Data publikacji:

Dieta South Beach – zastosowanie, przeciwwskazania, zasady

Dieta South Beach została opracowana przez Arthura Agatsona, amerykańskiego kardiologa, któremu zależało na połączeniu zdrowego odżywiania z ochroną serca. Zastanawiasz się, na czym polega, jakie daje efekty i czy ma jakieś przeciwwskazania? Wszystkie najważniejsze informacje na temat diety South Beach znajdziesz w naszym artykule!

Dieta South Beach – zastosowanie, przeciwwskazania, zasady

Zasady diety South Beach

Na czym polega dieta South Beach? Tak naprawdę jej zasady są bardzo proste. Należy przede wszystkim wyeliminować produkty o średnim i wysokim IG, a zamiast nich spożywać wyłącznie te z niskim indeksem glikemicznym. Do momentu, aż tylko one lądują na twoim talerzu, możesz jeść, na co tylko masz ochotę.

Indeks glikemiczny to dopiero początek. Na diecie South Beach należy całkowicie wyeliminować węglowodany proste i tłuszcze nasycone oraz każdego dnia jeść śniadanie! Oprócz niego zaleca się spożywanie czterech innych posiłków, których porcje zależą tylko od twojego apetytu. Warunek jest jeden – nie możesz się przejadać.

Na czym polegają fazy diety South Beach?

Dieta South Beach została podzielona na trzy fazy, z czego to pierwsza z nich jest najbardziej restrykcyjna i wymaga wykluczenia największej ilości produktów spożywczych. Poniżej przygotowaliśmy dla ciebie szczegóły każdego etapu diety plaż południowych.

Faza I: polega na spożywaniu sześciu posiłków dziennie, zawierających składniki o niskim IG i o nie za wysokiej kaloryczności. W menu muszą znaleźć się ryby i skorupiaki, jajka, warzywa, drobiowe i czerwone mięso oraz oleje roślinne. Faza I trwa dwa tygodnie.

Faza II: na tym etapie możesz stopniowo wzbogacać codzienny jadłospis o kolejne produkty – jogurty, owoce, zakazane wcześniej warzywa, ryż brązowy, pitę, a nawet lampkę wina i odrobinę czekolady. Faza II trwa do momentu osiągnięcia wymarzonej wagi.

Faza III: najmniej rygorystyczny i ostatni etap diety South Beach. Zasada jest jedna – musisz pozostać wyłącznie przy produktach spożywczych o niskim IG.

Komu jest polecana dieta plaż południowych?

Dieta South Beach jest zalecana osobom z nadwagą lub otyłym, którym zależy na zdrowej i bezpiecznej redukcji wagi. Z powodzeniem mogą stosować ją również pacjenci ze zdiagnozowanymi chorobami serca lub problemami ze skokami cukru we krwi. Dlaczego? Ponieważ w diecie South Beach królują produkty o niskim indeksie glikemicznym, który pozwala utrzymać stabilny poziom glukozy.

Dieta plaż południowych jest również polecana w sytuacji, gdy chcesz po prostu wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe.

Dieta South Beach – efekty

Czy wiesz, że dieta South Beach jest uznawana za jeden z najlepszych i najbezpieczniejszych sposobów na zrzucenie nadprogramowych kilogramów? Jeśli to właśnie na tym ci zależy, to takie menu może być strzałem w dziesiątkę, bo już w trakcie pierwszej fazy można stracić do 6 kg. Odchudzanie to jednak nie wszystko – jeżeli będziesz stosować się do zasad diety, to unikniesz efektu jo-jo.

Niezaprzeczalnym efektem diety South Beach jest również nauka prawidłowych nawyków żywieniowych, która przyda ci się w przyszłości. Stosując takie menu, zwłaszcza w późniejszych fazach, dowiesz się, jak komponować odpowiednio zbilansowane posiłki.

Z pomocą diety South Beach możesz również obniżyć zły cholesterol, a tym samym zadbać o profilaktykę chorób układu krążenia. Z kolei obniżenie podaży cukrów prostych ma pozytywny wpływ na gospodarkę węglowodanową. Efekt? Obniżenie ryzyka zachorowania na cukrzycę typu 2!

Czy dieta South Beach ma jakieś przeciwwskazania?

Choć efekty diety South Beach zachęcają do dania jej szansy, to warto jednak pamiętać, że nie jest ona dla każdego. Jednym z największych przeciwwskazań to wprowadzenia takich zmian żywieniowych jest zdiagnozowana cukrzyca. Podobnie jest w przypadku hipoglikemii, czyli obniżonego poziomu glukozy we krwi.

Dieta South Beach nie jest zalecana osobom z wysokim cholesterolem. Dlaczego? Ze względu na dużą obecność jajek. Wyjątkiem jest wcześniejsza konsultacja z lekarzem i modyfikacja jadłospisu. Na liście przeciwwskazań do przejścia na dietę plaż południowych zaliczamy także:
  • refluks żołądkowo-przełykowy,
  • wrzody dwunastnicy i żołądka,
  • choroby wątroby,
  • choroby nerek.
Pamiętaj, że przed wprowadzeniem zmian do swojego jadłospisu należy za każdym razem konsultować się z lekarzem lub dietetykiem!

Autorka: Katarzyna Wendzonka