Data publikacji:

Po czym można biegać, aby nie niszczyć stawów?

Choć bieganie ma mnóstwo zalet, może też zaszkodzić zdrowiu – zwłaszcza stawom. Ryzyko kontuzji albo nadmiernego obciążenia stawów rośnie, gdy biegacz trenuje na niewłaściwej nawierzchni lub gdy robi to w nieodpowiednich butach. Przeczytaj, po czym można biegać i jak wybrać buty do biegania w górach, na plaży czy w lesie.

po czym można biegać

Przeczytaj również: Ćwiczenia na ławeczce w domu. Jakie?

Po czym można biegać?

Wybór odpowiedniego miejsca do biegania jest bardzo ważny – niektóre nawierzchnie są „łaskawsze” dla naszych stawów, inne bardziej je obciążają. Gdzie biega się najbezpieczniej i jakie buty będą wskazane w przypadku różnych tras? Oto krótki przewodnik.

Bieganie po torach

Sprężysta bieżnia tartanowa z wyznaczonymi torami wydaje się idealnym miejscem do treningu biegowego. W praktyce jednak nie jest to powierzchnia idealna. Po pierwsze, jest dość twarda, po drugie, wymaga pokonywania łuków – oba te czynniki wpływają na stawy niekorzystnie (zarówno na te biodrowe, jak i kolanowe oraz skokowe). Unikać tej powierzchni powinny osoby z nadwagą, a także te po kontuzjach czy mające wady postawy.

Jeśli nie dotyczą cię wyżej wymienione przeciwwskazania i lubisz bieganie po torach, to pamiętaj o odpowiednim obuwiu. Powinno być:

  • lekkie,
  • przewiewne,
  • o średniej amortyzacji.
Takich samych butów możesz używać również na siłowni.

Bieganie po górach

Bieganie po górach ma wielu zwolenników. Nie każdy z nich jednak wie, że aktywność ta jest mocno obciążająca dla stawów. Najbardziej niekorzystne jest wbieganie na wzniesienie, choć i po długim zbieganiu wiele osób skarży się na bóle kolan lub innych stawów.

Aby maksymalnie zredukować ryzyko kontuzji bądź uszkodzenia stawów, musisz biegać w odpowiednich butach. Najbardziej sprawdzi się obuwie trailowe, które ma bardzo rozbudowany bieżnik.

Bieganie po plaży

Bieganie po plaży jest idealne dla stawówz uwagi na mięciutkie, amortyzujące podłoże. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że tego typu trening to większe obciążenie dla mięśni i ścięgien – powinny z niego zatem zrezygnować te osoby, które mają problem z wymienionymi częściami ciała.

Wielu ludzi twierdzi, że najlepsze jest bieganie po plaży na bosaka. Niestety, to nie do końca prawda. O ile taka aktywność sama w sobie jest przyjemna, o tyle długi kontakt z piaskiem oraz kamykami może zakończyć się bolesnymi otarciami. W plażowym piasku nierzadko znajduje się również szkło, dlatego warto jednak trenować w butach.

Idealne buty do biegania po plaży będą lekkie (właściwie jak najlżejsze) i proste w budowie. Wskazane są również skarpetki.

Bieganie po lesie

Gdyby wybrać najbardziej korzystną dla stawów powierzchnię, to będzie to z pewnością ścieżka w lesie. Miękkie podłoże, pokryte igliwiem, liśćmi i mchem, w znaczącym stopniu redukuje obciążenia, którym poddawane są stawy. To powierzchnia polecana wszystkim biegaczom – także takim, którzy doznali już wcześniej kontuzji.

Oczywiście, aby bieganie po lesie było bezpieczne i przyjemne, musisz mieć na nogach odpowiednie buty. Najlepiej sprawdza się obuwie trailowe, z szerokim, gumowym bieżnikiem oraz średnią amortyzacją.

Bieganie po asfalcie

Na koniec stary, dobry asfalt – czyli powierzchnia, którą z braku alternatywy wybiera do biegania wiele osób. Bieganie po asfalcie nie jest najkorzystniejsze dla stawów, ale nie jest aż tak groźne, jak przyjęło się to w obiegowej opinii (wszak i zawody uliczne odbywają się właśnie na tej powierzchni). Należy tylko pamiętać, że bieganie po asfalcie nie jest wskazane dla osób po kontuzjach albo cierpiących na nadwagę, oraz że do takiej aktywności również przydadzą się dobre buty: biegowe, mocno amortyzujące, lekkie i przewiewne.

Autor: Robert Wojtaś