Data modyfikacji:

Zwift. Co to jest? Jaka cena? Jak zacząć?

Zwift jest najpopularniejszą aplikacją treningową stosowaną zarówno przez kolarzy, jak i amatorów jazdy na rowerze. Umożliwia jazdę na rowerze nawet w zimę i w niesprzyjających warunkach, gdyż dana jazda odbywa się w domu na trenażerze, a mimo to sprawia wrażenie, jakby rzeczywiście było się np. na wyścigu kolarskim. Jak zacząć przygodę z aplikacją Zwift? Ile kosztuje i czy nadaje się dla amatorów? Sprawdźmy, czym tak naprawdę jest Zwift.
Athletic young man listening to music and riding stationery bike

Czym jest Zwift?

Zwift to wirtualna platforma treningowa rozszerzająca możliwości treningu na trenażerze kolarskim. Dzięki aplikacji zainstalowanej na komputerze użytkownik może wirtualnie przenieść się na jedną z ponad 80 prawdziwych tras, np. na wymagający alpejski szlak, przejazd przez odwzorowane miasto lub trasę wyścigu kolarskiego.
Zwift jest więc niejako grą multimedialną, z tym zastrzeżeniem, że gracz używa do sterowania nie klawiatury czy konsolowego pada, a… roweru. 
Dużą zaletą Zwifta jest możliwość współzawodnictwa z innymi użytkownikami z całego świata. Dzięki społecznemu charakterowi jest on doskonałym dopełnieniem regularnych treningów interwałowych oraz motywacją do stacjonarnej jazdy.
Oprócz zwykłych „przejażdżek” ze znajomymi, można uczestniczyć w licznych wyzwaniach rowerowych, wydarzeniach czy wirtualnych wyścigach kolarskich.

Jak działa platforma Zwift?

Jak rozpocząć przygodę ze Zwiftem? Niestety, nie obędzie się bez kilku zakupów. Podstawą działania jest oczywiście rower (najlepiej szosowy) oraz trenażer.
Rodzaj trenażera nie ma większego znaczenia, jednak dobrze od razu wybrać ten, który zapewni największy realizm jazdy. Oprócz trenażera potrzebujesz miernika mocy, gdyż to właśnie generowana moc jest wyznacznikiem osiąganej w grze prędkości.
Sama prędkość wyliczana jest na podstawie mocy, wagi kolarza, oporu wiatru oraz ukształtowania wirtualnych tras. Miernik mocy może być instalowany w ramionach korby, pedałach lub w samym trenażerze.
Wykorzystując trenażer smart, zyskasz pełną interaktywność, gdyż będzie on reagował na profil trasy z gry. Innymi słowy, jego opór uzależniony będzie m.in. od nachylenia terenu, jazdy w tunelu aerodynamicznym czy prędkości wiatru. Listę kompatybilnych trenażerów znajdziesz na stronie platformy Zwift.

Jak rozpocząć przygodę ze Zwiftem?

Aby rozpocząć grę w Zwifta, musisz założyć konto. Po pobraniu aplikacji na komputer, tablet czy smartfon, posłuży ci ono do połączenia się ze społecznością.
Kolejny krok to sparowanie ze sobą wymaganych urządzeń, tj. komputera z trenażerem, miernikiem mocy lub miernikiem prędkości. Można to zrobić poprzez protokół ANT+ lub Bluetooth.
W menu Zwifta należy również wybrać model trenażera. Dodatkowe opcje, z których warto skorzystać, to możliwość podłączenia pulsometru oraz miernika kadencji. Oba czujniki są nieocenione w kontroli parametrów treningowych, nawet w amatorskiej jeździe.
Po zalogowaniu i sparowaniu urządzeń można przejść do treningu. Swobodną przejażdżkę po wirtualnych trasach umożliwi ci opcja „Ride”.
Jeżeli chcesz wykonać trening, wykorzystaj jeden z dostępnych w pakiecie planów treningowych. Śledź też na bieżąco wydarzenia (opcja event), by wziąć udział w grupowej jeździe z innymi użytkownikami platformy Zwift.
Wyniki treningu możesz udostępnić w aplikacji treningowej, np. Endomondo lub popularnej wśród kolarzy Stravie. To kolejna forma zachęty do zimowej aktywności fizycznej.

Zwift – cena. Ile kosztuje Zwift?

Koszt uczestniczenia w wirtualnej grze Zwift to 15 € (ok. 64 zł) miesięcznie. W tej cenie otrzymujesz do dyspozycji wirtualne trasy, plany treningowe, dostęp do wydarzeń oraz system gratyfikacji za osiągnięcia. Przed wykupieniem abonamentu możesz przetestować wszystkie funkcjonalności w 7-dniowej, darmowej wersji próbnej.

Dla kogo jest system Zwift?

