Data modyfikacji:

Rzucam palenie i nie tyję!

Autor: Paulina

Jednym z argumentów przeciwko rzuceniu palenia, pojawiającym się wśród osób uzależnionych od nikotyny, jest obawa przed przytyciem. Można jednak wyzbyć się nałogu bez przyrostu masy ciała! Podpowiadamy, jak rzucić palenie i nie przytyć.

O negatywnych skutkach palenia chyba nie musimy komukolwiek przypominać. Wiedzą o nich osoby niepalące, wiedzą też palacze. Zapytasz się, dlaczego zatem sięgają po papierosa, skoro mają świadomość, czym to grozi. Nałóg jest bardzo skomplikowanym zjawiskiem psychologicznym, któremu przeważnie towarzyszy syndrom wyparcia. Nałogowiec sam w sobie nie ma na tyle silnej woli, żeby porzucić zgubny nałóg. Potrzebuje dużej dawki motywacji i wewnętrznej odporności na ból - odstawianie używki wiąże się z bardzo nieprzyjemnymi objawami. Tych każdy wolałby uniknąć: szukamy więc argumentów przemawiających za "naszą" racją.

Jednym z powszechniejszych mitów dotyczących rzucania palenia jest następstwo w postaci przyrostu masy. Czy oznacza to, że każda osoba przybierze na wadze?

Jak działa nikotyna?

W kontekście sylwetki, nikotyna ma rzeczywiście pewien wpływ na wygląd naszego ciała i przyrost masy. Jak to działa? Dostarczając do organizmu nikotyny, zmniejszamy łaknienie. Stąd przyjmuje się, że palacze są szczuplejsi od osób niepalących. Nikotyna ponadto przyspiesza pracę jelit (wie o tym każdy, kto rano ściągnął dymka). Oczywiście nie zawsze jest to równoznaczne z niską masą ciała. Wśród palaczy znajdziemy wiele osób z nadwagą, co przeczy hipotezie o odchudzających właściwościach palenia. Dlaczego?

Palenie podnosi poziom kortyzolu, który przez swoje właściwości kataboliczne prowadzi do zaburzenia kompozycji sylwetki, zwiększając stosunek masy tłuszczu do masy mięśni. Może wydajesz się szczuplejsza, ale w rzeczywistości Twoje ciało jest w pewnym znaczeniu grubsze.

Co więcej, paląc, zaburzasz procesy metaboliczne, insulinooporność, gospodarkę tłuszczową (stosunek HDL do LDL) oraz pozbywasz się z organizmu cennych składników odżywczych.

Dlaczego tyjemy podczas rzucania palenia?

Aby zatrzymać proces tycia podczas rzucania palenia, trzeba zrozumieć, co się dzieje z naszym organizmem w trakcie. Detoks nikotynowy jest szokiem dla naszego ciała, które wręcz domaga się "ważnej" dla niego substancji. Oczyszczanie z toksyn jest dla niezwykle wykańczające. Czujesz się osłabiona, rozdrażniona, nie możesz się skoncentrować. Wzrasta Twój apetyt, do tej pory hamowany przez nikotynę. Pojawiają się również inne problemy, takie jak kaszel, suchość w gardle, zaparcia i wzdęcia.

Na siłę szukasz zajęcia, które odciągnie Cię od myśli o dymku. Wiele osób stosuje technikę substytucji, która polega na zastąpieniu nałogu innym nawykiem. Próbujemy żucia gumy, bawimy się rzeczami (zajmujemy w ten sposób ręce) i często, niestety, sięgamy też po przekąski. To podjadanie jest przyczyną przyrostu masy.

Co zrobić, żeby nie przytyć w trakcie rzucania palenia?

Przede wszystkim musisz przetrwać pierwsze 2-3 tygodnie. To najtrudniejszy czas, który decyduje o powodzeniu walki z nałogiem. Uzbrój się w cierpliwość i motywację. Warto stosować różne triki psychologiczne, np. zdjęcie płuc palacza, kartkę z obliczeniami, ile zaoszczędzisz przez rok, rezygnując z palenia, bądź listę rzeczy, którą kupisz za te pieniądze.

Musisz także zmodyfikować swoją dietę. Postaw na produkty z dużą zawartością substancji mineralnych i witamin (owoce, warzywa, orzechy itp.). Dostarczą do organizmu składniki potrzebne do jego regeneracji i detoksykacji. Ważne, żebyś dobrze zbilansowała dietę i odpowiednio rozłożyła posiłki. Rozdrażnienie palacza potęguje uczucie głodu, przez co będziesz łapczywie pochłaniać każdą porcję.

Ilekroć zechcesz zapalić, wypij łyk wody. Nie tylko powstrzymasz odruch palenia, ale także dobrze nawodnisz ciało.

Zacznij też ćwiczyć. Początkowo będziesz czuła słabość, co związane jest z gorszą wydolnością. Jednak po jakimś czasie zaczniesz zauważać przyrost siły i wytrzymałości. Sport poprawi Twoją tężyznę fizyczną, przyspieszy spowolniony metabolizm oraz zwiększy produkcję hormonów szczęścia.

Grejpfrut, a leki. Czy sok z grejpfruta może zabić?

Grejpfrut, a leki. Lista leków, które mogą zaszkodzić w połączeniu z owocem

2020-11-23
Sięgasz po ukochane cytrusy i myślisz – samo zdrowie. Tymczasem okazuje się, że łącząc niektóre owoce z lekami możemy sobie poważnie zaszkodzić. Świadomość na t...
5 sposobów na kaca (naturalnych i skutecznych!)

Domowe sposoby na kaca. Skuteczne "kliny" na zatrucie alkoholowe

2019-12-28
Za pasem sylwester, a to oznacza, że niejednemu z nas zapewne zdarzy się przeholować. Sprawdźcie 5 sprawdzonych sposobów na kaca.
żeń-szeń właściwości

Żeń-szeń. Właściwości i przeciwwskazania

2019-09-09
Poprawia pamięć, łagodzi stres, a do tego może być stosowany jako naturalny lek na obniżone libido… Mowa oczywiście o żeń-szeniu, którego cenne właściwości doceniono już tysiące lat temu. W ostatniej dekadzie ta azjatycka roślina zdobyła ogromną popularność w Polsce. Sprawdź, czym jest żeń-szeń, jakie są przeciwwskazania do jego przyjmowania i jak działa.
materace

Materac zdrowotny dla osób z problemami kręgosłupa. Jaki wybrać?

2019-09-05
Dzięki specjalistycznemu materacowi nie tylko zadbasz o kondycję swojego kręgosłupa, ale w końcu będziesz wypoczęty i pełen siły. Sprawdź!
cholesterol jak obniżyć

Cholesterol - jak obniżyć? Domowe sposoby i dieta

2019-09-03
Zdrowa dieta to podstawa leczenia wysokiego poziomu cholesterolu we krwi, ale co to tak naprawdę znaczy „zdrowa”? Chcesz wiedzieć co jeść mając wysoki cholesterol i jak obniżyć cholesterol bez leków? Przeczytaj.
dynia

Pestki z dyni - dlaczego warto je jeść? Wartości odżywcze pestek z dyni

2019-08-27
Pestki dyni są niewielkie, ale zawierają mnóstwo wartościowych właściwości odżywczych. Ich działanie może być niezwykle pomocne, dowiedz się więcej!