Data publikacji:

Dieta strażników wagi - zastosowanie, przeciwwskazania, zasady

Dieta strażników wagi to kuracja odchudzająca zadedykowana osobom chcącym zadbać o zdrową, zbilansowaną dietę i zrzucenie nadprogramowych kilogramów. Brzmi jak recepta na sukces? Bardzo słusznie! Dieta ta nie ma w sobie bowiem nic z restrykcyjnych głodówek. Co warto wiedzieć więc przed rozpoczęciem swojej przygody ze strażnikami wagi? Wyjaśniamy!
dieta strażników wagi

Zasady diety strażników wagi

Weight Watchers, czyli strażnicy wagi, to amerykański ruch, który rozpoczął prawdziwą rewolucję w podejściu do diet odchudzających. Gospodyni mieszkająca na Brooklynie spotykała się ze znajomymi, by debatować, jak powinny wyglądać zasady zdrowego odżywiania. Te nieformalne spotkania szybko znalazły wielu zwolenników i tak doszło do opracowania zasad diety strażników wagi, która dziś uznawana jest za jedną z najbezpieczniejszych kuracji odchudzających.

Dieta strażników wagi nie zakłada ścisłego liczenia kalorii. Produkty, które są spożywane każdego dnia, mają przypisaną określoną wartość punktową. Osoba będąca na diecie wylicza, jaką ich liczbę powinna dostarczać organizmowi. Może się ona różnić w zależności od tego, czy zależy nam na redukcji, czy na utrzymaniu masy ciała. Czynnikiem różnicującym będzie także: wiek, płeć, waga, wzrost czy rodzaj wykonywanej pracy.

Przykładowo osoba, która waży 75 kg i chciałaby schudnąć, powinna spożywać mniej więcej 20 punktów. Teraz najważniejsza jest praktyka, czyli przeliczenie konkretnych produktów jedzonych w ciągu dnia.

Kaloryczność, cukier i tłuszcz – to one wpływają na pozycję danego produktu w przypadku kuracji, jaką proponują strażnicy wagi. Tabela punktów zawiera bowiem zarówno te bardzo nisko notowane produkty, jak i te mniej zdrowe. Łatwo można domyślić się więc, że wartość punktowa większości warzyw i owoców wynosi zero – każdego dnia można spożywać je więc w największej ilości. Nisko punktowane są również chudy nabiał, ryby i jaja.

Każdy coraz bardziej tłusty, przetworzony i wysokocukrowy produkt otrzymuje większą liczbę punktów. Osoba, która jest na diecie strażników wagi, musi tak komponować posiłki, by były jak najbardziej różnorodne i pozwoliły zachować długotrwałe uczucie sytości. Oto przykłady punktowanych produktów:
  • 2 punkty: 150 gramów bobu, 1 jajo, 1 szklanka mleka półtłustego;
  • 3 punkty: 1 parówka;
  • 5 punktów: 1 pączek z lukrem;
  • 7 punktów: 150 gramów karkówki.
Co więcej – każdego dnia diety zaoszczędzić można 4 punkty i zużyć je w ciągu tygodnia, by zjeść ulubiony deser czy wyskoczyć ze znajomymi na pizzę i drinka. W podobny sposób działa również aktywność fizyczna pozwalająca w tygodniu zdobyć nawet 12 dodatkowych punktów i przeznaczyć je na coś bardziej kalorycznego.

Dieta strażników wagi – jak wygląda w praktyce?

Dietę strażników wagi cechuje różnorodność oraz nauka zdrowego odżywiania. Osoby, które ją stosują, każdego dnia powinny:
  1. spożywać od 4 do 5 posiłków;
  2. wypijać około 2 litrów płynu – najlepiej wody, ziółek czy herbatek;
  3. zadbać o zbilansowaną aktywność fizyczną.
Strażnicy wagi to ruch, który spektakularne i szybkie efekty odsuwa na dalszy plan. Przestrzeganie zasad diety pozwoli zrzucić około 10% wagi wyjściowej w 3 miesiące po rozpoczęciu kuracji. To bardzo zdrowe tempo, dzięki któremu również można nauczyć się, jak prawidłowo komponować posiłki.

A czy są jakieś przeciwwskazania uniemożliwiające rozpoczęcie diety strażników wagi? Oczywiście na początku warto zawsze skorzystać z porady dietetyka lub lekarza pierwszego kontaktu. Trzeba pamiętać również, że diety oparte w dużej mierze na surowych warzywach i owocach mogą stosować osoby niecierpiące na żadne schorzenia układu pokarmowego oraz te niezmagające się z nietolerancjami pokarmowymi.
Autorka: Anna Mlonka