Data publikacji:

Sama woda, a może coś więcej? Arbuz – właściwości odżywcze

Autor: Joanna Stanuch

Zapewne wiele razy słyszeliście, że arbuz składa się praktycznie z samej wody, a poza tym nie przynosi naszemu organizmowi większych korzyści. Ile w tym prawdy? Okazuje się, że z kilku przyczyn niewiele owoców dorównuje dużej, okrągłej zagadce, jaką jest arbuz – właściwości rośliny z rodziny dyniowatych pozwolą nam zwiększyć wytrzymałość czy też… polepszyć potencję.

Ilość w wody w arbuzie. Właściwości nawadniające

Popularne twierdzenie ma w sobie wiele z prawdy – arbuzy składają się z wody aż w 92%, dzięki czemu stanowią idealną, letnią przekąskę. To doskonała alternatywa dla znudzonych regularnym sięganiem po szklaneczkę wody. Z arbuzów możemy przygotowywać doskonale gaszące pragnienie koktajle czy desery.

Arbuzy przeciwdziałają chorobom serca

Prawdą jest także i to, że w arbuzach nie znajdziemy wielu witamin. Z drugiej strony, zamiast tego zyskujemy cenne minerały, które wpływają korzystnie na nasz układ krwionośny. Mowa przede wszystkim o potasie regulującym ciśnienie krwi i magnezie polepszającym elastyczność naczyń krwionośnych.

Ol'Vita Olej z Pestek Arbuza 100 ml. - od 14,90 zł

Arbuzy – właściwości przeciwrakowe

Kolejnym argumentem „za” jedzeniem arbuzów jest duża ilość przeciwutleniaczy w nich zawarta. Należą do nich m.in. karotenoidy, które zapobiegają namnażaniu się wolnych rodników. Efektem jest minimalizacja ryzyka nowotworu, zwłaszcza raka prostaty.

Ćwiczysz? Sięgnij po arbuza

Bynajmniej nie jako zamiennik piłki lekarskiej. Udowodniono, że cytrulina zawarta w arbuzach powoduje efekty tzw. „pompy mięśniowej”, czyli zwiększenia objętości mięśni w trakcie ćwiczeń. Ten aminokwas neutralizuje również amoniak, który przyczynia się do zmęczenia mięśni podczas treningu. Regularne spożywanie arbuzów przez sportowców polepsza ich wytrzymałość (i oczywiście doskonale gasi pragnienie).

Arbuz jak Viagra?

Wspomniana wyżej cytrulina poprawia przepływ krwi i rozluźnia naczynia krwionośne, wobec czego można uznać, że działa podobnie niczym tabletka Viagry. Według badań, już zjedzenie kilku plasterków owoców może wywołać efekt zbliżony do tego po spożyciu popularnego leku.

Czy arbuzy są dla każdego?

Jak w przypadku wielu innych owoców, istnieje grupa, która powinna się arbuzów wystrzegać. Są to cukrzycy – mimo niskokaloryczności arbuza, (30 kcal na 100 g) ma on wysoki indeks glikemiczny.

zdrowe przekąski

Zdrowe przekąski – pomysły na szybkie przegryzki

2019-10-02
Urządzasz imprezę i chcesz przyrządzić coś szybko oraz zdrowo? A może nie lubisz obiadów na mieście i wolisz wziąć do pracy coś z domu? Sprawdź!
rowery do ćwiczeń

Najlepsze rowery do ćwiczeń w domu. Który rower treningowy wybrać?

2019-09-30
Rower stacjonarny ma jednak dużo więcej korzyści. Jak wybrać najlepszy rower do ćwiczeń w domu? Przed wami kilka wskazówek.
weganizm

Jak przejść na weganizm? Dieta roślinna w 10 krokach

2019-09-27
Chcesz rozpocząć dietę roślinną lecz nie wiesz, od czego zacząć? Podpowiadamy, jak przejść na weganizm bezpiecznie, smacznie i przyjemnie.
martwy ciąg

Martwy ciąg – jakie mięśnie pracują i co nam to daje?

2019-09-25
Co to jest martwy ciąg, jakie mięśnie pracują podczas wykonywania tego ćwiczenia, co nam ono daje i jak je poprawnie wykonać. Przeczytaj już teraz!
gumy do ćwiczeń

Gumy do ćwiczeń - taśmy, które uatrakcyjnią twój trening

2019-09-24
Dzięki różnym rodzajom gum, można wykonać efektywny trening całego ciała. Podpowiemy wam jakie gumy do ćwiczeń wybrać i na co zwrócić uwagę podczas zakupu.
Buty sportowe

Dlaczego powinnaś kupić buty Asics? Opinie o butach do biegania

2019-09-23
W życiu każdego biegacza nadchodzi moment, w którym pojawia się chęć na kupno fachowego wyposażenia, w tym także dobrych butów do biegania. Wśród marek sportowego obuwia, które w ostatnich latach cieszą się ogromną popularnością jest Asics. Czy obuwie tej firmy faktycznie jest tak dobre? Specjalnie dla was sprawdziliśmy opinie o butach Asics i wybraliśmy najlepsze modele do biegania. I to w bardzo atrakcyjnych cenach!