Data publikacji:

Jakie witaminy zażywać po 65. roku życia?


Po 65. roku życia organizm zaczyna funkcjonować nieco inaczej niż wcześniej. Przede wszystkim zmniejsza się jego zapotrzebowanie kaloryczne, a zatem seniorzy zazwyczaj mają mniejszy apetyt. Równocześnie jednak zwiększa się zapotrzebowanie na witaminy i minerały, dlatego suplementacja w tym wieku jest bardzo potrzebna. Jakie witaminy zażywać po 65. roku życia? Na co koniecznie zwrócić uwagę? Podpowiemy, które witaminy będą najlepsze dla seniora 65+ i w jakiej formie je przyjmować.
seniorzy

Dieta przede wszystkim!


Przyjmowanie suplementów i witamin po 65. roku życia to ważna kwestia, jednak nie wolno nam zapominać o urozmaiconej diecie. Choć babcia lub dziadek mogą już nie mieć ochoty na spożywanie wielu posiłków, koniecznie musimy zadbać o jakość tego, co jedzą. Pamiętajmy, że nawet najlepsze tabletki nie zastąpią jadłospisu bogatego w warzywa, owoce, tłuste ryby czy chudy nabiał. Oto, co powinno znaleźć się w menu seniora po 65. roku życia:

● tłuste ryby morskie – zawierają kwasy omega-3 i omega-6, które wspierają działanie mózgu, a także tak bardzo potrzebną witaminę D3,

● produkty pełnoziarniste – mają w sobie błonnik pomagający utrzymać układ pokarmowy w dobrej formie; mogą być także źródłem witaminy D3,

● owoce i warzywa – zwłaszcza marchew, czerwona papryka, dynia, szpinak, jarmuż, fasola, groch, aronia, jagody, czarna porzeczka, truskawki, czarny bez. Wymienione składniki zawierają niezbędne witaminy i minerały, które wspierają wzrok, dlatego koniecznie powinny znaleźć się w diecie seniora.

Jeśli jesteśmy przy temacie jedzenia, nie możemy pominąć również picia. Pamiętajmy o tym, by nasz senior codziennie pił odpowiednią ilość wody. Dzięki temu organizm będzie funkcjonował znacznie lepiej.

Witaminy dla seniora 65 plus


Dobór odpowiednich witamin dla seniora 65 plus zależy przede wszystkim od jego stanu zdrowia. Istotne są choroby przebyte oraz te przewlekłe. Dobrym pomysłem będzie zatem skonsultowanie się z lekarzem przed rozpoczęciem suplementacji. Istnieją jednak witaminy polecane większości seniorów. Należy zawsze dawkować je zgodnie z zaleceniami producenta na opakowaniu. Warto, aby senior zażywał:

● witaminę D3 – na jej niedobór cierpi niemal każdy Polak. Lekarze twierdzą, że powinniśmy ją suplementować przez cały rok bez względu na wiek. Latem dawka 1000-2000 będzie wystarczająca, jednak jesienią i zimą warto sięgnąć po kapsułki o większej zawartości witaminy. Jej niedobór może przyczyniać się do większego ryzyka chorób tarczycy, miażdżycy, nadciśnienia, a nawet Alzheimera. Witamina D3 występuje również w pożywieniu, ale dostarczenie jej z ryb, produktów zbożowych czy mleka w odpowiedniej ilości jest bardzo trudne,

● witaminy A, C i E – są to tzw. antyoksydanty, które chronią komórki przed uszkodzeniem poprzez działanie wolnych rodników. Takie upośledzenie komórek może prowadzić do problemów z cholesterolem, a w konsekwencji do zawału,

● witaminy z grupy B – wspierają działanie układu nerwowego i krwionośnego, dlatego warto zażywać je codziennie.

Wybierasz witaminy dla seniora 65+? Na to zwróć uwagę!


Osoby starsze mogą mieć kłopot nie tylko z apetytem, lecz także z przełykaniem. Ważne jest zatem, aby wybrać witaminy, których forma podania będzie odpowiednia. Możesz oczywiście postawić na tradycyjne tabletki, jednak w wielu przypadkach o wiele lepiej sprawdzą się miękkie kapsułki, krople czy proszek. Większość witamin w takiej formie dostaniesz w każdej aptece stacjonarnej czy internetowej.
Autor: Olga Sadowska