Data publikacji:

Pas kulturystyczny na siłownię: do czego służy? Jak zakładać i jaki wybrać?

Co daje pas kulturystyczny na siłowni? Jak zakładać i jaki wybrać? Kiedy stosować pas kulturystyczny na siłownię. Do czego służy? Co daje trening z pasem kulturystycznym i jak z niego korzystać? 
pas kulturystyczny do czego służy

Pas kulturystyczny na siłownię: do czego służy? 

Jak wygląda pas kulturystyczny? Podobnie do zwykłego paska, choć jest znacznie szerzy.
Do czego służy pas kulturystyczny? Oraz komu się przydaje? Używają go wszyscy kulturyści, osoby uprawiające trójbój siłowy oraz crossfit. Uwaga – pas do trójboju siłowego ma stałą szerokość (około 10 cm) na całej swojej długości i jest grubszy od pasa kulturystycznego, zaś pas kulturystyczny jest szerszy przy odcinku lędźwiowym, a węższy przy brzuchu. 
Jeśli szukasz odpowiedzi na pytanie: „jaki pas kulturystyczny – wąski czy szeroki?”, to odpowiedź znajdziesz w rodzaju dyscypliny sportowej, do jakiej będziesz używać pasa. 

Co daje pas kulturystyczny?

Co daje pas kulturystyczny w trakcie ćwiczeń? Wzięliśmy na tapet pas kulturystyczny – do czego służy? Jego zadanie to ochrona odcinka lędźwiowego kręgosłupa w trakcie treningu. Stabilizuje go w momencie, kiedy w trakcie ćwiczeń dochodzi do intensywnego napięcia mięśni brzucha i pleców. Zbyt słabe mięśnie stabilizujące mogą też prowadzić do zbyt dużego napięcia mięśniowego w kończynach, co również grozi kontuzją. Zbyt słabe mięśnie mogą nie wytrzymać napięcia brzucha oraz siły, która w trakcie ćwiczeń idzie na kręgosłup. Może to skutkować np. wysunięciem dysku albo przepukliną. Pas kulturystyczny zapobiega tym nieprzyjemnym konsekwencjom. W jaki sposób? Powoduje zwiększenie ciśnienia tłoczni brzusznej i lepszą stabilizację odcinka lędźwiowego kręgosłupa.

Druga strona medalu, czyli po co pas kulturystyczny, skoro może zaszkodzić

Jak pas na siłownię może zaszkodzić ci podczas ćwiczeń? Daje on sztuczną stabilizację mięśni w centralnym odcinku i przestaje je angażować do pracy. To z kolei powoduje osłabienie mięśni, które może skutkować uszkodzeniami kręgosłupa albo skręceniami stawu skokowego. 

Jaki pas kulturystyczny? Kiedy używać pasa na siłownię?

Czy wiesz, kiedy jest zalecane, aby używać pas kulturystyczny? Wskazówki znajdziesz poniżej:
  1. Używaj pasa kulturystycznego wyłącznie podczas pracy z dużymi ciężarami, gdy w ich trakcie wykorzystujesz 80% (lub więcej) ciężaru maksymalnego.
  2. Jeśli dopiero zaczynasz uprawiać crossfit albo trójbój siłowy, to nie używaj pasa kulturystycznego. Daj czas mięśniom stabilizującym, aż będą odpowiednio silne. Wzmocnij je, a potem dopiero szukaj pasa na siłownię dla siebie.
  3. Jeśli ćwiczysz z pasem kulturystycznym, pamiętaj, by do swojego planu treningowego włączyć (lub zwiększyć ich liczbę/intensywność) ćwiczenia na mięśnie brzucha.
  4. Pas kulturystyczny ma służyć zwiększeniu możliwości treningowych, dlatego powinien być wykorzystywany wyłącznie podczas próby bicia własnych rekordów oraz przy konkretnych ćwiczeniach. Jakich? O tym przeczytasz w kolejnym podrozdziale.

Jakie ćwiczenia wykonywać – pas kulturystyczny – jaki wybrać?

Ćwiczenia, jakie można wykonywać z pasem kulturystycznym: 
  • martwy ciąg,
  • wyciskanie sztagi (na przykład nad głowę, zza karku, sprzed klatki piersiowej, w pozycji leżącej),
  • przysiady (na przykład przysiady ze sztangą trzymaną na karku, przysiady na maszynie Smitha).
Co ważne – nie zakładaj pasa kulturystycznego na czas całego treningu. Używaj go wyłącznie do serii z największym obciążeniem. Najlepiej jednak jest zdejmować lub rozluźniać pas kulturystyczny po każdym powtórzeniu.

Pas kulturystyczny – jak zakładać?

Pas kulturystyczny – po co jest – już wiesz. A skoro już go masz, to naucz się go poprawnie zakładać (jak zakładać pas kulturystyczny?). W przypadku pasa kulturystycznego najważniejsze jest właściwe umiejscowienie na ciele i dostosowanie. Pas powinien znajdować się dokładnie na linii pępka. Przed założeniem go weź duży wdech i maksymalnie wciągnij brzuch. Zapnij pas bardzo ciasno. Tak, by dobrze przylegał do ciała, ale jednocześnie, by umożliwiał wzięcie swobodnego wdechu i wydechu – to jest przecież kluczowy element każdego ćwiczenia. W przypadku wątpliwości poradź się trenera na siłowni. Co ważne – każde ćwiczenie jest inne. Niektóre ruchy ciała wymagają więc ciaśniejszego zapięcia pasa, a innych elementów treningu nie da się wykonać z maksymalnym zaciągnięciem.

Pas kulturystyczny – jaki rozmiar dobrać?

Wybór pasa na siłownię zależy od osoby ćwiczącej. Jest jednak taka zależność, że im grubszy pas, tym jest on sztywniejszy i bardziej twardy. Najczęściej rozmiarówka obejmuje wielkości od S do XXL. Wystarczy jedynie znać swój obwód w pasie i zajrzeć do tabeli producenta pasów na siłownię. Ta sama zależność obowiązuje, gdy chcesz wybrać pas kulturystyczny damski.
Pas kulturystyczny szeroki czy wąski? Może on mieć różne grubości. Najczęściej są to 6,5 mm, 10 mm lub 13 mm. Im grubszy pas, tym jest sztywniejszy i bardziej twardy.

Jakie zapięcie do pasa kulturystycznego?

Pas kulturystyczny może mieć zapięcie na rzepy (pas kulturystyczny na rzep), na klamry (pas kulturystyczny z klamrą), na sprzączki. Najwygodniej zakłada się pasy ze sprzączkami. Jako pierwszy pas polecamy wybrać pas kulturystyczny na rzep. Pasy kulturystyczne na klamry są najbardziej rozpowszechnione wśród zawodowych ciężarowców. Możesz też zdecydować się na pas kulturystyczny z łańcuchem na dodatkowe obciążenia, by otrzymywać lepsze rezultaty podczas wykonywanych ćwiczeń.

Jaki materiał na dobry pas kulturystyczny?

Na rynku znajdziesz pasy ze skóry naturalnej (bydlęcej, cielęcej). Pas kulturystyczny skórzany zaleca się osobom zaawansowanym w podnoszeniu ciężarów. Są też dostępne pasy z tworzyw sztucznych, głównie z nylonu. 
Zdjęcie: Envato Elements
Ewa Doniec
Ewa Doniec

Podróże z plecakiem, kolarstwo szosowe, góry wysokie. Lawenda, makaron i wiatr. To moje „naj”, za którymi podążam, kosztując życie. Pilot wycieczek, absolwentka ekonomii oraz turystyki i rekreacji.