Data publikacji:

Czy ryby z puszki są zdrowe, czy nie?

Ryby to doskonałe źródło białka i zdrowych tłuszczów. Nie zawsze jednak mamy możliwość przygotować ją samodzielnie. Wtedy chętnie wybieramy produkty w puszce. Czy jednak są one tak samo zdrowe jak te świeże? Sprawdźmy, jak wybrać rybę w puszce i na co zwracać uwagę przy jej zakupie.

Składniki odżywcze ryb

Najlepiej oczywiście wybierać ryby świeże, które są najbardziej wartościowe dla naszego organizmu. Najwięcej cennych mikroelementów zawierają ryby morskie, takie jak łosoś, dorsz, sardynka, makrela, tuńczyk czy śledź.

Są one doskonałym źródłem niezbędnych dla naszego zdrowia nienasyconych kwasów tłuszczowych i składników mineralnych. Znajdziemy w nich między innymi witaminę A, D, witaminy z grupy B, wapń, jod, żelazo oraz kwasy omega-3.

Ich regularne spożywanie nie tylko obniża poziom ciśnienia tętniczego, ale i zapobiega zawałom i udarom mózgu oraz korzystnie wpływa na kondycję naszych włosów, cery i paznokci.

Jednak czy ryba w puszce to to samo, co ryba świeża? Zobaczmy, czy warto je kupować, a jeśli tak to jakie.

Ryba w puszce niekoniecznie jest zdrowa

Częste jedzenie ryb w puszcze nie jest rekomendowane przez specjalistów żywienia. Zwłaszcza jeśli wybieramy produkty niskiej jakości. Tak zakonserwowana żywność zawiera zazwyczaj duże ilości soli, konserwantów i innych substancji chemicznych.

Ponadto, metal, z którego wykonane są opakowania, może przenikać także do produktu i zostać wraz z nim dostarczony do naszego przewodu pokarmowego.

Oczywiście okazjonalne zjedzenie ryby w puszce nikomu nie powinno zaszkodzić. Jednak nie powinniśmy jeść jej zbyt często, zwłaszcza jeśli nie mamy do końca pewności, co tak naprawdę znajduje się w środku.

Ryba w puszce ma mniej cennych składników

Jak wszyscy wiemy, konserwy należą do produktów wysokoprzetworzonych, których raczej nie zaleca się w zbilansowanej diecie. Dotyczy to także ryb w puszce.

Zawierają one nie tylko niekorzystne dla zdrowia substancje konserwujące, ale także przez znaczny stopień przetworzenia tracą na zawartości cennych składników. Poddawanie ich wysokiej temperaturze znacząco zmniejsza zawartość witamin, białka i nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Zwróć uwagę na skład ryby w puszce

Kupując rybę w puszcze, bardzo łatwo wpaść w sidła dobrej ceny lub wyglądu opakowania. Na pierwszy rzut oka nie jesteśmy w stanie ocenić, co jest w środku, dlatego koniecznie powinniśmy spojrzeć na skład.

Pierwszą rzeczą, na którą należy skierować swój wzrok jest procentowy udział samej ryby. Produkty w puszcze zawierają często inne składniki, jak sos czy oleje. Nierzadko jest tak, że to właśnie ich ilość przewyższa to, co rzeczywiście chcieliśmy kupić, czyli rybę. Zamiast bardzo rozdrobnionych sałatek warto sięgać po produkty, w których znajdziemy całe płaty lub większe kawałki.

Szczególną uwagę zwrócić powinniśmy na tańsze konserwy, które zazwyczaj produkowane są z rybich odpadów i resztek. Oprócz tego spojrzeć należy także na wieczko – wypukłe może wskazywać na aktywny proces psucia. Takiej konserwy pod żadnym pozorem nie powinniśmy spożywać.

Czy ryba z puszki zastąpi świeżą rybę?

Spożywanie konserw rybnych nie zastąpi o wiele bogatszych w składniki odżywcze i mineralne ryb świeżych czy mrożonych.

Wprowadzenie ich do codziennej diety nie jest dla naszego zdrowia najlepszym rozwiązaniem. Pod warunkiem wyboru produktu o wysokiej jakości możemy sobie jednak pozwolić na nie w przypadku wakacji czy innych wyjazdów, kiedy nie mamy możliwości przygotowania pełnowartościowego posiłku.

Tekst: Redakcja dbam-o-siebie.pl

omlet

Omlet białkowy – przepisy na idealną przekąskę po treningu!

Idealny jako posiłek przed i po treningowy. Omlet białkowy – przepisy na tę zdrową przekąskę znajdziesz w naszym dzisiejszym artykule. Sprawdź!
wegańska wigilia

Wegańska Wigilia. Jak przygotować wegańskie święta?

Kolacja bożonarodzeniowa bez tradycyjnego karpia? Zobacz, jak zorganizować pyszną wegańską Wigilię.
makowiec

Fit-makowiec na święta. Trzy najlepsze przepisy

Makowiec to jedno z najbardziej popularnych polskich ciast, które na stołach króluje przede wszystkim w Boże Narodzenie. Sprawdź jak je wykonać w wersji fit
grzyb tybetański

Grzybek tybetański – co to jest? Jak zrobić domowy kefir?

Lubisz kefir? Ten niezwykle zdrowy napój wzmacnia odporność, poprawia przemianę materii i oczyszcza organizm. Sprawdź, jakie ma właściwości i jak go zrobić!
Produkty z niskim indeksem glikemicznym

Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jak ułożyć jadłospis na tydzień? Jakie produkty i zasady?

Indeks glikemiczny (IG) jest parametrem, który pozwala na klasyfikowanie produktów spożywczych pod względem ich wpływu na podniesienie poziomu glukozy we krwi. Kontrola indeksu glikemicznego spożywanych posiłków jest szczególnie ważna dla cukrzyków, jednak coraz częściej zaleca się ją i zdrowym osobom, które chcą cieszyć się smukłą linią i zapobiegać wielu chorobom. Jak powinna wyglądać dieta o niskim indeksie glikemicznym? Sprawdź listę „dozwolonych” oraz „zakazanych” produktów.
przepisy na dania z łososia

Jak przyrządzić łososia? Przepisy na dania z patelni i piekarnika

Łosoś to zdrowa i smakowita ryba, z której można wyczarować wiele przepysznych dań. Jest źródłem cennych kwasów omega-3 oraz białka, a także zawiera mnóstwo witamin. Jak przyrządzić łososia z patelni i z piekarnika w wersji fit? Z czym podawać łososia? Sprawdź nasze przepisy!