Data publikacji:

Dieta przeciwgrzybicza – zastosowanie, wskazania, zasady

Dieta przeciwgrzybicza, jak sama nazwa wskazuje, to sposób odżywiania, którego celem jest albo profilaktyka, albo leczenie kandydozy. Jeśli zmagasz się z gazami i wzdęciami, biegunką, apetytem na słodycze czy nawet nawracającą opryszczką i białym nalotem na języku, to znak, że czas udać się do lekarza. W oczekiwaniu na konsultację ze specjalistą możesz wypróbować dietę przeciwgrzybiczą. Sprawdź, na czym polega!
dieta przeciwgrzybicza

Kto powinien przejść na dietę przeciwgrzybiczą?

Wskazaniem do przejścia na dietę przeciwgrzybiczą jest zdiagnozowana kandydoza. Czym tak właściwie jest? To choroba, w której mamy do czynienia z zaburzeniem mikroflory układu pokarmowego na skutek namnożenia się candida albicans. Co ciekawe, ich obecność w jelitach u dorosłych nie jest niczym dziwnym – dopiero nadmierna ilość grzybów może być niebezpieczna dla zdrowia.

Najczęstszą przyczyną kandydozy jest wspomniane zaburzenie mikroflory jelitowej. Powodów jest wiele – spadek odporności, przewlekłe zmęczenie, a nawet niewłaściwa dieta. Jadłospis bazujący głównie na cukrach prostych, czyli słodyczach czy słodkich napojach gazowanych, może sprzyjać rozwojowi kandydozy. Grzybica układu pokarmowego występuje również po antybiotykoterapii, jeśli w trakcie przyjmowania antybiotyków nie stosowano probiotyków.

Dieta przeciwgrzybicza – zasady

Przechodząc na dietę przeciwgrzybiczą, należy uzbroić się w cierpliwość. Walka z kandydozą wymaga ścisłego przestrzegania zaleceń żywieniowych, których celem jest całkowite wyeliminowanie z jadłospisu produktów wpływających na namnażanie się grzybów candida albicans. Dzięki temu można pomóc mikroflorze jelitowej w powrocie do optymalnej równowagi.

Głównymi winowajcami kandydozy są cukry. I nie mówimy tylko o słodyczach czy białym cukrze. Równie dobrym pokarmem dla drożdżaków są także syropy klonowe i z agawy, brązowy cukier czy nawet miód i suszone owoce.

Rezygnacja z produktów spożywczych, które sprzyjają rozwojowi tzw. drożdżaków, to dopiero początek. Kolejną równie ważną zasadą diety przeciwgrzybiczej jest zadbanie o równowagę kwasowo-zasadową. Tu z pomocą przychodzą wszelkiego rodzaju kiszonki, które zawierają także mnóstwo dobrych bakterii.

Co jeść na diecie przeciwgrzybiczej?

Jeśli przeraża cię eliminacja cukrów, to mamy dobrą wiadomość. Bez obaw możesz sięgać po jego dwa zdrowsze zamienniki – ksylitol i stewię, które są całkowicie bezpieczne dla osób z kandydozą. Warto jednak pamiętać, że spożywanie ich w nadmiarze może działać przeczyszczająco, dlatego mimo wszystko zaleca się zachować umiar.

W diecie przeciwgrzybiczej musi znaleźć się miejsce na wspomniane wyżej kiszonki. Oprócz nich warto sięgać również po kefiry, jogurty i maślanki, koniecznie bez dodatku cukrów i z jak najkrótszych składem. Tego typu przetwory mleczne wpływają pozytywnie na mikroflorę jelitową.

Do innych produktów spożywczych, które powinny lądować na talerzu osób na diecie przeciwgrzybiczej, zaliczamy chude mięso i nietłuste ryby, pełnoziarniste pieczywo i makarony, kasze, brązowy ryż oraz nasiona, kiełki i orzechy. Bez obaw możesz również dodawać do posiłków oliwę z oliwek.

A co do picia? Tu zdecydowanie numerem jeden jest woda, którą należy pić bez względu na to, czy zmagasz się z kandydozą, czy nie. Oprócz niej warto pić regularnie herbaty ziołowe. W późniejszych etapach leczenia dopuszczalne są także świeżo wyciskane soki.

Należy pamiętać, że w przypadku zaawansowanej grzybicy układu pokarmowego sama dieta może nie wystarczyć. W razie potrzeby lekarz zaleci stosowanie odpowiednich leków i probiotyków.
Autorka: Katarzyna Wendzonka