Data publikacji:

Witamina B12 – która najlepsza?

Niedobory witaminy B12 najczęściej kojarzą się z anemią, ale okazuje się, że nie tylko. Ta witamina odgrywa także bardzo ważną rolę w funkcjonowaniu układu nerwowego. Czy witaminę B12 można przedawkować? Sprawdź, jakie funkcje pełni witamina B12 i jakie są skutki jej niedoboru. Poznaj preparaty z witaminą B12, które warto wybrać.
witamina b12

Witamina B12 – co to jest?

Inaczej kobalamina, jest witaminą rozpuszczalną w wodzie. Jest wytwarzana przez bakterie, które między innymi można spotkać w przewodach pokarmowych ludzi i zwierząt. To jedyna taka witamina, której synteza jest możliwa tylko i wyłącznie dzięki bakteriom. Zapotrzebowanie dorosłych ludzi na tę witaminę wynosi 2 µg. Jednak przyjmuje się, że wchłanianie tej witaminy wynosi jedynie 1%. Oznacza to, że przyjęcie suplementu diety z witaminą B12 w dawce 100 µg umożliwia przyswojenie jedynie 1 µg tej witaminy. Wchłanianie kobalaminy odbywa się w końcowym odcinku jelita krętego i jest magazynowana głównie w wątrobie.

Witamina B12 – właściwości:
  • wspomaga proces syntezy nowych krwinek czerwonych w szpiku kostnym,
  • bierze udział w przemianach metabolicznych,
  • umożliwia prawidłową pracę układu nerwowego,
  • umożliwia przemianę kwasu foliowego w tetrahydrofolian, czyli biologicznie aktywną formę kwasu foliowego.
Objawy niedoboru witaminy B12:
  • Zaburzenia w układzie krwionośnym (związane z niedostateczną produkcją erytrocytów, które doprowadzają do anemii):
  • zmęczenie,
  • senność,
  • zaburzenia koncentracji,
  • trudności z zapamiętywaniem.
  • Zaburzenia w układzie nerwowym:
  • trudności z widzeniem,
  • uczucie mrowienia w dłoniach i stopach.
  • Zaburzenia o podłożu psychicznym:
  • depresja,
  • zaburzenia pamięci,
  • zmiany zachowania,
  • uczucie niepokoju,
  • pobudzenie ruchowe.
  • Inne objawy niedoboru witaminy B12:
  • owrzodzenia w kącikach ust,
  • zaburzenia wchłaniania,
  • zmiany zwyrodnieniowe w żołądku i jelitach.

Witamina B12 – występowanie w roślinach

Witaminę znajdziesz np. w owocu rokitnika zwyczajnego.

Witamina B12 – źródła:
  • produkty mięsne pochodzenia zwierzęcego,
  • mleko, sery, serki i pozostały nabiał,
  • jaja, skorupiaki i ryby,
  • warzywa poddane fermentacji.

Witamina B12 – dolna granica normy

Prawidłowa wartość witaminy B12 we krwi to 148-740 pmol/l (200-1000 nm/l). Badanie poziomu witaminy B12 przeprowadza się z krwi. Możesz poprosić o skierowanie na to badanie swojego lekarza rodzinnego lub wykonać badanie prywatnie w każdym punkcie laboratoryjnym. Koszt badania poziomu witaminy B12 to około 20-30 zł.

Witamina B12 – przedawkowanie

Witamina B12 jest wydalana wraz z moczem oraz potem, ponieważ jest rozpuszczalna w wodzie, dlatego prawdopodobieństwo jej przedawkowania jest znikome.

Witamina B12 – lek czy suplement diety?

Preparaty dostępne w aptekach (także tych internetowych) bez recepty to suplementy diety. Witaminę B12 lek można kupić na receptę. Na szczęście wybór suplementów jest ogromny i możesz znaleźć wśród nich wiele godnych polecania produktów, które cieszą się znakomitą opinią zadowolonych klientów.

Witamina B12 – suplementy diety:

  • Olimp B12 Forte Bio-Complex w kapsułkach
Kapsułki są nie tylko źródłem witaminy B12, ale także witaminy B6, żelaza oraz kwasu foliowego.
  • Medicaline Avitale Witamina B12 w kroplach
Masz trudność z połykaniem tabletek czy kapsułek? Witaminy w kroplach mogą okazać się doskonałym rozwiązaniem! Wystarczy zaaplikować do jamy ustnej zalecaną przez producenta ilość produktu. Witamina B12 jest witaminą rozpuszczalną w wodzie, dlatego nie musisz się martwić, że taka forma jej przyjęcia będzie mniej efektywna. Produkt jest odpowiedni dla wegetarian i wegan.
  • Xenico Pharma Vitamina B12 active
W składzie znajduje się witamina B12 – metylokobalamina, która jest najbardziej aktywną i najlepiej przyswajalną formą chemiczną, ponieważ nie musi przekształcać się do formy metylowej. Wystarczy zażywać jedną tabletkę dziennie, by zwiększyć stężenie tej witaminy w organizmie.
  • Solgar witamina B12
Produkt jest dostępny w łatwych do połknięcia tabletkach. Jest odpowiedni dla wegetarian i wegan.
  • Aura Herbals Cynkdrop
To preparat, który zawiera nie tylko witaminę B12, ale też witaminę B6 i cynk. Produkt wspiera pracę układu krwionośnego i immunologicznego. Zalecana porcja dzienna to 15 ml. Do odmierzonej dawki należy dodać wodę lub inny napój bezalkoholowy i wypić.
  • Medicaline witamina B12 Methylcobalamin
Produkt zawiera wysoką dawkę witaminy B12. Jest polecany weganom i wegetarianom. Preparat bierze udział w metabolizmie homocysteiny, w produkcji czerwonych krwinek i w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego.

Jak szybko uzupełnić niedobór witaminy B12?

Postępuj zgodnie z zaleceniami lekarza rodzinnego. Najprawdopodobniej wystarczy regularnie przyjmować witaminę B12 w tabletkach, kapsułkach lub płynie przez 2-3 miesiące, by poziom witaminy we krwi się podniósł.

W aptekach znajdziesz preparaty, które zawierają od 10 do 1000 μg witaminy B12. Jeśli cierpisz na niedobór witaminy B12, wybierz ten produkt, który zawiera przynajmniej 250 μg tej witaminy.

Możesz wybrać produkt, który zawiera witaminę B12 w formie metylokobalaminy, ponieważ według badań ta forma lepiej się wchłania. Jednak standardowa cyjanokobalamina również powinna być dla ciebie odpowiednia, jeśli niedobór witaminy we krwi jest nieznaczny.

Jeśli twój wynik jest bardzo niski, koniecznie skonsultuj się z lekarzem. Specjalista może uznać, że kwalifikujesz się do przyjmowania witaminy B12 domięśniowo.
Autorka: Natalia Ciszewska