System Zwift jest najbardziej powszechną platformą treningową służącą do jazdy na rowerze, a dokładniej na trenażerze. Można powiedzieć, że jest grą komputerową, w której jeździ się na rowerze, a dodatkowo można brać udział w wirtualnych wyścigach kolarskich. Aplikacja Zwift jest na tyle realistyczna, że sprawia wrażenie, jakby kolarze pokonywali trasę w czasie rzeczywistym na danej szosie. Kto jednak może korzystać z systemu Zwift? Czy przeznaczony jest jedynie dla profesjonalnych kolarzy? Oczywiście, że nie. Zwift przeznaczony jest dla każdego, kto ma ochotę trenować kolarstwo nawet w okresie zimowym, poprawić swoje dotychczasowe wyniki, utrzymać kondycję i aktualną formą oraz mieć po prostu radość z jazdy na rowerze i rywalizacji z innymi uczestnikami.

Czym są trenażery? Jaki wybrać trenażer do Zwifta?

Trenażery są urządzeniem wykorzystywanym głównie podczas chłodnych pór roku z niekorzystną pogodą, czyli podczas jesieni i zimy. Dane urządzenie pozwala przekształcić klasyczny rower w rower stacjonarny, na którym można jeździć w pomieszczeniu. Jest on doskonałą alternatywną dla urządzeń stacjonarnych, gdyż zajmuje znacznie mniej miejsca, a dodatkowo trening na nim przypomina oczywiście zwykłą jazdę na rowerze. Jego koszt mieści się w granicach od około 1000 zł do nawet 5000 zł. Rozbieżność cen jest dosyć spora, jednak wynika ona z nowoczesnych technologii zawartych w droższych modelach oraz większej ilości funkcji. Dodatkowo, droższe trenażery są cichsze i mogą zajmować mniej miejsca. Należy pamiętać również, że nie każdy trenażer połączy się z systemem Zwift. Najlepiej wybrać więc od razu taki sprzęt, który będzie przeznaczony do danego systemu i będzie interaktywny, czyli z automatyczną regulacją oporu i czujnikami prędkości mocy.
Dodatkową opłatę należy dokonać, aby zakupić sam system Zwift. Ile zatem kosztuje rozpoczęcie przygody na Zwifcie? Po podpięciu karty bankowej dostępna jest darmowa wersja aplikacji przez 7 dni, a następnie system pobiera pieniądze z konta w wysokości około 15 euro miesięcznie, czyli w przeliczeniu – około 70 zł.
Oprócz roweru, trenażera i oprogramowania potrzebny jest odpowiedni sprzęt, który sprosta systemowi Zwift. Żadne pierwsze lepsze akcesorium niestety nie będzie wystarczające do danej aplikacji i nie będzie w stanie się z nią połączyć. Wymagany jest komputer lub laptop, który ma zalecany system Windows 10 lub MacOS 10.12. Dodatkowo dany sprzęt musi posiadać odpowiedni procesor, pamięć RAM, kartę graficzną, dysk oraz możliwość połączenia się z trenażerem za pomocą Bluetooth.

Kategorie w systemie Zwift

Ułatwiając wirtualną jazdę i zdobywanie czołowych miejsc przez amatorów jazdy na rowerze, system Zwift opracował kategorie oparte na umiejętnościach i jeździe z określoną prędkością. Dzięki temu zawodowcy „ścigają” się na zawodach z zawodowcami, średnio zaawansowani kolarze ze średnio zaawansowanymi, a amatorzy z amatorami. Dane kategorie opierają się na mocy FTP danego zawodnika. FTP określa się za pomocą 20-minutowego testu czasowego, którego wynik mnoży się przez 0,95. Otrzymany wynik, czyli wartość FTP, jest mocą, jaką powinniśmy utrzymać przez godzinę jazdy. Kategorie systemu Zwift dzielą się na 5 grup:
  • A+ – jest to grupa przeznaczona dla profesjonalistów, których FTP jest wyższe niż 4,6 W/kg (watów na kilogram).
  • A – kategoria dla bardzo mocnych amatorów, których umiejętności są bliskie do zawodowców, wysokość ich FTP mieści się w granicy między 4 a 4,6 W/kg.
  • B – w danej kategorii będą startowali dobrze wytrenowani amatorzy, których FTP wynosi pomiędzy 3,2 a 4 W/kg.
  • C – w danej kategorii mogą startować średnio zaawansowani rowerzyści z FTP wynoszącym między 2,5 a 3,2 W/kg.
  • D – grupa przeznaczona dla początkujących rowerzystów, których FTP jest mniejsze niż 2,5 W/kg.
  • Dostępne trasy w aplikacji Zwift

    System Zwift umożliwia rowerzystom umówienie się z innymi zawodnikami na trening czy zawody na wybranym terenie i miejscu. Dana aplikacja, oprócz umożliwienia jazdy na rowerze podczas niesprzyjającej pogody, daje możliwość zwiedzenia przy okazji kawałka świata. Aktualnie dostępnych jest dziewięć map w różnych zakątkach świata, a na nich kilka, kilkanaście różnorodnych tras.
    Autor: Dominika Mańka