Data modyfikacji:

Jak i kiedy się ważyć?

Autor: Paulina

Pomiar masy ciała to wciąż jedna z najpopularniejszych i najszybszych metod oceny naszych postępów. Niestety nie najskuteczniejsza. Waga nie jest najbardziej miarodajnym parametrem. Może być uzupełnieniem naszych wskaźników, ale pod warunkiem, że zrobimy to dobrze. Podpowiadamy, jak i kiedy się ważyć.

Waga nie jest naszym najlepszym przyjacielem. Nieduże urządzenie potrafi nieźle namieszać nam w głowie. Pomiar masy ciała to dość przestarzała i naiwna metoda weryfikacji naszej sylwetki. Istnieją na to lepsze sposoby, jak chociażby analiza składu ciała czy mierzenie obwodów, dla których jest on dobrym parametrem pomocniczym. Opieranie się jedynie na ciężarze może zaburzyć naszą zdolność do racjonalnego i krytycznego oceniania postępów. Tym bardziej, gdy robimy to źle.

Jedno ciało, a kilka różnych wyników

Nie jest tajemnicą, że waga człowieka, w szczególności kobiety, może wahać się nawet kilka kilogramów, i to w ciągu tego samego dnia! Istnieje kilka czynników wpływających na pojawianie się tych różnic. Zatrzymywanie wody (obrzęki), zjadane przez nas posiłki, huśtawki hormonalne (miesiączka, menopauza), a nawet intensywny wysiłek fizyczny mogą zawyżać wyniki. Nie oznacza to, że przytyliśmy i powinniśmy rzucić się w wir radykalnych diet i obsesyjnych ćwiczeń. Odczekaj jakiś czas i powtórz pomiar we właściwym czasie.

Jak i kiedy się ważyć?

Oto schemat, który ułatwi Ci zebranie najbardziej wiarygodnych danych dotyczących Twojej rzeczywistej wagi.

Zasada 1. Waż się o stałej porze

Ciało człowieka zmienia się w ciągu dnia. Jemy, pijemy, poruszamy się, wystawiamy się na czynniki zewnętrzne. Jak już pisałyśmy, każda z tych czynności będzie wpływać na wagę osoby. Po upływie dwóch godzin od pierwszego pomiaru możemy ważyć nawet kilogram więcej. Wybierz stałą porę w ciągu dnia. Najlepszą będzie moment po przebudzeniu.

Zasada 2. Waż się na czczo

I ponownie powtarzamy: jedzenie zalegające w żołądku i jelitach to dodatkowe obciążenie, które zostanie wyłapane i wyświetlone przez naszą wagę. Warto zrezygnować również z dokonywania pomiaru, gdy wieczór wcześniej zjadłyśmy naprawdę obfitą kolację.

Zasada 3. Waż się po toalecie

Rano przed ważeniem udaj się do toalety. Opróżnij pęcherz i załatw inne potrzeby. To dodatkowe kilkaset gram, które mogą zafałszować wynik.

Zasada 4. Waż się nago

Ubrania też mają swoją wagę. Jedna para jeansów może ważyć nawet 1 kilogram! Jeśli musisz, to ogranicz się do lekkiej bielizny.

Zasada 5. Waż się na równej powierzchni

Wagę należy ustawić na twardym, równym podłożu. Dywan zmienia nacisk na czujniki urządzenia. Źle wypoziomowana waga zawsze oszukuje.

Zasada 6. Waż się w dłuższych odstępach czasu

Zbyt częste stawanie na wadze jest błędem. Naturalne wahania wagi ciała nie są jednoznaczne z rzeczywistym przyrostem masy ciała. Jednego dnia będziesz lżejsza, drugiego wskaźnik pokaże, że przybyło Ci tu i ówdzie. Nie dość, że codzienne pomiary nie są miarodajne, to dodatkowo mogą prowadzić do zachowań obsesyjnych i pogorszenia samopoczucia. Waż się nie częściej niż raz w tygodniu.

Zasada 7. Waż się w odpowiedniej fazie cyklu

Miesiączka także fałszywie wpływa na naszą wagę. Na pewno nie raz czułaś się w te dni ociężała. To wina hormonów i związanych z nimi obrzęków. Unikaj stawania na wadze bezpośrednio przed fazą menstrualną, w jej trakcie i zaraz po zakończeniu okresu. Odczekaj kilka dni i dopiero przeprowadź pomiar.

Zasada 8. Waż się przed wysiłkiem fizycznym

Intensywne ćwiczenia wywołują liczne reakcje w naszym organizmie, które będą wpływać na wynik wyświetlony przez wagę. Co ciekawe mogą utrzymywać się nawet kilka dni po zakończeniu ćwiczeń. Najlepiej ważyć się przed ćwiczeniami, ale kilka dni po ich zakończeniu.

Grejpfrut, a leki. Czy sok z grejpfruta może zabić?

Grejpfrut, a leki. Lista leków, które mogą zaszkodzić w połączeniu z owocem

2020-05-06
Sięgasz po ukochane cytrusy i myślisz – samo zdrowie. Tymczasem okazuje się, że łącząc niektóre owoce z lekami możemy sobie poważnie zaszkodzić. Świadomość na t...
5 sposobów na kaca (naturalnych i skutecznych!)

Domowe sposoby na kaca. Skuteczne "kliny" na zatrucie alkoholowe

2019-12-28
Za pasem sylwester, a to oznacza, że niejednemu z nas zapewne zdarzy się przeholować. Sprawdźcie 5 sprawdzonych sposobów na kaca.
żeń-szeń właściwości

Żeń-szeń. Właściwości i przeciwwskazania

2019-09-09
Poprawia pamięć, łagodzi stres, a do tego może być stosowany jako naturalny lek na obniżone libido… Mowa oczywiście o żeń-szeniu, którego cenne właściwości doceniono już tysiące lat temu. W ostatniej dekadzie ta azjatycka roślina zdobyła ogromną popularność w Polsce. Sprawdź, czym jest żeń-szeń, jakie są przeciwwskazania do jego przyjmowania i jak działa.
materace

Materac zdrowotny dla osób z problemami kręgosłupa. Jaki wybrać?

2019-09-05
Dzięki specjalistycznemu materacowi nie tylko zadbasz o kondycję swojego kręgosłupa, ale w końcu będziesz wypoczęty i pełen siły. Sprawdź!
cholesterol jak obniżyć

Cholesterol - jak obniżyć? Domowe sposoby i dieta

2019-09-03
Zdrowa dieta to podstawa leczenia wysokiego poziomu cholesterolu we krwi, ale co to tak naprawdę znaczy „zdrowa”? Chcesz wiedzieć co jeść mając wysoki cholesterol i jak obniżyć cholesterol bez leków? Przeczytaj.
dynia

Pestki z dyni - dlaczego warto je jeść? Wartości odżywcze pestek z dyni

2019-08-27
Pestki dyni są niewielkie, ale zawierają mnóstwo wartościowych właściwości odżywczych. Ich działanie może być niezwykle pomocne, dowiedz się więcej!