Data modyfikacji:

Poznaj tłuszcze w swojej diecie

Autor: Paulina

Tłuszcz jest jednym z podstawowych składników odżywczych. Szukając o nim informacji, natrafisz na mnóstwo sprzecznych opinii na jego temat. Nic dziwnego. Nie ma jednego tłuszczu, a wiedza, którą dysponujemy, zmienia się coraz szybciej. Możesz się bez trudu pogubić. Dlatego przedstawiamy uporządkowane informacje o rodzajach tłuszczów w diecie człowieka.

Jeśli spodoba Ci się jakiś produkt, kliknij w jego zdjęcie aby porównać ceny i kupić go taniej w Internecie.

Tłuszcz uchodzi za wroga diety. Obarczamy go winą za brzydkie wałeczki i dodatkowe kilogramy. Nie jest to do końca prawda. Fakt: tłuszcze są wysoko kaloryczne (1 g = 9 kcal), ale przez to są bardziej sycące. Ponadto odgrywają ogromny udział w procesach metabolicznych i wspierają pracę organizmu. Niektóre witaminy rozpuszczają się tylko w tłuszczach. Od nich zależy też prawidłowe funkcjonowanie gospodarki hormonalnej i cieplnej. Mają zbawienny wpływ na układ krwionośny i neurologiczny. Ale! Zalety dotyczą dobrych tłuszczów.

Zanim przystąpisz do rozsądzania, który tłuszcz jest dobry, a który zły, warto, byś dowiedziała się, jakie tłuszcze istnieją w ogóle.

1. Tłuszcze nasycone:

Do tłuszczy nasyconych zaliczamy głównie tłuszcze pochodzenia zwierzęcego. Ich źródłem są: masło, sery, mleko, jaja (ogólnie nabiał), smalec i mięso. Do tej grupy należą także niektóre tłuszcze roślinne, np. olej kokosowy. Zaleca się ograniczać nasycone kwasy tłuszczowe, gdyż w nadmiarze wywołują wzrost cholesterolu i problemy z gospodarką cukrową (wyjątek stanowią jajka, gdyż są źródłem kwasów nienasyconych). Całkowite wykluczenie nie jest konieczne.

2. Tłuszcze nienasycone

Pod tą nazwą kryją się dwa rodzaje kwasów: jednonienasycone (powszechnie nazywane 0mega-3) i wielonienasycone (omega-6). Uznaje się je za tłuszcze zdrowe, jednak jest to duże uproszczenie. To prawda, mają bardzo korzystny wpływ na organizm. Pozytywnie działają na gospodarkę glukozową i lipidową (obniżają cholesterol), wspierają absorpcję witamin oraz pracę układów nerwowego i sercowo-naczyniowego. I znów pojawia się ALE. Osiągniemy to tylko przy odpowiednim stosunku kwasów omega-3 do omega-6. Proporcja 1:5 jest najlepsza dla naszego zdrowia.

Kwasy jednonienasycone m.in.: tłuste ryby (morskie), jaja kurze (najlepiej z wolnego wybiegu), olej rzepakowy, oliwa z oliwek, olej ryżowy, orzechy włoskie, migdały, olej lniany WYSOKOLINOLENOWY (olej budwigowy), awokado

Kwasy wielonienasycone m.in.: olej lniany NISKOLINOLENOWY, olej słonecznikowy, olej kukurydziany, olej z pestek winogron, olej z pestek dyni, olej sezamowy, olej sojowy, olej krokoszowy

3. Tłuszcze trans

Tłuszcze trans to wysoko przetworzony produkt powstały w wyniku procesu  katalitycznego uwodornienia. W trakcie tłuszcze w postaci płynnej są utwardzane, by na nasze stoły pojawić się w formie długowiecznych kostek margaryny. Dzięki uwodornieniu tłuszcz staje się odporny na działanie powietrza, więc nie psuje się. Należy wykluczyć je z diety. Badania wykazały, że źle wpływają na zdrowie człowieka. W składzie produktów kryją się pod określeniami: utwardzony, uwodorniony, cukierniczy. Zastanów się dwa razy, zanim wrzucisz je do koszyka.

ryż basmati

Czy ryż basmati jest zdrowy? Ile ma kalorii? Właściwości ryżu basmati

2020-05-23
Ryż jest jednym z najpopularniejszych produktów spożywczych na całym świecie. Duży wybór gatunków tego zboża sprawia, że każdy bez problemu znajdzie ten idealnie dopasowany do indywidualnej diety. Jedną ze sławniejszych odmian jest ryż basmati. Jakie są jego właściwości odżywcze i jak wykorzystać go w kuchni?
tapioka

Tapioka – gdzie kupić?

2020-05-21
Tapioka to nic innego jak kasza wyrabiana z egzotycznej rośliny o nazwie maniok. Jakie właściwości ma tapioka oraz gdzie ją kupić? Sprawdź!
Produkty z niskim indeksem glikemicznym

Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jak ułożyć jadłospis na tydzień? Jakie produkty i zasady?

2020-02-21
Indeks glikemiczny (IG) jest parametrem, który pozwala na klasyfikowanie produktów spożywczych pod względem ich wpływu na podniesienie poziomu glukozy we krwi. Kontrola indeksu glikemicznego spożywanych posiłków jest szczególnie ważna dla cukrzyków, jednak coraz częściej zaleca się ją i zdrowym osobom, które chcą cieszyć się smukłą linią i zapobiegać wielu chorobom. Jak powinna wyglądać dieta o niskim indeksie glikemicznym? Sprawdź listę „dozwolonych” oraz „zakazanych” produktów.
Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie [PRZEPISY]

Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie. Przepisy ze zdjęciami

2019-12-10
Święta Bożego Narodzenia to czas odpoczynku, uśmiechu, bliskości, ale także moment wielu kulinarnych popisów. Jeśli chcesz zaskoczyć swoich bliskich, po tradycyjnym barszczu i karpiu podaj pyszny deser w postaci dobrego ciasta. Zastanawiasz się, jakie ciasta na Boże Narodzenie upiec tym razem, aby pozytywnie zaskoczyć rodzinę? Mamy dla ciebie kilka podpowiedzi! Przepisy na ciasta będą łatwe i proste w przygotowaniu. Sprawdź nasze pomysły na wigilijne przepisy na bożonarodzeniowe placki.
zdrowe ksiązki kucharskie

Zdrowe książki kucharskie – zobacz nasz ranking

2019-11-26
Zdrowe odżywianie to bardzo modny temat, który przyciąga coraz więcej osób. Jednak jak w prosty i szybki sposób zadbać o codzienne posiłki? Sprawdź
zdrowe przekąski

Zdrowe przekąski – pomysły na szybkie przegryzki

2019-10-02
Urządzasz imprezę i chcesz przyrządzić coś szybko oraz zdrowo? A może nie lubisz obiadów na mieście i wolisz wziąć do pracy coś z domu? Sprawdź!