Data modyfikacji:

Czy ryby z puszki są zdrowe, czy nie?

Ryby to doskonałe źródło białka i zdrowych tłuszczów. Nie zawsze jednak mamy możliwość przygotować ją samodzielnie. Wtedy chętnie wybieramy produkty w puszce. Czy jednak są one tak samo zdrowe jak te świeże? Sprawdźmy, jak wybrać rybę w puszce i na co zwracać uwagę przy jej zakupie.

Składniki odżywcze ryb

Najlepiej oczywiście wybierać ryby świeże, które są najbardziej wartościowe dla naszego organizmu. Najwięcej cennych mikroelementów zawierają ryby morskie, takie jak łosoś, dorsz, sardynka, makrela, tuńczyk czy śledź.

Są one doskonałym źródłem niezbędnych dla naszego zdrowia nienasyconych kwasów tłuszczowych i składników mineralnych. Znajdziemy w nich między innymi witaminę A, D, witaminy z grupy B, wapń, jod, żelazo oraz kwasy omega-3.

Ich regularne spożywanie nie tylko obniża poziom ciśnienia tętniczego, ale i zapobiega zawałom i udarom mózgu oraz korzystnie wpływa na kondycję naszych włosów, cery i paznokci.

Jednak czy ryba w puszce to to samo, co ryba świeża? Zobaczmy, czy warto je kupować, a jeśli tak to jakie.

Ryba w puszce niekoniecznie jest zdrowa

Częste jedzenie ryb w puszcze nie jest rekomendowane przez specjalistów żywienia. Zwłaszcza jeśli wybieramy produkty niskiej jakości. Tak zakonserwowana żywność zawiera zazwyczaj duże ilości soli, konserwantów i innych substancji chemicznych.

Ponadto, metal, z którego wykonane są opakowania, może przenikać także do produktu i zostać wraz z nim dostarczony do naszego przewodu pokarmowego.

Oczywiście okazjonalne zjedzenie ryby w puszce nikomu nie powinno zaszkodzić. Jednak nie powinniśmy jeść jej zbyt często, zwłaszcza jeśli nie mamy do końca pewności, co tak naprawdę znajduje się w środku.

Ryba w puszce ma mniej cennych składników

Jak wszyscy wiemy, konserwy należą do produktów wysokoprzetworzonych, których raczej nie zaleca się w zbilansowanej diecie. Dotyczy to także ryb w puszce.

Zawierają one nie tylko niekorzystne dla zdrowia substancje konserwujące, ale także przez znaczny stopień przetworzenia tracą na zawartości cennych składników. Poddawanie ich wysokiej temperaturze znacząco zmniejsza zawartość witamin, białka i nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Zwróć uwagę na skład ryby w puszce

Kupując rybę w puszcze, bardzo łatwo wpaść w sidła dobrej ceny lub wyglądu opakowania. Na pierwszy rzut oka nie jesteśmy w stanie ocenić, co jest w środku, dlatego koniecznie powinniśmy spojrzeć na skład.

Pierwszą rzeczą, na którą należy skierować swój wzrok jest procentowy udział samej ryby. Produkty w puszcze zawierają często inne składniki, jak sos czy oleje. Nierzadko jest tak, że to właśnie ich ilość przewyższa to, co rzeczywiście chcieliśmy kupić, czyli rybę. Zamiast bardzo rozdrobnionych sałatek warto sięgać po produkty, w których znajdziemy całe płaty lub większe kawałki.

Szczególną uwagę zwrócić powinniśmy na tańsze konserwy, które zazwyczaj produkowane są z rybich odpadów i resztek. Oprócz tego spojrzeć należy także na wieczko – wypukłe może wskazywać na aktywny proces psucia. Takiej konserwy pod żadnym pozorem nie powinniśmy spożywać.

Czy ryba z puszki zastąpi świeżą rybę?

Spożywanie konserw rybnych nie zastąpi o wiele bogatszych w składniki odżywcze i mineralne ryb świeżych czy mrożonych.

Wprowadzenie ich do codziennej diety nie jest dla naszego zdrowia najlepszym rozwiązaniem. Pod warunkiem wyboru produktu o wysokiej jakości możemy sobie jednak pozwolić na nie w przypadku wakacji czy innych wyjazdów, kiedy nie mamy możliwości przygotowania pełnowartościowego posiłku.

Tekst: Redakcja dbam-o-siebie.pl

ryż basmati

Czy ryż basmati jest zdrowy? Ile ma kalorii? Właściwości ryżu basmati

Ryż jest jednym z najpopularniejszych produktów spożywczych na całym świecie. Duży wybór gatunków tego zboża sprawia, że każdy bez problemu znajdzie ten idealnie dopasowany do indywidualnej diety. Jedną ze sławniejszych odmian jest ryż basmati. Jakie są jego właściwości odżywcze i jak wykorzystać go w kuchni?
cheat day

Cheat Day. Czy odstępstwo od diety ma sens?

Nie samą dietą człowiek żyje. Nawet, jeśli na co dzień odżywiasz się zdrowo, to bardzo prawdopodobne, że od czasu do czasu masz ochotę na słodycze czy fast fooda. I właśnie po to powstał cheat day, czyli oszukany dzień na diecie. Na czym polega i jak często można sobie na niego pozwolić?
wegetariański grill

Wegetariański grill. Nie tylko warzywa z grilla

Zastanawiasz się, co przyrządzić na wegetariańskiego grilla? Warzywne szaszłyki, faszerowane warzywa czy marynowane grzyby to tylko kilka propozycji. Jakie warzywa wybrać na grilla i co z nich przyrządzić? Sprawdź nasze sprawdzone przepisy!
mleko sojowe

Mleko sojowe. Kalorie i właściwości oraz jak zrobić

Szukasz dobrej i niedrogiej alternatywy dla krowiego mleka? Postaw na mleko sojowe! Ten zdrowy i niskokaloryczny napój doskonale nadaje się nie tylko dla wegan, lecz także osób z nietolerancją laktozy. Jakie właściwości ma mleko sojowe? Jak zrobić je samodzielnie? Sprawdź nasz artykuł i przepis na domowe mleko sojowe!
zdrowe nasiona

Jakie nasiona i ziarna są zdrowe?

Nasiona i ziarna to prawdziwa skarbnica zdrowia. Są źródłem dobrych tłuszczy, białka, witamin i mikroelementów. Słonecznik, chia czy czarnuszka wspomagają leczenie wielu chorób, a także utrzymanie pięknej cery i włosów. Jakie zdrowe nasiona wybrać? Podpowiadamy!
świeże zioła

Czystek: właściwości, przeciwwskazania, zastosowanie

Właściwości, przeciwwskazania, skutki uboczne, działanie i efekty to tylko niektóre z informacji, których dowiesz się z tego artykułu o czystku. Zapraszamy!