Data modyfikacji:

Lecytyna – właściwości, zastosowanie, dawkowanie

Większość osób kojarzy lecytynę jako suplement na pamięć i koncentrację. Na tym jednak jej właściwości się nie kończą – substancja bierze udział w najważniejszych procesach zachodzących w ludzkim ciele i jest pomocna w profilaktyce chorób układu krwionośnego. Jakie jeszcze zastosowanie ma lecytyna oraz jak ją dawkować? Sprawdzamy!

lecytyna

Lecytyna – a co to takiego?

Jak się okazuje, lecytyna to substancja, którą tworzy wiele różnych związków. Dopiero połączone ze sobą zapewniają doskonałe efekty, jednocześnie wzmacniając swoje działanie. Są to głównie fosfolipidy, czyli przykładowo glicerol czy kwasy tłuszczowe. Dodatkowo w lecytynie znajdują się także cholina, inozytol lub seryna, węglowodany, woda czy grupa fosforowa.

U wielu osób suplementacja lecytyny w tabletkach czy płynie nie jest konieczna. Wystarczy sięgać regularnie po jej naturalne źródła, które znajdziesz, oczywiście, w jedzeniu. Gdzie jest jej najwięcej? Najwięcej substancji zawierają między innymi orzechy włoskie i ziemne, soja, kiełki pszenicy, żółtko czy pieczywo pełnoziarniste.

Zastosowanie lecytyny

Lecytyna może pochwalić się dość szerokim spektrum zastosowania. Większość osób suplementuje ją głównie ze względu na wsparcie pamięci i koncentracji. Zadbanie o prawidłowy poziom substancji w codziennej diecie lub zakup odpowiednich preparatów jest polecane w szczególności osobom starszym oraz ludziom, którzy wykonują na co dzień pracę umysłową.

Lecytyna ma także ogromny wpływ na zdrowie układu krwionośnego, ponieważ jest jedną z substancji, które odpowiadają za regulację gospodarki cholesterolowej. Nic więc dziwnego, że znalazła zastosowanie w profilaktyce miażdżycy i zakrzepów oraz w walce z podwyższonym cholesterolem.

Dodatkowo lecytyna wykazuje korzystny wpływ na pracę wątroby, a w szczególności jej regenerację. Substancja pełni funkcję ochronną, dzięki czemu może w pewnym stopniu zapobiegać efektom ciągłego przyjmowania leków czy nadmiernego spożywania alkoholu.

Lecytyna – właściwości

Dlaczego lecytyna jest tak ważna? Ponieważ pełni wiele ważnych funkcji w ludzkim organizmie! Nie tylko odpowiada ona za ochronę wątroby i żołądka oraz regulację poziomu cholesterolu, ale także bierze udział w procesie przemiany materii. Do innych właściwości substancji można zaliczyć wsparcie regeneracji po wysiłku i wspomaganie przyswajania witamin ze spożywanych posiłków.

Co ciekawe, lecytyna jest również podstawowym budulcem wszystkich komórek w twoim ciele oraz tkanki mózgowej, a do tego ma ogromny wpływ na jakość i objętość nasienia. Właśnie dlatego jej suplementację lub spożywanie pokarmów zawierających mnóstwo cennej substancji zaleca się mężczyznom, którzy zmagają się z problemami z potencją.

Lecytyna – skutki uboczne

Warto pamiętać, że jeśli zdecydujesz się na stosowanie lecytyny w płynie lub tabletkach, to dobrym pomysłem jest udanie się wcześniej do lekarza rodzinnego. Porozmawiaj ze specjalistą o możliwościach suplementacji oraz upewnij się, że stan twojego zdrowia na to pozwala.

Jeśli chodzi o skutki uboczne, to trzeba przyznać, że sama lecytyna jest uznana za substancję bardzo bezpieczną. Ewentualne efekty niepożądane są najczęściej związane z nadmiernym spożyciem suplementów. Zaliczamy do nich wymioty, biegunkę i nudności. Właśnie dlatego tak ważne jest przestrzeganie zaleceń lekarza i producenta preparatu!

Lecytyna – dawkowanie

Przed rozpoczęciem suplementacji lecytyny zapoznaj się z informacjami umieszczonymi na ulotce lub opakowaniu wybranego preparatu. Szacuje się, że standardowo ludzki organizm potrzebuje około 2 g substancji dziennie.

Zdjęcie:Christina Victoria Craft/Unsplash