Data modyfikacji:

Alfabet zdrowia: dynia

Autor: Paulina

Od końca września nie ma sklepu, w którym nie pojawiłaby się na dziale warzywnym. Niektórzy ten skok popularności tłumaczą modą na Halloween; nawet jeśli tak jest, to cieszy nas jej obecność. Poznajcie właściwości odżywcze i zdrowotne dyni.

Dynia od lat króluje na polskich stołach, chociaż dopiero niedawno zaczęła zyskiwać aż tak dużą popularność. Choć w rzeczywistości jest owocem (i to jagodą), to w naszej tradycji kulinarnej figuruje jako warzywo. Mówiąc o niej, z reguły mamy na myśli charakterystyczną, pomarańczową kulę. Okazuje się jednak, że to tylko niewielki procent - na świecie jest bowiem ponad 20 różnych odmian tej rośliny.

Dynia w kuchni

Jak już wspominałyśmy, dynia jest znanym "warzywem" w polskiej tradycji kulinarnej. Na bazie miąższu powstają różne potrawki, zapiekanki czy przepyszne zupy kremy. Ostatnimi czasy zaczęliśmy ponownie dostrzegać jej owocową naturę. Poddany obróbce miąższ przekształcany jest w soki, dżemy i powidła, masy ciast słodkich itp.

Oprócz miąższu swoje (wysokie) miejsce w kuchni znajdują pestki pomarańczowej jagody. Są wartościowym źródłem składników odżywczych, podnoszą walory smakowe potraw; dzięki ich oleistości oraz zawartości dobrych kwasów tłuszczowych stanowią półprodukt potrzebny do wytłoczenia popularnego w zdrowej diecie oleju. Z powodzeniem możesz jadać je (oczywiście z umiarem - są wysokokaloryczne) na surowo lub uprażone.

Właściwości odżywcze i zdrowotne dyni

Dynia jest królową warzyw nie tylko ze względu na rozmiar, ale przede wszystkim - jej bogactwo składników odżywczych i wynikających z nich właściwości prozdrowotnych. Najlepiej przedstawić je z dwóch perspektyw: miąższu i pestek.

Miąższ dyni

Miąższ dyni, chociaż posiada wysokie IG, należy do produktów niskokalorycznych: w porcji ważącej 100 g znajdziemy zaledwie 28 kcal! To sprzymierzeniec wszystkich osób na diecie. Dietetyczność owocu to jednak sprawa drugorzędna. Najistotniejsza jest jego zasobność w witaminy i substancje mineralne. Spożywając dynię, dostarczasz organizmowi ogromnej dawki beta-karotenu (to jemu zawdzięcza ona swój piękny, pomarańczowy kolor), potasu, fosforu, wapnia, witamin. B, PP. Co ciekawe, należy do nielicznej grupy produktów, które nie zawierają sodu, co czyni ją dobrym wyborem dla osób chorujących na nadciśnienie, miażdżycę, problemy z nerkami itp.

Co ciekawe, miąższ dyni łagodzi problemy żołądkowe, w tym mdłości kobiet w ciąży! Nic zatem nie stoi na przeszkodzie (a nawet jest wskazane), żeby włączyć owoc do diety przyszłej mamy.

Na grafice: 1. Pestki dyni ciemnozielone 1 kg Bio Planet, 39,95 zł

Pestki dyni

Niesamowite, ile wspaniałych i cennych wartości skrywają niewielkie, płaskie pestki dyni. Uznawane są one niemalże za remedium na problemy męskie (seksualne), trawienne i ogólnie zdrowotne. Porcja pestek zawiera bardzo dużo magnezu, potasu, cynku (właśnie on poprawia sprawność seksualną mężczyzny, wpływa również korzystnie na urodę), fosforu, manganu oraz niacyny. To także nieocenione źródło wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

Jak zatem działa dynia? Obniża cholesterol, poprawia jakość układu nerwowego, rozrodczego i pokarmowego. Korzystnie wpływa na naszą urodę. Nie zapominajmy, że pomaga nam również schudnąć!

Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie [PRZEPISY]

Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie. Przepisy ze zdjęciami

2020-12-18
Święta Bożego Narodzenia to czas odpoczynku, uśmiechu, bliskości, ale także moment wielu kulinarnych popisów. Jeśli chcesz zaskoczyć swoich bliskich, po tradycyjnym barszczu i karpiu podaj pyszny deser w postaci dobrego ciasta. Zastanawiasz się, jakie ciasta na Boże Narodzenie upiec tym razem, aby pozytywnie zaskoczyć rodzinę? Mamy dla ciebie kilka podpowiedzi! Przepisy na ciasta będą łatwe i proste w przygotowaniu. Sprawdź nasze pomysły na wigilijne przepisy na bożonarodzeniowe placki.
Jak zrobić świąteczne pierogi w wersji fit?

Jak zrobić świąteczne pierogi w wersji fit?

2020-12-01
Jeśli znajdą się osoby, które nie lubią pierogów, to z całą pewnością można policzyć je na palcach jednej ręki. Tym bardziej, jeśli chodzi o pyszne, świąteczne ...
ryż basmati

Czy ryż basmati jest zdrowy? Ile ma kalorii? Właściwości ryżu basmati

2020-05-23
Ryż jest jednym z najpopularniejszych produktów spożywczych na całym świecie. Duży wybór gatunków tego zboża sprawia, że każdy bez problemu znajdzie ten idealnie dopasowany do indywidualnej diety. Jedną ze sławniejszych odmian jest ryż basmati. Jakie są jego właściwości odżywcze i jak wykorzystać go w kuchni?
tapioka

Tapioka – gdzie kupić?

2020-05-21
Tapioka to nic innego jak kasza wyrabiana z egzotycznej rośliny o nazwie maniok. Jakie właściwości ma tapioka oraz gdzie ją kupić? Sprawdź!
Produkty z niskim indeksem glikemicznym

Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jak ułożyć jadłospis na tydzień? Jakie produkty i zasady?

2020-02-21
Indeks glikemiczny (IG) jest parametrem, który pozwala na klasyfikowanie produktów spożywczych pod względem ich wpływu na podniesienie poziomu glukozy we krwi. Kontrola indeksu glikemicznego spożywanych posiłków jest szczególnie ważna dla cukrzyków, jednak coraz częściej zaleca się ją i zdrowym osobom, które chcą cieszyć się smukłą linią i zapobiegać wielu chorobom. Jak powinna wyglądać dieta o niskim indeksie glikemicznym? Sprawdź listę „dozwolonych” oraz „zakazanych” produktów.
zdrowe ksiązki kucharskie

Zdrowe książki kucharskie – zobacz nasz ranking

2019-11-26
Zdrowe odżywianie to bardzo modny temat, który przyciąga coraz więcej osób. Jednak jak w prosty i szybki sposób zadbać o codzienne posiłki? Sprawdź