Data modyfikacji:

Jak się mierzyć? Poradnik jak wykonać pomiar ciała

Ciało człowieka to materia, która każdego dnia poddana jest niezliczonej ilości czynników wpływających na jego kształt, wygląd oraz masę. Regularne badanie swojego zdrowia jest niezwykle ważne, a kontrola wagi oraz obwodów ciała to jeden z kluczowych elementów tego procesu. Na wykonywanie regularnych i skrupulatnych pomiarów kluczowych elementów swojego ciała decydują się szczególnie te osoby, które wstąpiły na drogę ku wymarzonej sylwetce. Ciało człowieka, zależnie od diety i aktywności, może w znacznym stopniu zmieniać swój kształt, wagę oraz obwody, dlatego regularne kontrolowanie tych parametrów jest niezwykle ważne dla osób, które zdecydowały się rozpocząć dietę. Kontrola efektów w takiej sytuacji jest bardzo ważna, ponieważ pozwala na ocenę rezultatów oraz dostosowanie diety i ćwiczeń do określonego celu.

Waga czy pomiary – która metoda jest lepsza?

Waga to przedmiot, który znaleźć można w niemal każdym domu, dlatego pierwsze kroki osób, które zdecydowały się rozpocząć dietę, skierowane są właśnie w jej stronę. Chociaż regularna kontrola wagi ciała jest ważna, to nie powinna być jedynym źródłem wiedzy dla osób, które chcą kontrolować swoje postępy w diecie lub ćwiczeniach. Tkanka tłuszczowa oraz tkanka mięśniowa znacznie różnią się od siebie. Tkanka tłuszczowa cechuje się większą objętością w porównaniu z tkanką mięśniową, dlatego dwie osoby tej samej płci, w jednakowym wieku oraz o takim samym wzroście i wadze mogą wyglądać zupełnie inaczej. Ciało, którego 25% zajmuje tkanka tłuszczowa, będzie gabarytowo większe od tego, w którym tkanka tłuszczowa zajmuje około 10%, dlatego określenie wagi ciała powinno być jednym z elementów kontroli, a nie jedynym wyznacznikiem postępów.

Kiedy dokonać pomiarów ciała?

Stała kontrola wagi i pomiarów ciała pozwala na lepsze poznanie swojego organizmu. Decydując się na pomiary ciała, warto wybrać idealną dla siebie porę w ciągu dnia. Ciało człowieka w ciągu dnia poddane jest różnym czynnikom, które mogą wpływać na wagę lub obwody – między poranną a wieczorną wagą może zachodzić znacząca różnica. Podobny efekt może się zdarzyć w przypadku mierzonych obwodów, dlatego dobrym rozwiązaniem jest wybranie jednej określonej pory w ciągu dnia, w której dokona się pomiarów ciała. Taki sposób pozwoli uzyskać wiarygodny wynik, który wskaże realną różnicę między pomiarami wykonywanymi wcześniej. Eksperci zalecają, aby pomiary ciała oraz kontrolę wagi wykonywać raz w tygodniu, najlepiej w jeden określony dzień.
Dobrą praktyką jest przeprowadzanie takich pomiarów rano, zaraz po przebudzeniu, najlepiej będąc na czczo. Tak określona waga oraz zmierzone obwody pozwalają uzyskać realne wyniki, które nie będą zaburzone nagromadzoną wodą lub pokarmem. Dietetycy oraz osoby zawodowo zajmujące się sylwetką odradzają zbyt częste kontrolowanie wagi i obwodów ciała, szczególnie przez osoby będące na diecie redukcyjnej, które jak najszybciej chcą uzyskać wymarzone efekty. Zbyt częsta kontrola pomiarów ciała i wagi jest niekorzystna zarówno dla przemiany materii (poprzez nagromadzony stres), jak i dla zdrowia psychicznego, ponieważ obsesyjna kontrola swojej wagi i wymiarów może zniechęcić osoby walczące o wymarzoną sylwetkę.

Obwody ciała – jak się mierzyć?

Pomiarów ciała należy dokonywać w określonych porach dnia, a w przypadku kobiet, warto także uwzględnić dzień cyklu menstruacyjnego. W trakcie przeprowadzania pomiarów należy dokładnie zmierzyć osiem kluczowych miejsc, do których zaliczają się: szyja, klatka piersiowa, ramiona, talia, pas, biodra, uda oraz łydki. Aby uzyskać wiarygodne wyniki, mierzenie ciała powinno być przeprowadzone w następujący sposób:
  • szyja – chociaż ten parametr nie jest szczególnie istotny, warto mierzyć swoją szyję u jej podstawy, to dopełnia informacje o obwodach ciała,
  • klatka piersiowa – przed zmierzeniem tego obwodu należy wziąć pełny wdech. Centymetr w trakcie pomiaru powinien znajdować się na wysokości sutków,
  • ramiona – ten obwód powinien być mierzony zawsze na ramieniu niedominującym. Centymetr musi być poprowadzony w połowie odległości między łokciem a barkiem,
  • obwód talii – aby prawidłowo zmierzyć talię, należy poprowadzić miarkę w najwęższym miejscu tułowia,
  • obwód pasa – ten pomiar najlepiej wykonać około 2 cm nad pępkiem,
  • obwód bioder – centymetr powinien znajdować się pod kością biodrową, najlepiej na wysokości kości łonowej,
  • obwód ud – uda należy mierzyć w ich najszerszym miejscu,
  • obwód łydek – pomiar łydki należy wykonać w jej najszerszym miejscu.

Wskazówki do prawidłowego pomiaru ciała

Regularne mierzenie obwodów kluczowych części swojego ciała to stały element życia dla osób, które zdecydowały się przejść na dietę oraz rozpocząć aktywność fizyczną. Pomiary ciała zapewniają informacje o obwodzie bioder, obwodzie pasa, obwodzie talii, a także ud, łydek i ramion. Wyniki przeprowadzanych pomiarów pomogą określić punkt, w którym obecnie znajduje się ciało na drodze do wymarzonej sylwetki, a także daje pełny wzgląd na osiągane rezultaty.

Aby pomiary ciała były wiarygodne, warto stosować się do kilku ważnych wskazówek:

  • Pomiary najlepiej wykonywać zaraz po przebudzeniu, na czczo.
  • Do pomiarów najlepiej wykorzystać centymetr krawiecki o odpowiednim napięciu.
  • Aby zmierzyć realne obwody ciała, pomiary należy wykonywać na ciele niezasłoniętym przez ubrania.
  • Ciało w trakcie pomiarów powinno być rozluźnione, plecy proste, mięśnie nie mogą być napięte.
  • Nie należy mierzyć obwodów ciała w pozycji siedzącej, ponieważ może to znacząco zaburzać realny wynik.
  • Odpowiednia postawa w tym przypadku to lekki rozkrok, najlepiej na szerokość bioder.
  • Pomiary najlepiej rozpocząć od górnych partii ciała i stopniowo przechodzić w dół, aż do łydek.
  • Brzuch powinien przyjmować naturalną postawę, nie powinien być wciągnięty oraz nadmiernie wypchnięty.
  • Pomiarów nie należy wykonywać zaraz po przeprowadzonym treningu.