Data modyfikacji:

Alfabet zdrowia: roszponka. Bogactwo witamin i minerałów

Autor: Joanna Stanuch

Sałatki nie muszą być nudne, kiedy w  trakcie ich przygotowywania sięgniemy po bardziej oryginalne składniki, niż sałata lodowa czy kapusta pekińska. Zamiast tego, możemy zdecydować się na przykład na roszponkę, która wśród „sałat” wyróżnia się nie tylko wyglądem, ale i ilością cennych wartości odżywczych. Sprawdźcie sami!

Roszponka warzywna występuje także pod nazwami takimi jak roszpunka, rapotynka czy kozłek. Niezależnie od tego, jaką nazwą ją opatrzymy, jest bardzo łatwa do rozpoznania – posiada niewielkie, intensywnie zielone listki. To zapewne jej niepozorny wygląd sprawiał, że jeszcze do początków zeszłego stulecia była uznawana jako chwast. Dopiero później jej walory zostały spopularyzowane, a roszponkę zaczęto uprawiać w wielu częściach świata. Na świeżą roszponkę  możemy liczyć od marca do kwietnia, a także u schyłku jesieni.

Dlaczego warto chrupać roszponkę?

Do zamiany zwykłej sałaty na roszponkę powinny nas zachęcić jej wyjątkowe wartości odżywcze, którymi deklasuje wiele sobie podobnych roślin. Kozłek znany jest z wysokiej zawartości witaminy C, a także witamin z grupy B, witaminy A oraz kwasu foliowego. Znajdziemy w nim również minerały: żelazo, wapń, magnez, fosfor, cynk, sód i potas. To całkiem sporo jak na zwykłą „sałatę”, prawda?

Zdrowotny sprzymierzeniec

Bogactwo mikroelementów, jakie znajdziemy w roszponce pozwala na używanie jej nie tylko jako smacznego dodatku do posiłku. Od dekad z powodzeniem stosowana jest także jako  lek na zróżnicowane schorzenia.

Regularne spożywanie roszponki pozwala na:

  • Oczyszczenie organizmu: napar z roszponki pozwala na eliminacje toksyn nagromadzonych w ciele. Jego działanie wzmożemy, jeśli połączymy roszponkę np. z liśćmi pokrzywy;
  • Obniżenie stresu: roszponka znana jest ze swoich właściwości uspokajających, dzięki czemu polecana jest osobom nerwowym lub cierpiącym na bezsenność;
  • Poprawę trawienia: Zaparcia, a nawet poważniejsze problemy trawienne takie jak wrzody staną się mniej dokuczliwe, gdy zaprzyjaźnimy się z kozłkiem na co dzień;
  • Odmłodzenie: duża ilość prowitaminy A (beta-karotenu) chroni organizm ze starzeniem, a dodatkowo dba o kondycję naszego wzroku.
  • Z czym smacznie łączyć roszponkę?

    Roszponka cechuje się łagodnym smakiem, który przyrównać można do aromatu orzechów. Dzięki temu, z powodzeniem możemy wykorzystywać ją w przygotowywaniu wielu różnych potraw. Podstawą są rzecz jasna wszelkie sałatki, którym kozłek doda nietypowego charakteru. Roszponka będzie stanowiła także ciekawe nadzienie w potrawach mięsnych oraz składnik zdrowych, oczyszczających koktajli.

    Roszponkę z powodzeniem możesz hodować także w zaciszu domowym. Kliknij zdjęcie, by zaopatrzyć się w nasiona roszponki warzywnej

    ryż basmati

    Czy ryż basmati jest zdrowy? Ile ma kalorii? Właściwości ryżu basmati

    2020-05-23
    Ryż jest jednym z najpopularniejszych produktów spożywczych na całym świecie. Duży wybór gatunków tego zboża sprawia, że każdy bez problemu znajdzie ten idealnie dopasowany do indywidualnej diety. Jedną ze sławniejszych odmian jest ryż basmati. Jakie są jego właściwości odżywcze i jak wykorzystać go w kuchni?
    tapioka

    Tapioka – gdzie kupić?

    2020-05-21
    Tapioka to nic innego jak kasza wyrabiana z egzotycznej rośliny o nazwie maniok. Jakie właściwości ma tapioka oraz gdzie ją kupić? Sprawdź!
    Grejpfrut, a leki. Czy sok z grejpfruta może zabić?

    Grejpfrut, a leki. Lista leków, które mogą zaszkodzić w połączeniu z owocem

    2020-05-06
    Sięgasz po ukochane cytrusy i myślisz – samo zdrowie. Tymczasem okazuje się, że łącząc niektóre owoce z lekami możemy sobie poważnie zaszkodzić. Świadomość na t...
    Taśmy do ćwiczeń

    Taśmy do ćwiczeń. Trening w domu z gumowymi taśmami

    2020-03-16
    Taśma do ćwiczeń to prosty i tani gadżet, dzięki któremu wykonasz pełnowartościowy trening w domowym zaciszu. Są cenione przede wszystkim jako wsparcie w treningu pleców, jednak to nie jedyny sposób na ich wykorzystanie. Dowiedz się, co jeszcze możesz zyskać dzięki ćwiczeniom z taśmą!
    Produkty z niskim indeksem glikemicznym

    Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jak ułożyć jadłospis na tydzień? Jakie produkty i zasady?

    2020-02-21
    Indeks glikemiczny (IG) jest parametrem, który pozwala na klasyfikowanie produktów spożywczych pod względem ich wpływu na podniesienie poziomu glukozy we krwi. Kontrola indeksu glikemicznego spożywanych posiłków jest szczególnie ważna dla cukrzyków, jednak coraz częściej zaleca się ją i zdrowym osobom, które chcą cieszyć się smukłą linią i zapobiegać wielu chorobom. Jak powinna wyglądać dieta o niskim indeksie glikemicznym? Sprawdź listę „dozwolonych” oraz „zakazanych” produktów.
    Sportowe walentynki - 7 pomysłów na to, jak je spędzić

    Sportowe walentynki - 7 pomysłów na to, jak je spędzić

    2020-01-20
    Niebawem Dzień Zakochanych, a ty nadal nie wiesz, jaką niespodziankę sprawić swojej drugiej połowie? Walentynki nie muszą oznaczać sztampowych róż, bombonierek ...