jest toksyczność pestki. Tak, pestki śliwki zawierają amygdalinę. Dlatego podczas wyboru śliwek warto zwrócić uwagę, czy część jadalna dobrze od niej odchodzi.

ryż basmati

Czy ryż basmati jest zdrowy? Ile ma kalorii? Właściwości ryżu basmati

2020-05-23
Ryż jest jednym z najpopularniejszych produktów spożywczych na całym świecie. Duży wybór gatunków tego zboża sprawia, że każdy bez problemu znajdzie ten idealnie dopasowany do indywidualnej diety. Jedną ze sławniejszych odmian jest ryż basmati. Jakie są jego właściwości odżywcze i jak wykorzystać go w kuchni?
tapioka

Tapioka – gdzie kupić?

2020-05-21
Tapioka to nic innego jak kasza wyrabiana z egzotycznej rośliny o nazwie maniok. Jakie właściwości ma tapioka oraz gdzie ją kupić? Sprawdź!
Produkty z niskim indeksem glikemicznym

Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jak ułożyć jadłospis na tydzień? Jakie produkty i zasady?

2020-02-21
Indeks glikemiczny (IG) jest parametrem, który pozwala na klasyfikowanie produktów spożywczych pod względem ich wpływu na podniesienie poziomu glukozy we krwi. Kontrola indeksu glikemicznego spożywanych posiłków jest szczególnie ważna dla cukrzyków, jednak coraz częściej zaleca się ją i zdrowym osobom, które chcą cieszyć się smukłą linią i zapobiegać wielu chorobom. Jak powinna wyglądać dieta o niskim indeksie glikemicznym? Sprawdź listę „dozwolonych” oraz „zakazanych” produktów.
Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie [PRZEPISY]

Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie. Przepisy ze zdjęciami

2019-12-10
Święta Bożego Narodzenia to czas odpoczynku, uśmiechu, bliskości, ale także moment wielu kulinarnych popisów. Jeśli chcesz zaskoczyć swoich bliskich, po tradycyjnym barszczu i karpiu podaj pyszny deser w postaci dobrego ciasta. Zastanawiasz się, jakie ciasta na Boże Narodzenie upiec tym razem, aby pozytywnie zaskoczyć rodzinę? Mamy dla ciebie kilka podpowiedzi! Przepisy na ciasta będą łatwe i proste w przygotowaniu. Sprawdź nasze pomysły na wigilijne przepisy na bożonarodzeniowe placki.
zdrowe ksiązki kucharskie

Zdrowe książki kucharskie – zobacz nasz ranking

2019-11-26
Zdrowe odżywianie to bardzo modny temat, który przyciąga coraz więcej osób. Jednak jak w prosty i szybki sposób zadbać o codzienne posiłki? Sprawdź
zdrowe przekąski

Zdrowe przekąski – pomysły na szybkie przegryzki

2019-10-02
Urządzasz imprezę i chcesz przyrządzić coś szybko oraz zdrowo? A może nie lubisz obiadów na mieście i wolisz wziąć do pracy coś z domu? Sprawdź!