Data publikacji:

Joga – efekty ćwiczeń. Co daje joga?

Joga staje się coraz bardziej popularna – wiemy już, że to nie tylko trwanie w pozycji „kwiat lotosu”, ale wiele innych ćwiczeń, które korzystnie wpływają na pracę całego organizmu. Czy jednak potrafisz wymienić wszystkie jej zalety? Jeśli nie, to koniecznie sprawdź, co daje joga i dlaczego może zmienić twoje życie.
joga

Joga – co daje?

O jodze mówi się, że to nie tyle ćwiczenia, co filozofia – to właśnie dzięki niej umysł i ciało mają się synchronizować, co prowadzi do odkrycia źródła wewnętrznego spokoju. Spójrzmy jednak dzisiaj od bardziej praktycznej strony: co daje joga?Czy jej ćwiczenie przynosi jakieś wymierne korzyści dla ciała? I – co ważne dla wielu osób – czy joga odchudza?

Joga – zalety

  • Poprawia zdolność rozciągania mięśni Asany, czyli pozycje jogi, wymagają silnego naciągnięcia mięśni – oczywiście dochodzi do niego stopniowo. To zwiększanie rozciągnięcia powoduje, że tkanki otrzymują więcej tlenu, a to z kolei sprawia, że są silniejsze.
  • Zwiększa ruchomość stawów
Czy zauważyłaś, co dzieje się z twoim ciałem, kiedy długo się nie ruszasz, bo na przykład pracujesz przy komputerze? Tak – boli wtedy całe ciało, a stawy wydają się bardziej sztywne. Zalety jogi to między innymi zwiększenie ruchomości stawów, a co za tym idzie – zredukowanie dolegliwości bólowych i większa sprawność na co dzień. Jeśli regularnie będziesz praktykowała jogę, zmniejszy się też ryzyko, że w dojrzałym wieku wystąpią u ciebie problemy z ogólną sprawnością.
  • Zmniejsza bóle
Skoro mowa o bólu – jeśli często odczuwasz go w okolicach kręgosłupa, to zdecydowanie powinnaś zacząć ćwiczyć jogę. Asany aktywują mięśnie, które znajdują się właśnie przy kręgosłupie, co powoduje, że znacznie rzadziej daje on o „sobie znać”. Między innymi z tego powodu jogę zaleca się właśnie osobom, które mają siedzącą pracę.
  • Zwiększa wydolność organizmu
Już kilka tygodni jogi wystarczy, aby wydolność organizmu bardzo się zwiększyła – zauważysz, że masz więcej siły, a twoje ciało jest odporniejsze na wszelkie urazy i przyjemnie gibkie. Co równie istotne, według wielu specjalistów joga podnosi odporność organizmu. Badania wykazały, że asany mają wpływ na ekspresję genów oraz odporność na poziomie komórkowym. To z kolei przekłada się na mniej infekcji.
  • Odmładza
Skoro omawiamy zalety jogi, to nie można nie wspomnieć o widocznym odmłodzeniu. Asany odejmą ci kilka lat, ponieważ ich praktykowanie zwiększa ilość antyoksydantów we krwi. A to właśnie one sprawiają, że organizm może sam się oczyszczać, a poszczególne komórki – odnawiać.
  • Zmniejsza ciśnienie krwi
Jak już wiesz, praktyki asan zwiększają dopływ tlenu do komórek. To, a także fakt, że ćwiczenia pomagają w wyrównaniu rytmu serca, sprawia, że ciśnienie się normuje. Nadciśnienie nie jest jednak jedynym schorzeniem, na które pomaga joga – zmniejsza ona również prawdopodobieństwo cukrzycy, otyłości, udaru czy zawału serca.

Czy joga odchudza?

Byłoby idealnie, gdyby joga – oprócz korzyści zdrowotnych, powodowałaby także utratę zbędnych kilogramów. Czy to możliwe?

Należy zauważyć, że nie są to ćwiczenia, które – jak na przykład aerobowe, mają głównie spalać tłuszcz. Nie oznacza to jednak, że joga nie powoduje chudnięcia. Asany wymagają dużego napięcia mięśni – w trakcie przyjmowania kolejnych pozycji sama przekonasz się, że wymaga to od organizmu pewnego wysiłku. A wysiłek to zawsze utrata kalorii.

 Jeśli więc zastanawiasz się, czy joga odchudza, to tak – aczkolwiek nie dzieje się to szybko. Znacznie prędzej zauważysz za to, że twoje ciało staje się bardziej wyrzeźbione, a kształty bardziej opływowe. Już tylko dlatego warto ćwiczyć!
Autor: R. Wojtaś