Data publikacji:

Najlepszy probiotyk, prebiotyk i synbiotyk. Co brać, a czego unikać?

W aptekach pojawia się coraz więcej probiotyków i innych substancji osłaniających. Producenci prześcigają się, tworząc chwytliwe hasła reklamowe i eleganckie opakowania.

Okazuje się, że nie każdy probiotyk probiotykowi jest równy. Jedynie część z nich ma udowodnione badaniami działanie.

Sprawdź, czym się różni probiotyk od prebiotyku oraz dlaczego warto wybrać probiotyk lek zamiast probiotyku suplementu. Przeczytaj.

suplementy

Prebiotyk a probiotyk. Czym się różni prebiotyk od probiotyku?

Choć brzmią bardzo podobnie i zaleca się je stosować w podobnych sytuacjach, prebiotyki i probiotyki to zupełnie różne produkty. Aby poznać różnicę między nimi, należy zacząć od zapoznania się z ich definicjami.

Probiotykiem nazywa się produkt z żywymi kulturami bakterii, które podane w odpowiedniej ilości, wykazują korzystny wpływ na organizm człowieka.

Prebiotykiem nazywa się produkt, który jest pożywką dla probiotyków.

Co to jest synbiotyk?

Synbiotyk to połączenie probiotyku z prebiotykiem, które ma na celu zwiększenie skuteczności działania produktu. Zażywając synbiotyk, w przewodzie pokarmowym powstają lepsze warunki dla rozmnażania się „dobrych” bakterii i kolonizacji przez nie jelit.

Pamiętaj, że nie każdy synbiotyk jest lepszy od probiotyku. Zwróć szczególną uwagę na rodzaj i ilość szczepów bakterii w produkcie.

Nazwa powinna być kompletna (zawierać oznaczenie na końcu). Zamiast synbiotyku, możesz kupić dobry probiotyk i równolegle stosować dietę prebiotyczną.

Jak brać probiotyk?

Wszystkie instrukcje dotyczące dawkowania probiotyku znajdują się na opakowaniu produktu. Probiotyk warto przyjmować na noc. Wtedy perystaltyka przewodu pokarmowego spada, dlatego bakterie będą miały więcej czasu na kolonizację jelit.

Unikaj przyjmowania różnych probiotyków jednocześnie. Szczepy mogą wówczas ze sobą konkurować, nawet hamując nawzajem swój rozwój, dlatego trzymaj się zasady, by brać jeden dobry probiotyk zalecony przez lekarza lub farmaceutę.

Probiotyk lek czy probiotyk suplement diety – co wybrać?

Oprócz wyboru między prebiotykiem, probiotykiem a synbiotykiem, pojawia się drugie pytanie, dotyczące wyboru między probiotykiem lekiem a tym, który jest suplementem.

Probiotyk lek ma skuteczność potwierdzoną badaniami. Kupując go, masz pewność, że będą to kultury żywych bakterii w odpowiedniej dawce. Decydując się na zakup probiotyku suplementu, musisz jedynie wierzyć na słowo producenta.

Warto dodać, że zarówno leki i suplementy tego typu dostaniesz bez recepty w aptekach stacjonarnych i tych internetowych.

W świetle prawa działanie suplementów nie musi być w żaden sposób udowodnione, by móc je zarejestrować.

Wiele z nich faktycznie działa i nie wywołuje żadnych skutków ubocznych, ale w trosce o bezpieczeństwo swoje i rodziny, lepiej sięgać po probiotyki leki.

Probiotyki – działanie:

  • wspierają osłabiony układ immunologiczny;
  • skracają czas trwania biegunek i infekcji;
  • syntetyzują substancje, ułatwiając ich biodostępność;
  • poprawiają funkcjonowanie błony śluzowej jelit;
  • obniżają ryzyko nawrotu infekcji i rozwinięcia się infekcji towarzyszącej (np. grzybiczej).

Najlepszy probiotyk – jak wybrać?

Probiotyk probiotykowi nierówny. Dokonując wyboru, zwróć uwagę na nazwę szczepu bakterii, która zawsze znajduje się na opakowaniu. Prawidłowy zapis nazwy składa się z rodzaju, gatunki i oznaczenia literowego lub literowo-cyfrowego.

Wielu producentów nie podaje oznaczenia na końcu nazwy, dlatego zwróć na to uwagę.

Wybieraj probiotyk lek, a nie suplement diety, który należy przechowywać w lodówce. Większość bakterii probiotycznych żyje dłużej, jeśli produkt jest przechowywany w temperaturze chłodniczej.

Kiedy i jak stosować probiotyk do antybiotyku?

Antybiotyki u niektórych pacjentów mogą wywołać biegunkę poantybiotykową. Na szczęście można temu zapobiec, przyjmując podczas antybiotykoterapii probiotyki i prebiotyki lub synbiotyki.

Probiotyk należy stosować tak długo, jak długo przyjmujesz antybiotyk, a najlepiej przynajmniej kilka dni dłużej.

Nie ma tutaj uniwersalnej zasady, każdy przypadek jest inny i wszystko zależy od kondycji mikroflory jelitowej, rodzaju przyjmowanego antybiotyku, jego dawki oraz czasu trwania antybiotykoterapii.

Kiedy probiotyki szkodzą?

Probiotyki mają szereg zalet i zastosowań, ale okazuje się, że nie są dla wszystkich. Nie powinny ich stosować osoby z niską odpornością, które przyjmują leki immunosupresyjne lub są w trakcie leczenia nowotworów złośliwych.

Bakterie mlekowe zawarte w produkcie mogą wyrządzić u takich osób więcej szkody, niż pożytku – zamiast chronić jelita przed chorobotwórczymi drobnoustrojami, same mogą wywołać infekcję i zaatakować organizm.

Probiotyki dopochwowe – kiedy stosować?

Pochwa, podobnie jak jelita, jest wyścielona „dobrymi” bakteriami, które naturalnie rywalizują z tymi, które mogą być chorobotwórcze.

W wyniku częstych infekcji lub osłabienia naturalnej odporności organizmu, może dojść do zaburzenia równowagi między bakteriami chorobotwórczymi i niechorobotwórczymi.

W takim sytuacjach ginekolodzy mogą zalecić stosowanie probiotyków dopochwowych. Najlepsze będą probiotyki dopochwowe leki.

Produkty mają zazwyczaj postać czopków, które należy zaaplikować dopochwowo. Istnieje ryzyko zabrudzenia bielizny czy pościeli w nocy, dlatego warto jednocześnie stosować podpaskę, najlepiej wielorazową, która jest wykonana w stu procentach z bawełny.

Probiotyk a ciąża i laktacja – czy są bezpieczne?

Tak, ale nie wszystkie. Większość probiotyków leków można przyjmować w ciąży czy w czasie laktacji. Są w pełni bezpieczne dla przyszłej mamy i dziecka. Szczegółowe informacje znajdziesz na opakowaniu konkretnego produktu.

Przeczytaj także: