Data publikacji:

Alfabet Zdrowia: śliwki

Autor: Paulina

Węgierki, mirabelki i renkloda - czy już wiesz, o czym mowa? Historia śliwek w diecie człowieka ma już 6000 tys. lat! Nic dziwnego, owoce mają rewelacyjny wpływ na Twój organizm. Przedstawiamy właściwości odżywcze i zdrowotne śliwek.

Do Europy trafiły z Bliskiego Wschodu dzięki Grekom i Rzymianom. Do dziś śliwki są cenionym składnikiem naszej kuchni. Lubimy je za ich smak i właściwości odżywcze i zdrowotne. W naszym kraju owoce są bardzo popularne i łatwo dostępne, a w sezonie również tanie. Bez trudu kupimy je w postaci świeżej, mrożonej i suszonej (lub wędzonej). Ponadto stanowią składnik m.in. smacznych przetworów, kompotów i syropów, a także herbat i leków!

Właściwości odżywcze i zdrowotne śliwek

Najczęściej spożywane są pod postacią surowych lub suszonych owoców. Różnią się one nie tylko stopniem przetworzenia, ale również zawartością składników.

Ogólnie o śliwkach

Śliwki są źródłem cennych witamin i minerałów. Owoce zawierają duże ilości witamin A, E oraz z grupy B, a ponadto potasu, fosforu, żelaza, magnezu i wapnia. Najczęściej podkreślana jest jednak ich zasobność w błonnik spożywczy - pektynę, która w połączeniu z kwasami winowym i jabłkowym skutecznie oczyszcza organizm z toksyn i poprawia działanie układu trawiennego. Regularne jedzenie śliwek pomaga zwalczyć problemy z zaparciami. Dodając je natomiast do ciężkostrawnych potraw (np. bigos, pieczeń), ułatwiasz ich trawienie i zapobiegasz przykrym przypadłościom, takim jak: wzdęcia, uczucie obrzmienia, przepełnienia, gazy.

Śliwki są dobre nie tylko na trawienie. Okazuje się, że stanowią również naturalny środek przeciwnowotworowy. Znajdujące się w nich polifenole hamują rozwój komórek nowotworowych, działają antyoksydacyjnie i przeciwmiażdżycowo. Lekarze i badacze zauważyli także, że pozytywnie wpływają na nasz ośrodek nerwowy i mogą poprawiać nasze samopoczucie (w tym łagodzić stres).

Na grafice: 1. Sok z suszonych śliwek Rabenhorst, 3,99 zł

Śliwki surowe a suszone

Istnieją dwie zasadnicze różnice między śliwkami surowymi i suszonymi. Po pierwsze, owoce charakteryzują się inną kalorycznością. Świeży miąższ zawiera niecałe 50 kcal (dla porcji 100 g), susz natomiast ma nawet sześciokrotnie wyższą kaloryczność (250-300 kcal). Dlatego należy zachować umiar w jedzeniu suszonych owoców.

Kolejną jest zawartość składników odżywczych i mineralnych. Pod tym względem bezapelacyjnym zwycięzcą jest śliwka suszona. Ilość witamin, błonnika i minerałów jest kilkukrotnie wyższa niż w surowym owocu.

Śliwki - na co uważać?

Przede wszystkim śliwkami nie należy się przejadać. Nie dotyczy to jedynie kaloryczności samego owocu, lecz także skutków ubocznych związanych z "przedawkowaniem" błonnika. W efekcie możemy dostać wzdęć, a nawet biegunki.

Kolejną ważną kwestią jest toksyczność pestki. Tak, pestki śliwki zawierają amygdalinę. Dlatego podczas wyboru śliwek warto zwrócić uwagę, czy część jadalna dobrze od niej odchodzi.

zdrowe przekąski

Zdrowe przekąski – pomysły na szybkie przegryzki

2019-10-02
Urządzasz imprezę i chcesz przyrządzić coś szybko oraz zdrowo? A może nie lubisz obiadów na mieście i wolisz wziąć do pracy coś z domu? Sprawdź!
weganizm

Jak przejść na weganizm? Dieta roślinna w 10 krokach

2019-09-27
Chcesz rozpocząć dietę roślinną lecz nie wiesz, od czego zacząć? Podpowiadamy, jak przejść na weganizm bezpiecznie, smacznie i przyjemnie.
soki

Dieta sokowa – na czym polega oczyszczanie organizmu sokami?

2019-09-20
Dieta sokowa uznawana jest za dietę oczyszczającą oraz detoksykującą. Czy jednak na pewno jest bezpieczna? Dowiedz się więcej!
zdrowe słodycze

Zdrowe słodycze – przepisy łatwe, proste i przyjemne

2019-09-19
Przepisy są niezwykle proste, a przygotowanie często zajmuje jedynie kilka minut. Zapraszamy do artykułu gdzie znajdziesz przepisy na zdrowe słodycze.
książki o zdrowym odżywianiu

Książki o zdrowym odżywianiu – polecane tytuły

2019-09-18
Rozpoczynasz swoją przygodę ze zdrowym odżywianiem i potrzebujesz pomocy w opracowaniu pełnowartościowego jadłospisu? A może chcesz poznać tajemnice wpływu pożywienia na ludzki organizm? Wszystkie niezbędne informacje znajdziesz w książkach o zdrowym odżywianiu. Poznaj nasze polecane tytuły dla wegan, miłośników mięsa i osób na diecie bezglutenowej!
dieta pudełkowa

Jak być fit i nie zwariować? Może dieta pudełkowa?

2019-09-18
Choć w byciu eko i trendy chodzenie na skróty nie jest najpowszechniejszą z dostępnych opcji, nie jest przecież niedopuszczalne. Dlaczego by nie spróbować odrobinę ułatwić sobie życie, zamiast wciąż robić sobie pod górkę?